čtvrtek 28. ledna 2010

Spolčení pohodlných hlupců ... aneb obrana povinné maturity z matematiky

Děkani vysokých škol píchli do vosího hnízda, když připustili, že by státní maturity mohly aspoň na některých školách nahradit přijímací zkoušky. Ale podmínili to zařazením matematiky mezi povinné maturitní předměty. V zemi, kde se právě zrušení povinné maturity z matematiky bere jako součást demokratických svobod zavedených s novým režimem, je to poměrně nepopulární požadavek.

Součástí maturity by měla být povinná zkouška z matematiky. Tečka. Tady by komentář mohl skončit, protože takový je můj názor. Nemám zvláštní potřebu ho nějak zpřesňovat nebo byť o milimetr posouvat. Ale vždycky mě překvapuje, že si někdo může myslet něco jiného. Jenže takových lidí je překvapivě mnoho. Berou matematiku jako nějakou formu útlaku nebo dokonce druh diskriminace. Koho? Přece těch, kteří "na matematiku" nejsou dost chytří. Ale tím mohou obalamutit jen oni sami sebe. My ostatní víme, že je to spolčení hloupých, líných nebo prostě pohodlných.

Speciálně upozorňuji na spojku "nebo" v předešlé větě. Z toho plyne, že si nemyslím, že komu nejde matematika, je nutně hloupý. Dokonce bych řekl, že to platí pro drtivou většinu "odpíračů" matematiky. Ono je pohodlné vymluvit se na nedostatečnost svého mozku, lépe řečeno zastávat obvykle nepodloženou domněnku, že mozek těchto lidí exceluje v něčem jiném. Středoškolská matematika nevyžaduje nadprůměrnou inteligenci ani zvláštní talent. Ale je spojena s tvrdou prací, kterou nejde lidově řečeno ošulit. Odměnou pak nejsou žádné speciální dovednosti, které člověk v dospělosti používá. Ba naopak, ve většině profesí a oborů lidské činnosti nevyužije z matematiky nic. Ale získá základy pro dobrou duševní kondici a schopnost logicky myslet.

Nepodceňoval bych ovšem ani tu méně častou variantu, totiž že poznáme ty hloupé. Ona matematika je jedním z mála předmětů, kde se to opravdu poznat dá. A její univerzálnost ji předurčuje k tomu být maturitním předmětem, tedy žádat, aby si určitou míru znalostí a dovedností osvojili všichni. Ta míra určitě nebude stanovena tak, aby středoškolské vzdělání dokončili jen géniové či nadprůměrně chytří. Ale neberu jako nijak velkou diskriminaci, když do dalších pater vzdělání nepustí úplné pitomce. Občas se mě někdo ptá, zda považuju za důležité, aby například lékař, který mě bude operovat, uměl spočítat trojčlenku. No to si pište, že je to pro mě důležité! Víc než to, jestli umí žonglovat s osmi skalpely v jedné ruce.

Zařazení matematiky do povinné maturity má důležitou symbolickou hodnotu. Když z ní byla naopak vyřazena, učinilo to z její výuky cosi nadbytečného a extravagantního. Učitelé matematiky se pro část studentů změnili v samoúčelné sadisty, kteří od nich žádají něco, co nikdy nebudou potřebovat. Není divu, že se podle testů žáků v zemích OECD ukázalo, že Česko je třetí mezi zeměmi, ve kterých se znalost matematiky od roku 1995 nejvíc zhoršila. Není to proto, že by se učila méně nebo že by ji učili méně dobří učitelé. Je to proto, že je matematika jako něco zbytečného neoblíbená až nenáviděná. Podle téhož výzkumu dokonce nejvíc ze zkoumaných zemí.

Učení matematiky podporuje logický úsudek a systematické myšlení. Obojí představuje kvalitu samo o sobě, takže se nenechme zavléct do diskusí, k čemu jsou filosofovi kvadratické rovnice či zdravotním sestrám geometrie. Dá se říct, že v "éře Googlu" bude schopnost jasně a racionálně myslet ještě mnohem důležitější. Informace a data lze všechny najít na webu. Co tam nenajdete, je schopnost s nimi pracovat a používat je v souvislostech. Prostě přemýšlet.

Dám malý příklad. Před pár týdny zveřejnily Lidové noviny článek na toto téma. Studentka filosofie v něm popisuje, jak ohromné útrapy jí středoškolská matematika způsobovala a jak ji dodnes pouhé pomyšlení na ni stresuje. Toť přímo esence sebeobrany lenosti, kterou popisuji výše! Autorka článku s ní ovšem zjevně sympatizuje, a dodává, že i takoví „géniové vědy“ jako Edison nebo Einstein měli se školní matematikou potíže. Že je to „známo“.

Má to dva háčky. Za prvé Edison nebyl žádný génius vědy a za druhé Einstein v matematice od mala exceloval. Ano, když se to pokusíte vyhledat na Googlu, najdete tvrzení o jeho potížích se školní matematikou ve stovkách tisíc odkazů. Jenže to není pravda! Je třeba zapojit hlavu, oddělit odkazy relevantní od nedůležitých, a pokusit se najít spolehlivá fakta. A podle nich byl Einstein už na základní škole v matematice nejlepší ve třídě. Diferenciální i integrální počty zvládl v patnácti. Na střední škole studoval matematiku z vysokoškolských učebnic. Že v ní byl slabý, je mýtus, který se rozšířil už za jeho života a on sám ho vyvracel. Proč byl a je tak populární? Protože se hloupým, líným nebo pohodlným lidem, kteří se matematiku nechtějí učit, hodí do krámu.

Takže ještě jednou. Matematika by u maturity měla být povinným předmětem. Tečka.

(Psáno pro LN).

Štítky:

Komentáře: 24:

Anonymous PhilZoo řekl...

Bohužel matematika je v jedné věci specifická - je třeba, aby ji pedagog pokud možno srozumitelně vysvětlil. Na našem gymnáziu se vyprávěly pouhé legendy, že tam kdysi působil učitel matematiky, který to dokázal. To by nám u povinné maturity určitě hrozně pomohlo.

29. ledna 2010 v 9:47  
Blogger Martin bT Šinkovský řekl...

Já studoval Obchodní akademii a maturita z matematiky patřila do volitelného sektoru. Tak úplně nesleduji problematiku státních maturit, protože od vlastní maturity daleko a do vlastních maturujících dětí ještě dál, ale myslím si, že povinná maturita na odborných školách je nesmysl. My třeba měli matematiku pouze tři (nebo možná čtyři) roky z pěti studovaných.

29. ledna 2010 v 9:55  
Anonymous Agnes aneb matematika je ve všem řekl...

Inu to všechno je pěkné nicméně musím poukázat na jednu věc. Respektive na jednu sféru. A totiž sféru uměleckou - třeba tu hudební. A to, že tam snad ani potřeba maturity z matematiky snad ani není. Protože hudba sama o sobě je vypočitatelná věc a jedna velká matematika (ano, mluvím o tom zdánlivě rozsypaném čaji zvaném noty).

Nicméně je to věcí přístupu muzikanta k dané látce, zda vidí v hudbě nějakou logiku či ne. A jakým způsobem to chápe. To samé platí o matematice. Někomu prostě dané souvislosti dojdou hned a někdo to tam prostě nevidí a vidí tam něco jiného. A mnohdy se také dobere ke správnému výsledku, ale jiným způsobem, který však učitelé neuznávají protože pouze tento postup je správný.

Když jsem byla v deváté třídě, docela běžně se mi stávalo (matika mi problém teda nedělala, nicméně možná proto, že na střední jsem ji už neměla). A určitě se mnoha lidem stalo to samé, že postup při rovnici měli jiný než je ověřený a dobrali se ke správnému výsledku.

Stojí za tím schopnost abstraktně přemýšlet a pokud by měla být maturita z matematiky, stejně tak by měla být maturita ze schopnosti kreativity.

Jelikož stejně tak jako má člověk předpoklad uvažovat logicky, má ještě větší předpoklad učit se onomu kreativnímu myšlení, ve kterém je taky logická hloubka, která však není omezena hranicemi lidského uzákonění, že pouze tento postup je správný.

Kreativita je dnes na mnoha polích společnosti čím dál více podporována. Je popoulární, protože obohacuje jinak zdánlivě nudnou práci, či studium a vede tak také k lepším výsledkům.

A taky vede k tomu, že jedinci nejsou jedno bučící stádo, ale každý tvoří jedinečnou originální součást stáda, které sice stále bučí, ale dělá i jiné zajímavé věci.

Uznávám fakt, že matematika je velmi užitečná věc a jak říkáte učí lidi logicky myslet, jenže jsou opravdu lidé, na které matiku aplikovat nelze. Někteří na to prostě nemají, ale vyniknou úžasně v jiných věcech. Třeba takový Mozart matiku nikdy neřešil a ani ji nepotřeboval, Picasso zřejmě taky ne (když už jste se zmínil o Einsteinovi...) a stejně tak další dlouhá plejáda lidí... například stačí ti, které vidíte hrát v orchestru, nebo tančit v muzikálu.

Takže když už, tak bych dala název, matematika pro všechno jen ne pro baletní, hudební a možná i výtvarné školy. Tečka.

29. ledna 2010 v 10:25  
Anonymous Petr Klíček řekl...

“Středoškolská matematika nevyžaduje nadprůměrnou inteligenci ani zvláštní talent. Ale je spojena s tvrdou prací, kterou nejde lidově řečeno ošulit”
Řečeno slovy pana Wericha: ”To by se mělo tesat!”, nebo minimálně vyvěsit v každé střední škole. Mám za sebou středoškolskou matematiku , i vysokoškolskou a patřím do skupiny lidí bez talentu na matematiku. Své známky z matematiky jsem si odpracoval. Matematika netalentované lidi bolí, i mě bolela, byly to stohy popsaných papírů. Nemůžu říci, že by mě matematika bavila, ale pocit z úspěšně spočítané derivace, nebo maxima goniometrické funkce vždy stál zato. Matematika je základ a ti, co tvrdí, že na to nemají hlavu, jsou alibisté. Když se chci naučit skákat šipku do vody, tak to musím zkusit nekolikrát, než se mi to povede, stejné je to s matematikou u netalentovaných.

29. ledna 2010 v 10:51  
Blogger Mag řekl...

Souhlasím s každým slovem. A co se týče komentáře týkající ho se hudby, vím, že známí učící na konzervatoři by i zde byli pro zavedení pořádné matematiky, právě proto, že hudba je jedna velká matematika. Velcí skladatelé ji zajisté neřešili, ale to právě proto, že to byli mimořádně talentovaní lidé a měli hudbu v krvi. Normálnímu smrtelníkovi může v hudbě matematika pomoci, pokud si dá dohromady správně souvislosti.

29. ledna 2010 v 11:16  
Anonymous Anonymní řekl...

Matematika patri podla mna k vseobecnemu vzdelaniu cloveka a na ekonomickych skolach kedze ekonomika je o cislach by mala byt povinnym maturitnym a nie volitelnym, rovnako tak na gymnaziach kedze sa jedna o vseobecne vzdelanie u nich a na ostatnych skolach uz len preto aby dokazali ludia zratat 2 a 2 lebo matika na strednych skolach je fakt primitivna

29. ledna 2010 v 11:49  
Anonymous Anonymní řekl...

Souhlasím naprosto!
Nepatřím k těm, kterým by šla matika sama, prostě jsem si ji vydřela. Zvlášť na výšce. Myslím, že těch, kteří na ni mají "buňky" a jde jim bez učení, zas tolik není. Prostě buď chci a máknu, nebo ne ..
Náš pan profesor říkal:"Učte se matematiku, je to jasná věda, má jen jednu pravdu, dějepis se za pár let bude učit zas jinak.." (jinak nic proti dějepisu)
Bez matiky si nezkontroluju ani vlastní výplatnici, a k čemu je RPSN asi nepochopim...
Takže povinná matematika ANO.

29. ledna 2010 v 15:08  
Anonymous Anonymní řekl...

Správně. Součástí maturity by měla být povinná zkouška z matematiky. Je to jedna za základních věd, kterou by měl zvládat každý. Co se týče uměleckých škol (komentář výše), tam bych to také neomezovala. Umělci jsou také lidé, a vůbec ne hloupý. A navíc co já vím, tak umělecky nadané lidi mají sklony k logickému uvažování, takže by to pro ně neměl být problém, pokud se teda věnují i matematice, a nezapomínají na její důležitost.

29. ledna 2010 v 15:58  
Blogger Martin bT Šinkovský řekl...

No vidíte, já měl matematiku na střední tři roky okrajově a taky vím, co RPSN znamená. Toto skutečně nejsou argumenty. Je potřeba si uvědomit, že matematické principy v sobě zahrnují i jiné předměty a obory.

29. ledna 2010 v 21:02  
Anonymous Anonymní řekl...

Lord Edmund:
Jako středoškolský učitel matematiky s vámi naprosto souhlasím. Osobně jsem pro povinnou maturitu z přírodovědného předmětu na gymnáziích. Vezměte si, jak jsou na gymnáziích v současné době diskriminováni studenti, kteří mají talent na přírodní vědy, ale ne na humanitní obory. Takový humanitně nadaný student si k maturitě zvolí češtinu, nějaký jazyk a doplní to občankou a dějepisem nebo nějakou výchovou a odchází ze školy přírodovědnými předměty nepoznamenán. Ale co chudáci, kteří na humanitní předměty talent nemají? Jistě, udělají zkoušku z matematiky a chemie, ale k tomu ten cizí jazyk mít musí a češtinu se prostě musí našprtat.

29. ledna 2010 v 21:29  
Anonymous Anonymní řekl...

Velmi mne zaujaly argumenty autora článku o potřebě matematiky v lidském životě..ano, matematika je důležitá pro systematické uvažování a logické myšlení..proto je také na středních školách přítomna. Ale proč by se z ní muselo nutně maturovat? To samé by se dalo říct o mnoha jiných předmětech,že jsou důležité pro život,tak z nich teda budeme maturovat...např. biologie - člověk by měl vědět,jak jeho tělo funguje,co potřebuje, aby bylo zdravé atd...nebo co třeba psychologie? - pochopit partnerské vztahy, vlastní osobnost,životní hodnoty...to nejsou důležité věciJá měla matematiku na gymnáziu 4 roky..nematurovala jsem z ní...a problém s logickým myšlením a se systematickým uvažováním rozhodně nemám. Na vysoké škole humanitního zaměření zvládám výzkumnou metodologii kvantitativního výzkumu - tedy statistické počítání, kde je logika velmi důležitá, a to bez maturity z matematiky..ne, já si nemyslím,že maturita z matematiky je tak podstatná jak uvádíte.Vaše argumety jsou značně chábé. S pozdravem Lenka Vymětalíková

30. ledna 2010 v 10:29  
Blogger Martin řekl...

Dovolím si zareagovat. (Jakožto dobrovolný maturant z matematiky, dvojnásobný vítěz matematické olympiády a nyní student ekonomie snad nebudu podezříván z podjatosti vůči matematice.)

Domnívám se, že celá maturita je od začátku do konce nesmyslná blbost. Žáci mají být buď vyzkoušeni závěrečnou zkouškou ze všech předmětů, nebo z žádného.

Pokud už ale maturita existuje, pak jsem proti tomu, aby matematika byla povinná. Školometská matematika nemá totiž s pravou matematikou nic společného -- a nevím, čím to je, ale podle mých zkušeností vyučuje matematiku dobrý učitel pouze výjimečně, začasté naopak nebetyčný blb.

Pokud má maturita zkoumat píli studentů, bude lepší, pokud se naučí odrecitovat celý Máj.

30. ledna 2010 v 10:44  
Blogger Unknown řekl...

Nelíbí! Pro mnoho lidí by to bylo jen pusté "šrocení" a to předvedou v jiných předmětech k maturitě (zeměpis, dějepis), logické myšlení si z toho žádné neodnesou, tomu se totiž prostě naučit nedá - buď ho máš, nebo nemáš. Mně osobně matematika v životě spíše přinášela radost a potěšení a byla jedním z nejlehčích předmětů, přesto nebo možná právě proto ji nepovažuji za důležitý povinný předět u maturity, proč tak strašně unifikovat vzdělání?! Když se někomu kvůli VŠ hodí více dějepis a zeměpis, proč ne? Já např. bych se musela kvůli matematice vzdát jednoho z mých maturitních předmětů - chemie a biologie, což by mne velmi naprdlo, pže bych si asi neuměla vybrat, navíc se mi oba výborně hodili pro další studium.

30. ledna 2010 v 10:59  
Blogger Mother-to-be řekl...

Na gymnáziu maturita z matematiky smysl má. Na odborných školách určitého typu myslím moc ne. Jsem absolvent střední pedagogické, kde se vedle jazyka, češtiny, praktických maturit maturovalo ještě z psychologie, pedagogiky, metodiky..Nevím, zda by tam měla mít místo ještě matematika.
Navíc pokud by byla matematika povinná úplně všude, úplně byste středoškolské vzdělání odepřel dyskalkulikům. Jistě jich není v populaci mnoho, ale jsou.

30. ledna 2010 v 11:20  
Anonymous Anonymní řekl...

Nic si nenalhávejme, naše děti se učí daleko méně a ve školách jsou daleko menší nároky než za nás. Jak je třeba možné, že studenti středních škol neumí převádět z jedné strany vzorečku na druhou? Toto jsem si ověřil na několika školách. Všeobecně jdou znalosti studentů do kytek. Tečka.

30. ledna 2010 v 14:17  
Blogger Unknown řekl...

Pěkný článek - díky za něj!
Možná bych jen doplnil, že v rámci diskuze o náhradě přijímacích zkoušek státní maturitou je požadavek děkanů, aby matematika byla povinným předmětem, jaksi mimo mísu. Stačí, aby fakulta v podmínkách pro přijetí ke studiu stanovila maturitní zkoušku z matematiky, a není co řešit. Tohle děkanům jaksi nedošlo...

31. ledna 2010 v 16:15  
Blogger {sylvaf} řekl...

Tento komentář byl odstraněn autorem.

1. února 2010 v 22:39  
Blogger Robert řekl...

Ale to je preci, jako srovnavat, ze nekomu jde o telocviku fotbal a nekomu nejde. Kdyz nekdo nema nadani, tak proste tu efektni otocku s balonem neudela. Natoz aby trefil pravou spojnici, kdy si umane.
Taky bych mohl nazvat tyto lidi povaleci a lenochy.
Ale prijde mi to hodne pretazene za vlasy

2. února 2010 v 19:24  
Blogger {sylvaf} řekl...

se mi to tu včera nějak smazalo-)
souhlas s Martinem a Robertem.
můj profesor matematiky na VUT říkával, že označování nenadaných za hlupáky a lenochy je projevem vrcholné arogance; bývalý kolega matematik zase, že všechno, co průměrný člověk z matematiky potřebuje pro život, se naučí do 7. třídy ZŠ, to ostatní je třešinka na dortu - jak často používáte integrály a diferenciální počet? já naposled v povinné písemce.
matematika je povinná celou základní školu a z velké části i na SŠ, proč by se z ní tedy muselo nutně maturovat? maturuje se snad z tělocviku? nebo si autor vážně myslí, že u maturity se bude zkoušet trojčlenka?
a pokud má být zkouška z matematiky důkazem píle studenta... to už bude lepší povinně testovat dějepis, výtvarku a hudebku - kdo neví, kdy a kde se narodil Havlíček, nenamaluje strom a nezazpívá správně českou hymnu, nesmí mezi lid-)

2. února 2010 v 23:01  
Blogger Miloš Čermák řekl...

Díky všem za názory. Pozorně jsem si je přečetl a každého si vážím (a respektuju ho), byť samozřejmě s každým nesouhlasím. Píšu jen proto, abyste věděli, že komentáře neignoruju, ale ani s nimi nechci polemizovat. Své jsem si napsal a nic na tom nechci měnit. Každopádně děkuji za diskusi.

2. února 2010 v 23:13  
Anonymous Anonymní řekl...

Tento pohled na nutnost povinne maturity z matematiky uplne postrada psychologicke hledisko (napr. motivace). Soucasna podoba maturity z matematiky (a vyuky matematiky celkove) proste neni nicim, co by k jejimu studiu motivovalo a ani nijak nezarucuje dokonaly rozvoj logickeho mysleni. Vzdyt pro reseni soucasne maturity z matematiky je dulezite hlavne vytahnout z pameti vhodne zvoleny zpusob reseni urcite ulohy. I prubeh bezne hodiny matematiky je zameren presne na tohle. Sam jsem radu zasadnich principu v matematice objevil sam (snad navzdory hodinam matematiky), ovsem to mi nikdy moc nepomohlo, vzdy byl dulezity hlavne ten nauceny postup. Myslenka, ze matematikou nemuze projit ten, kdo ji nerozumi proste neni pravdiva. I ta zpropadena trojclenka se da do znacne miry (tak aby to stacilo na ctyrku) "vyresit", aniz by clovek znal skutecne jeji princip, dulezite je spravne dosadit a ono to vyjde. Cili: Pokud autor tvrdi, ze matematika je predevsim tvrda prace (a to je jeji soucasne pojeti na skolach), kterou ale muze vetsina "nelinych" stredoskolaku zvladnout, tak muzu souhlasit. Kde je ale ten rozvoj mysleni? Ma byt matematika predevsim dril? (btw. je z matematickeho hlediska logicke zabyvat se predmetem, jehoz prinos je hodne sporny?) Osobne bych povinnou maturitu take podporoval, ale ani nahodou za soucasnych podminek - a ty se jen tak nezmeni.

4. února 2010 v 13:49  
Anonymous Tereza Holanová řekl...

Souhlasím s Vámi a nejen proto, že mi matika vždy šla a dokonce mne bavila. Ale z vlastní zkušenosti vím, že naučit se má.

Už na střední se mi dostali "do ruky" zvláště neúspěšní lidé, kteří potřebovali pomoct, kteří propadali a byli učiteli brány za odepsané případy. A ač se mi z nich nepodařilo udělat génei, tak vím, že když se chvilku snažili, vypočítali pár desítek příkladů, chtěli tomu rozumět, že to šlo! A naprosto bez problémů...

Matematika podle mne velmi silně souvisí s logikou, kreativitou, schopností dávat věci do souvislosti, umět použít známé postupy pro nové situace... a konec konců, v běžném životě je tolik důležitá a ukazuje se, co její neznalost způsobuje. Proč tolik lidí za minulý rok vyhlásilo osobní bankrot? Třeba proto, že si vzali půjčku a malé čísílko pojmenované úrok jim nic neříkalo, natož aby si zjišťovali, kolik skutečně zaplatí. S penězi zacházíme denně všichni.

Ač mám ke státní maturitě jako takové mnoho výhrad, matika by (na gymnáziích rozhodně) povinnou součástí být měla. Na jazyky také nemáme všichni talent, ale každý, kdo chce obstát ve vysokoškolském/ vědeckém světě, jej musí zvládnout. Někomu to také jde samo a druhý má totéž vydřené.

4. února 2010 v 18:52  
Anonymous Anonymní řekl...

ja nevim, ja jsem zrejme ta lina a pohodlna, ktere matematika nikdy moc nesla a nechapala jsem souvislosti ani to, k cemu mi je. nastesti jsem zrovna vychytala ten rok, kdy se z ni maturovat prestalo. myslim, ze by mi byvalo bylo prospesnejsi, kdybychom tehdy meli predmety jako mezilidske vztahy, jak si najit vhodneho partnera ci ctit nejake moralni zasady. kazdopadne matematika zrejme k necemu je, bohuzel jsem jeste nezjistila, k cemu presne...a povinna maturita z ni mi tudiz prijde jako zbytecna buzerace. paja-ostrovanka

6. února 2010 v 17:02  
Anonymous Anonymní řekl...

nice post. thanks.

26. února 2010 v 22:49  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka