Deset bodů! Vlastně ... dvacet miliónů dolarů
Stránka HotOrNot.com byla senzací na počátku tohoto desetiletí. Přišla na závěr tzv. internetové bubliny, která "praskla" v roce 2001. Pád akcií internetových i technologických firem znamenal konec mnoha slibných projektů, ne však tohoto webu. Možná proto, že stránka HotOrNot.com byla zároveň tak trochu vlaštovkou módní vlny, která přišla až o několik let později a o které se nyní mluví pod kódovým označením "web 2.0". Není tedy divu, že zakladatelé web prodali, a to za 20 miliónů dolarů. Napsal to obvykle dobře informovaný blog TechCrunch.
V čem senzace spočívala? V jednoduchém nápadu: dovolit uživatelům nahrávat na web své fotky (případně portréty svých přátel, nebo i nepřátel) a nechat ostatní hlasovat, jak se jim portrétovaní lidé líbí. Fotky se po naťukání adresy vybírají náhodně z archívu a každý může dané fotografii přidělit hodnocení od jednoho do desíti bodů. Čím víc lidí hlasuje, tím víc má pochopitelně takové hodnocení relevanci.
Stránku založili dva mladá počítačoví inženýři a absolventi univerzity v Berkley, James Hong a Jim Young. Jak na webu píší, inspirovali se tím, že se sami nemohli dohodnout, jestli je jeedna jejich známá atraktivní, anebo nikoliv. A tak vytvořili jednoduchou stránku, jejíž adresu rozeslali známým. Během několika dní ji navštívilo přes milion lidí.
Nebyl to zcela původní nápad. Už dřív vznikly weby nazvané RateMyFace.com či AmIHot.com. Ten druhý založil student bostonské techniky MIT Dabiel Roy, který se s Hongem a Youngem chtěl dokonce soudit kvůli podobnému názvu. Jejich stránka se totiž původně jmenovala AmIHotOrNot.com. V roce 2001 ji proto raději přejmenovali na HotOrNot.com, a v roce 2004 adresu AmIHot.com od Roye koupili.
Úspěšný web okopírovaly desítky či možná stovky jiných (také v Česku), žádný však neměl takový úspěch. Do projektu nevstoupili žádní investoři a oba zakladatelé financovali jeho rozvoj ze svého. Moc peněz to však nebylo, a stránka začala brzy vydělávat: jednak měla příjem z reklamy, a pak také z předplatného, po jehož zaplacení mohou registrovaní návštěvníci využívat web také jako internetovou seznamku. Podle odhadů blogu TechCrunch je roční příjem webu kolem 5 miliónů dolarů a zisk činí asi 2 milióny dolarů. Měsíčně vykazuje stránka asi pět miliónů unikátních návštěvníků.
Stránka HotOrNot.com byla jedna z prvních, která zapojila do tvorby obsahu samotné uživatele, a to mimořádně úspěšně. Uvádí se, že jednoduchý princip inspiroval zakladatele jiných velmi úspěšných webů, jako je napříkla Facebook nebo YouTube. V Česku nezapře inspiraci web Libimseti.cz, který z konceptu HotOrNot.com původně zcela vycházel. Dnes patří k nejpropracovanějším a nejúspěšnějším projektům webu 2.0 v Česku.
V čem senzace spočívala? V jednoduchém nápadu: dovolit uživatelům nahrávat na web své fotky (případně portréty svých přátel, nebo i nepřátel) a nechat ostatní hlasovat, jak se jim portrétovaní lidé líbí. Fotky se po naťukání adresy vybírají náhodně z archívu a každý může dané fotografii přidělit hodnocení od jednoho do desíti bodů. Čím víc lidí hlasuje, tím víc má pochopitelně takové hodnocení relevanci.
Stránku založili dva mladá počítačoví inženýři a absolventi univerzity v Berkley, James Hong a Jim Young. Jak na webu píší, inspirovali se tím, že se sami nemohli dohodnout, jestli je jeedna jejich známá atraktivní, anebo nikoliv. A tak vytvořili jednoduchou stránku, jejíž adresu rozeslali známým. Během několika dní ji navštívilo přes milion lidí.
Nebyl to zcela původní nápad. Už dřív vznikly weby nazvané RateMyFace.com či AmIHot.com. Ten druhý založil student bostonské techniky MIT Dabiel Roy, který se s Hongem a Youngem chtěl dokonce soudit kvůli podobnému názvu. Jejich stránka se totiž původně jmenovala AmIHotOrNot.com. V roce 2001 ji proto raději přejmenovali na HotOrNot.com, a v roce 2004 adresu AmIHot.com od Roye koupili.
Úspěšný web okopírovaly desítky či možná stovky jiných (také v Česku), žádný však neměl takový úspěch. Do projektu nevstoupili žádní investoři a oba zakladatelé financovali jeho rozvoj ze svého. Moc peněz to však nebylo, a stránka začala brzy vydělávat: jednak měla příjem z reklamy, a pak také z předplatného, po jehož zaplacení mohou registrovaní návštěvníci využívat web také jako internetovou seznamku. Podle odhadů blogu TechCrunch je roční příjem webu kolem 5 miliónů dolarů a zisk činí asi 2 milióny dolarů. Měsíčně vykazuje stránka asi pět miliónů unikátních návštěvníků.
Stránka HotOrNot.com byla jedna z prvních, která zapojila do tvorby obsahu samotné uživatele, a to mimořádně úspěšně. Uvádí se, že jednoduchý princip inspiroval zakladatele jiných velmi úspěšných webů, jako je napříkla Facebook nebo YouTube. V Česku nezapře inspiraci web Libimseti.cz, který z konceptu HotOrNot.com původně zcela vycházel. Dnes patří k nejpropracovanějším a nejúspěšnějším projektům webu 2.0 v Česku.
Štítky: web 2.0
Komentáře: 2:
Libimseti.cz je Web 2.0? Panebože. To už je Web 2.0 i původní gopher://
A nejde jen o hodnocení lidí. Kdysi dávno, ještě v dobách, kdy blogy byly osobními stránkami a slovní spojení "web 2.0" mnozí považovali za výsledek nějakého sportovního utkání, vyšel na svetnamodro.cz (dnes již neexistující deník Daniela Dočekala) odkaz na web totožného principu, kde ale šlo takříkajíc o ho...
Jak jsem před nedávnem zjistil, web stále funguje. Inu, pokochejte se sami, co všechno lze hodnotit. Ovšem nevím, zda v tomto případě by šlo o Hot or Not :-)
Adresa je zde http://www.ratemypoo.com/
Okomentovat
Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]
<< Domovská stránka