Web pro Prahu za 160 miliónů? Někdo je tady magor ... ale já to nejsem
Bývalý ředitel pražské Zoo Petr Fejk pochválil pražský magistrát za volbu svého nástupce, upozornil však na zajímavou věc. Jak napsal v sobotní MF Dnes, Praha za výběr Miroslava Bobka zaplatila soukromé headhunterské firmě milión korun, což je podle něj více, než si dotyčný ředitel vydělá za rok a půl práce. Nejen Petru Fejkovi se to zdá přehnané a zejména neadekvátní. Buď úředníci platí příliš headhunterům, anebo je naopak nedostatečně placen ředitel zoologické zahrady. Obě sumy by však měly být vzájemně přiměřené.
Pražský magistrát se zdá být stižen zvláštním haurstvím. Spíš než jako veřejná instituce se chová jako úspěšná soukromá firma. Nezpochybňuji, že chce investovat, ostatně v době ekonomického útlumu jsou veřejné zakázky jednou z cest, jak pomoci soukromému sektoru. Jenže peníze tečou do poradenských a konzultantských firem, do reklamy, do marketingu. Není to tedy zrovna ten typ lokálního byznysu, který by potřeboval a zasloužil si podporu.
Milióny se na pražském magistrátu přesunují s překvapivou lehkostí. Nechci omílat nářky nad 888 milióny vydanými na prokaučovaný projekt Opencard ani si utahovat z motocyklového salta primátora Béma na akci, jejíž pořadatelé dostali od města shodou okolností milionovou dotaci. Nechci dokonce vytahovat ani desítky miliónů za reklamní kampaň s modelkami Němcovou a Kuchařovou, která je - opět shodou okolností - přítelkyně pražského radního pro kulturu Milana Richtera. Teď právě je ovšem v běhu další výběrové řízení na mostrzakázku, a to v hodnotě 160 miliónů korun. Magistrát očekává nabídky do příštího pondělí, předmětem zakázky jsou webové stránky propagující Prahu.
Pohybuji se kolem internetového byznysu od jeho počátků a zažil jsem mnoho, ale tato suma i samotný záměr magistrátu mi vyrazily dech. Považuji to za žert, výsměch a skandál. Zpochybňuji tento záměr hned dvakrát. Za prvé považuji sumu za přehnanou po všech stránkách. Vůbec si nedokážu představit, co by muselo být obsahem takové prezentace, aby se náklady daly ospravedlnit. V tiskové zprávě Milana Richtera se píše o propagaci pražských památek "s použitím originálních a atraktivních nástrojů a nápadů, které může Internet poskytnout". Chci upozornit, že atraktivita a originalita webových nástrojů tkví mimo jiné v jejich nákladové dostupnosti a efektivitě.
Ale i kdyby výše zakázky odpovídala reálným nákladům (představuji si tým s desítkami odborníků pracující po dobu několika let), pak zpochybňuji především účel takové investice. Veřejná isntituce nemá co utrácet za efektní webové stránky, nýbrž rozumně investovat do prezentace odpovídající danému účelu. V případě magistrátu je to komunikace s občany města a přiměřená propagace mezi potenciálními návštěvníky.
Zadání zmíněné veřejné zakázky do této škatulky nezapadá. Nehledě na to, že budování nákladných prezentací se mijí i se samotným trendem dnešního webu. Ten je především prostředím pro komunikaci. Základní poučkou je: „Jdi tam, kde už lidé jsou“. Cílem města by mělo být se této komunikace účastnit, a ne budovat nové megalomanské projekty. Výše utracených peněz není zárukou, že na webu získáte pozornost.
Pochybnosti jsou i nad specifikací zakázky. Na to už koncem listopadu upozornil Deník, který citoval názor, že zakázka je "ušita na míru" nějaké konkrétní firmě. V podmínkách totiž je, že musí mimo jiné zaměstnávat svého fotografa a publikujícího historika. To v segmentu firem zbývajících se tvorbou mediálního obsahu jistě není standard.
Ale to je jen dnes už bohužel běžný kolorit neprůhledné a nikým nekontrolované administrace města, nikoliv hlavní problém. Sama myšlenka vydat tolik peněz na webovou prezentaci Prahy je dostatečně vyšinutá, abychom měli právo žádat její přehodnocení.
(Komentář pro e15).
Pražský magistrát se zdá být stižen zvláštním haurstvím. Spíš než jako veřejná instituce se chová jako úspěšná soukromá firma. Nezpochybňuji, že chce investovat, ostatně v době ekonomického útlumu jsou veřejné zakázky jednou z cest, jak pomoci soukromému sektoru. Jenže peníze tečou do poradenských a konzultantských firem, do reklamy, do marketingu. Není to tedy zrovna ten typ lokálního byznysu, který by potřeboval a zasloužil si podporu.
Milióny se na pražském magistrátu přesunují s překvapivou lehkostí. Nechci omílat nářky nad 888 milióny vydanými na prokaučovaný projekt Opencard ani si utahovat z motocyklového salta primátora Béma na akci, jejíž pořadatelé dostali od města shodou okolností milionovou dotaci. Nechci dokonce vytahovat ani desítky miliónů za reklamní kampaň s modelkami Němcovou a Kuchařovou, která je - opět shodou okolností - přítelkyně pražského radního pro kulturu Milana Richtera. Teď právě je ovšem v běhu další výběrové řízení na mostrzakázku, a to v hodnotě 160 miliónů korun. Magistrát očekává nabídky do příštího pondělí, předmětem zakázky jsou webové stránky propagující Prahu.
Pohybuji se kolem internetového byznysu od jeho počátků a zažil jsem mnoho, ale tato suma i samotný záměr magistrátu mi vyrazily dech. Považuji to za žert, výsměch a skandál. Zpochybňuji tento záměr hned dvakrát. Za prvé považuji sumu za přehnanou po všech stránkách. Vůbec si nedokážu představit, co by muselo být obsahem takové prezentace, aby se náklady daly ospravedlnit. V tiskové zprávě Milana Richtera se píše o propagaci pražských památek "s použitím originálních a atraktivních nástrojů a nápadů, které může Internet poskytnout". Chci upozornit, že atraktivita a originalita webových nástrojů tkví mimo jiné v jejich nákladové dostupnosti a efektivitě.
Ale i kdyby výše zakázky odpovídala reálným nákladům (představuji si tým s desítkami odborníků pracující po dobu několika let), pak zpochybňuji především účel takové investice. Veřejná isntituce nemá co utrácet za efektní webové stránky, nýbrž rozumně investovat do prezentace odpovídající danému účelu. V případě magistrátu je to komunikace s občany města a přiměřená propagace mezi potenciálními návštěvníky.
Zadání zmíněné veřejné zakázky do této škatulky nezapadá. Nehledě na to, že budování nákladných prezentací se mijí i se samotným trendem dnešního webu. Ten je především prostředím pro komunikaci. Základní poučkou je: „Jdi tam, kde už lidé jsou“. Cílem města by mělo být se této komunikace účastnit, a ne budovat nové megalomanské projekty. Výše utracených peněz není zárukou, že na webu získáte pozornost.
Pochybnosti jsou i nad specifikací zakázky. Na to už koncem listopadu upozornil Deník, který citoval názor, že zakázka je "ušita na míru" nějaké konkrétní firmě. V podmínkách totiž je, že musí mimo jiné zaměstnávat svého fotografa a publikujícího historika. To v segmentu firem zbývajících se tvorbou mediálního obsahu jistě není standard.
Ale to je jen dnes už bohužel běžný kolorit neprůhledné a nikým nekontrolované administrace města, nikoliv hlavní problém. Sama myšlenka vydat tolik peněz na webovou prezentaci Prahy je dostatečně vyšinutá, abychom měli právo žádat její přehodnocení.
(Komentář pro e15).
Komentáře: 18:
Jistě, zde máme odborníka na web, tak kritizuje zakázku na webový projekt. Kolik takových dalších projektů je, které jsou dopředu připraveny "na míru" pro konkrétní firmu (jistě s nejasnými majetkovými vazbami), jsou absurdně předražené, atd., atd.? !
Je mi na blití...
Nelze než naprosto souhlasit.
Naštěstí jsem včera četl v MfD, že novým náměstkem pro boj proti korupci se má stát Milan Richter! Jeden z hlavních korupčníků na radnici :)
Takže buďte v klidu. Ten jistě zakázku prošetří, zruší a vyvodí důsledky! Cha cháááá,
Dá se ale proti takovému utrácení státních úředníků nějak protestovat? Napsat jim? Hodí to do koše a ani na nějaké veřejné schůzi se tím nebudou zabývat. Články novinářů na to sice můžou upozornit veřejnost, ale co s tím dál? Bojím se, že ani přímá kritika nebude vyslyšena, když si to radní odhlasují.
Tento konkrétní příklad plýtvání (rozkrádání) je ukázkovým výsměchem všem daňovým poplatníkům.
Nechápu, proč se novináři pořád diví. Všichni, kdo se pohybují kolem veřejných zakázek, vědí, jak to je.
A média občas (náhodně?) vytáhnou nějakého hříšníka, kterého properou.
Kolik stál nejdražší český film Tmavomodrý svět? 100 milionů? Tento web bude zřejmě náročnější.
za tuto cenu vymyslí asi ta firma nový Facebook nebo Second World s průchodem Prahy:)
lituju firmy, které se výběrového řízení zúčastní a budou dělat křoví již předem zvolenému vítězi
Taky by mě zajímalo, jestli máme šanci s tím něco dělat.
Připomnělo mi to kauzu BezpecneOnLine.cz, akorát šlo "jen" o půl milionu.
Well Done, magistráte.
Za ty peníze udělají dynamický model Prahy s kompletním obyvatelstvem (boti s umělou inteligencí, včetně dokonalé simulace primátora, všech úředníků a podnikatelů). V prostředí bude možné modelovat jakékoli procesy, například zadávání veřejných zakázek, stavbu tunelů nebo olympiádu, aby se předem vychytaly mouchy. Dostanou za to Nobelovu cenu, čímž Praha získá obrovskou reklamu.
Proč by musili být na Magistrátu menší lupiči než v Parlamentu ?
Sam Krutihlav
Otazkou zustava, ma obycnejny clovek sanci s tim neco udelat? Vsichni vedi ze v podstate 100% verejnych zakazek je zkorupvanych, sity na miru kamaradickum(sobe), naprosto predrazenych. Miliardy celkem litaji vzduchem... Co s tim? Muzeme jen bezcilne prihlizet? Mame takovou politickou reprezentaci jakou si zaslozime (jakou sme si zvolili)? Je to absolutni zoufalstvi, ale jak z toho ven?
Korupce je to co nás táhne dolů. Věřím tomu že se každý rok zbytečně rozháže tolik peněz, že by jsme tento rok žádný schodek mít nemuseli a mohli bychom splácet státní dluh. Slyším to ze všech stran, všechny druhy státních zakázek na jakékoliv úrovni (od malých vesniček) neprobíhá korektně.
Podobná sranda je kauza s regiojet, kdy se rychle, den před zavedením povinnosti vypsání tendru (EU) podepsaly smlouvy s ČD přes jasnou výhodnost nabídky regiojetu.
Pomohlo by chovani jak tenkrat.... defenestrace..... !!!!!!!!!!
Nebuďte naivní 160mil jsou drobné, tady máte kapříka datové služby za 6 miliard http://www.isvzus.cz/usisvz/usisvz01005Prepare.do?znackaForm=6002369002001
Omlouvám se vložil jsem špatný odkaz http://www.isvzus.cz/usisvz/usisvz01007Prepare.do?znackaForm=6000393603001
ha za 300 tisíc jsem vytvořil celý redakční systém využívající stovky klientů a firem ( http://zdarma.banan.cz/ )
nedokážu pochopit co za 160 milionu onen web by měl umět
Je to normální zlodějna a Bém už by měl za to sedět! Mrkněte na další jeho korupci - Karlův most
Okomentovat
Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]
<< Domovská stránka