pátek 27. června 2008

Minulý týden …

… jsem tu svou úvahu o světě natáčeném na mobily odpíchl od videa zaměstnance ruské firmy, kterému rupne v kouli a začne demolovat kancelář. Už v momentě, kdy šlo poslední číslo Reflexu do tiskárny, jsem věděl, že jsem naletěl … stejně jako statisíce lidí všude na světě. K videu se přihlásili tvůrci hollywoodského filmu Wanted, konkrétně jeho ruský režisér Timur Bekmambetov, který o tom napsal rusky na svém blogu. Jde tedy o další kousek takzvané virální reklamy, jejímž cílem je nadchnout co nejvíc lidí něčím pozoruhodným a pak je uvést do trapné situace odhalením, že jde ve skutečnosti o pečlivě připravenou reklamu.
Jistě, mohl bych podobně jako ostatní tvrdit, že mi to bylo jasné od první chvíle, kdy jsem zmíněné video viděl, a že si jen hlupák mohl myslet, že se něco takového stalo. Konec konců i deset let starý klip zvaný Bad Day, který pro zmíněné ruské video mohl (ale nemusel) být inspirací, byl podvrh a vznikl z důvodu propagace firmy vyrábějící bezpečnostní software. Je na něm zachycen zaměstnanec v kancelářské kóji, kterého na jeho pécéčku něco tak rozzlobí, že ho popadne a rozfláká. Pozorní diváci si však všimli, že klávesnice nebyla propojena s počítačem, takže vše byla pouze herecká etuda.
Nebudu si však honit tričko. Ano, to ruské video mi bylo podezřelé, ale to je mi každý webový obsah, který mě zaujme svou originalitou a výjimečností. „Too good to be true,“ říkají Angličané, a platí to o všech dobrých věcech na Internetu. Takže pravda je taková, že jsem neměl ani šajna, jak to s tím ruským magorem je. Teď už to vím: Bekmambetův film měl shodou okolností světovou proemiéru v Londýně právě v den, kdy jsem zmíněný sloupek psal (tedy 12. června). V Česku půjde do kin 26. června. Hraje v něm mimo jiné Angelina Jolie a Morgan Freeman.
Některé exteriéry se natáčely v Česku. Prý je to slušná, profesionálně udělaná podívaná.
Virálních kampaní jsou spousty. Nejlépe fungují na videu, protože to je rychlé a srozumitelné médium. Zhruba ve stejné době jako magor v kanceláři dobývalo YouTube i další servery video partičky mladých lidí, která zvonícími mobily „upeče“ pár zrnek kukuřice tak, že z ní udělá popcorn. To je samozřejmě nesmysl. popcorn se tímhle způsobem vyrábí v mikrovlnce, ale záření z mobilu nemá ani náhodou takovou energii, aby dokázalo něco podobného. Ale video přesto shlédly na YouTube milióny lidí. Je chytře (rozuměj uvěřitelně) natočené. Zadavatelem téhle kampaně byl nikoliv překvapivě výrobce handsfree naslouchátek do ucha.
Že jde v tomhle případě o virální video, ovšem neznamená, že nám mobily neudělají z mozků škvarky. Mimochodem, v souvislosti se zmíněným klipem jsem si na webu přečetl případný komentář: „Nosím mobil za opaskem, bluetooth nepoužívám. Jestli si mám vybrat mezi ozařováním mozku, nebo pinďoura, volím mozek. Nejsem Paroubek, mé sexy centrum je tam, kde má být.“ Dobrý postřeh.
A zrovna tak bychom neměli ztrácet ostražitost před pošuky Ti Rusové to možná zahráli, ale i tak se v kancelářích děje hodně divných věcí. V souvislosti s videem propagujícícm Bekmambetovův film jsem na webu narazil na slušnou sbírečku podobných kousků. Nejsou sice tak dokonalé, ale to zase dává určitou naději, že by mohly být pravdivé. Na jednom z nich je zachycen manažerský mítink, který jeden z účastníků stále přerušuje telefonováním. Skončí to tak, že se na něj přednášející vrhne a omlátí mu hlavu o stůl. A na jiném videu je zase kancelář, ve které sedí čtyři muži a celkem atraktivní žena. Zřejmě čelí neustálým sexuálním poznámkám a pohledům, takže zničehonic přeruší práci, pomalu se svlékne do naha a odejde. Měli byste vidět tváře jejích kolegů!
Nejspíš to budou také nějaké kampaně, možná už dávno zapomenuté, nebo naopak ještě čekající na pointu. Ale obě jsou to scény, které se mi v minulosti v nejrůznějších kancelářích už přehrály v hlavě. Netušill jsem, že je někdy uvdím v reálu. Nebo aspoň tom internetovém poloreálu.
Too good to be true.

Štítky:

Komentáře: 1:

Anonymous Anonymní řekl...

A muzu poprosit link na to svlekaci video? :)

2. července 2008 v 23:41  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka