Tak koho dnes potrestáme zbytečným telefonátem?
Cože? Opravdu někdo myslí vážně návrh, že budeme platit mobilním operátorům také za přijaté telefonní hovory? Ano, takový je návrh Evropské komise, respektivě komisařky Viviane Redingová. Je to stejná žena, která loni zákazníkům vybojovala o něco levnější mezinárodní hovory v rámci EU. A teď nás chce naopak potrestat tímhle.
Ovšem dřív než vyskočíme z kůže, měli bychom se nad jejím návrhem zamyslet s chladnou hlavou. Má totiž svou logiku a - byť asi většina nebude souhlasit - také jistý půvab. Tak předně: rozdělení nákladů za telefonní hovor není žádnou novinkou. Je běžné v mnoha zemích světa a zažili ho i čeští zákazníci, byť zřejmě jen jejich velmi nepatrná část. Za příchozí hovory se platilo na počátku devadestých let za telefonování v síti, která dodnes funguje a jejíž čísla začínají předvolbou 601. To byly mobily ještě exkluzivním zbožím a jedním z atributů českého "divkého kapitalismu".
Placení za příchozí hovory je běžné i dnes, a to v rámci roamingových služeb. Když jste v zahraničí a přijmete hovor z domova, platíte éobvykle víc než člověk, který vám volá. V tom je logika toho, že s nápadem přichází právě evropská administrativa. Zpoplatněním příchozích hovorů se vnese určitý řád a větší jednoduchost do tarifů a plateb, a to bez ohledu na to, kde v Evropě jste a kam voláte.
Redingová tvrdí, že nový systém výrazně sníží administrativní zátěž operátorů, kteří si musí hovory mezi svými sítěmi složitě přepočítávat a proplácet. Podle Redingové by to mělo mít dopad na pokles cen hovorů. Tomu můžeme, ale nemusíme věřit. Skepický zákazník, zvlášť ten z Česka, dobře ví, že každá změna je k horšímu. Dá se tedy čekat, že zavedení nového systému by operátoři vzali jako dobrou příležitost, jak od nás vytahat víc peněz.
Sami operátoři včetně těch českých se však kupodivu staví k návrhu skepticky. Na otázky novinářů odpověděli mluvčí všech tří českých operátorů, že by nový systém nezavedli a že o tom ani neuvažují. Proč, když by to pro ně bylo tak výhodné? Odpověď je jednoduchá: ono by to hodně změnilo způsob, jakým telefonujeme. A v celkovém balíků by příjmy téměř jistě poklesly.
Jak je to možné? Jen se pozorujme. Spousty hovorů dnes neplatí ani volaný, ani volající. Ve skutečnosti jdou na účet našich zaměstnavatelů, v lepším případě soukromých, v tom horším státních. Volají si tak příbuzní, známí i kamarádi. V Česku, kde se drobné okrádání zaměstnavatele bere jako norma či spíše povinnost, je to zvlášť rozvinuté.
Britský deník Daily Mail otiskl před časem článek o zajímavých slovech, které existují jen v určitých jazycích. Z češtiny vybral takzvané "prozvánění". Však to známe. Vytočíme číslo příbuzného, necháme jeho telefon jednou cinknout a rychle položíme. On nám vzápětí zavolá zpátky, ovšem z pevné linky v kanceláři nebo ze služebního mobilu. Kromě češtiny prý toto slovo existuje jen ve slovenštině.
No a v tom je půvab návrhu, aby náklady za hovor nesly obě strany. Je celkem pravděpodobné, že budeme telefonovat méně, efektivněji a více s rozumem. Než vytočíme něčí číslo, dobře si promyslíme, jestli s ním opravdu potřebujeme mluvit. A hlavně jestli on potřebuje a chce mluvit s námi. Nebudeme ho totiž už okrádat pouze o čas, ale i o peníze. Ubyde tlachání a nesmyslných telefonátů z nudy. Zároveň nepochybně stoupne procento promeškaných, či lépe řečeno úmyslně nezvednutých hovorů.
Nemůžu si pomoci, ale mně se to líbí.
Ovšem dřív než vyskočíme z kůže, měli bychom se nad jejím návrhem zamyslet s chladnou hlavou. Má totiž svou logiku a - byť asi většina nebude souhlasit - také jistý půvab. Tak předně: rozdělení nákladů za telefonní hovor není žádnou novinkou. Je běžné v mnoha zemích světa a zažili ho i čeští zákazníci, byť zřejmě jen jejich velmi nepatrná část. Za příchozí hovory se platilo na počátku devadestých let za telefonování v síti, která dodnes funguje a jejíž čísla začínají předvolbou 601. To byly mobily ještě exkluzivním zbožím a jedním z atributů českého "divkého kapitalismu".
Placení za příchozí hovory je běžné i dnes, a to v rámci roamingových služeb. Když jste v zahraničí a přijmete hovor z domova, platíte éobvykle víc než člověk, který vám volá. V tom je logika toho, že s nápadem přichází právě evropská administrativa. Zpoplatněním příchozích hovorů se vnese určitý řád a větší jednoduchost do tarifů a plateb, a to bez ohledu na to, kde v Evropě jste a kam voláte.
Redingová tvrdí, že nový systém výrazně sníží administrativní zátěž operátorů, kteří si musí hovory mezi svými sítěmi složitě přepočítávat a proplácet. Podle Redingové by to mělo mít dopad na pokles cen hovorů. Tomu můžeme, ale nemusíme věřit. Skepický zákazník, zvlášť ten z Česka, dobře ví, že každá změna je k horšímu. Dá se tedy čekat, že zavedení nového systému by operátoři vzali jako dobrou příležitost, jak od nás vytahat víc peněz.
Sami operátoři včetně těch českých se však kupodivu staví k návrhu skepticky. Na otázky novinářů odpověděli mluvčí všech tří českých operátorů, že by nový systém nezavedli a že o tom ani neuvažují. Proč, když by to pro ně bylo tak výhodné? Odpověď je jednoduchá: ono by to hodně změnilo způsob, jakým telefonujeme. A v celkovém balíků by příjmy téměř jistě poklesly.
Jak je to možné? Jen se pozorujme. Spousty hovorů dnes neplatí ani volaný, ani volající. Ve skutečnosti jdou na účet našich zaměstnavatelů, v lepším případě soukromých, v tom horším státních. Volají si tak příbuzní, známí i kamarádi. V Česku, kde se drobné okrádání zaměstnavatele bere jako norma či spíše povinnost, je to zvlášť rozvinuté.
Britský deník Daily Mail otiskl před časem článek o zajímavých slovech, které existují jen v určitých jazycích. Z češtiny vybral takzvané "prozvánění". Však to známe. Vytočíme číslo příbuzného, necháme jeho telefon jednou cinknout a rychle položíme. On nám vzápětí zavolá zpátky, ovšem z pevné linky v kanceláři nebo ze služebního mobilu. Kromě češtiny prý toto slovo existuje jen ve slovenštině.
No a v tom je půvab návrhu, aby náklady za hovor nesly obě strany. Je celkem pravděpodobné, že budeme telefonovat méně, efektivněji a více s rozumem. Než vytočíme něčí číslo, dobře si promyslíme, jestli s ním opravdu potřebujeme mluvit. A hlavně jestli on potřebuje a chce mluvit s námi. Nebudeme ho totiž už okrádat pouze o čas, ale i o peníze. Ubyde tlachání a nesmyslných telefonátů z nudy. Zároveň nepochybně stoupne procento promeškaných, či lépe řečeno úmyslně nezvednutých hovorů.
Nemůžu si pomoci, ale mně se to líbí.
Štítky: e15
Komentáře: 9:
Mně se to taky líbí, souhlasím. Vznikne tím nepopiratelné morální právo nezvedat telefon :) Nemáš někde odkaz na ten Daily Mail?
Tak tohle přesně na komisi a celym eurosocu upřímně nenávidim. Co je jim do toho? Operátor nabízí službu, s jejímiž podmínkami jsem souhlasil. A já chci za svoje hovory platit sám!
Je to podle vseho jinak, viz http://www.lupa.cz/clanky/kdo-navrhuje-zpoplatneni-prichozich-hovoru/
(Redingova nenavrhuje aby prijemce platil svoji cast hovoru, ale rika, ze pokud to operatori zavedou, nebude jim do toho mluvit)
Eurosoc taky rad nemam, ale formuluj presne :)
Vznikne zajímavý efekt, budou Vám volat hlavně Ti, kteří Vás nemají rádi. No a k žádnému soukromníkovi se nedovoláte, pokud Vás nebude mít v adresáři a i v tom případě, kdo ví!?
A teď vážně, volám-li, utrácím své peníze a je to mé rozhodnutí je utratit za přesně definovanou službu. Přijetím hovoru budu utrácet peníze za zcela nejasných podmínek. Ještě bych bral, kdyby zpoplatnění volaného vzniklo až třeba po minutě, aby měl možnost eliminovat nežádoucí příchozí hovory. A nakonec, co je vlastně paní komisařce do toho, jak často kdo volá?!
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Pro akb: Hrome, chybka! Nebyl to Daily Mail, ale Daily Mirror. Předchozí komentař (smazaný) obsahoval špatnej link.
"Tak předně: rozdělení nákladů za telefonní hovor není žádnou novinkou."
Tak předně: rozdělení nákladů nebylo žádné rozdělení nákladů, ale normální rejžování. Hovor stál svého času i 40kč za minutu. Protože nebyla konkurence a byla vyšší poptávka, než nabídka. Vezměme však pevné linky. Kdy se tam rozdělovaly náklady? Vždyť to nemá logiku.
Tohle vážně někdo s mozkem může hájit, nebo tomu tleskat? Kdy začneme regulovat ceny chleba, jak za bolševiků?
Ne, vážně. Někteří lidé se fakt nikdy nepoučí.
Kromě češtiny prý toto slovo existuje jen ve slovenštině.
Mno, prý, pěrezvaňju...
V době, kdy dráty a kontakty zlobily a položit to a zatočit kličkou byl způsob, jak zkusit vylepšit kvalitu spojení, pro to musely mít slovo všechny jazyky, kde se telefonovalo.
A jinak, já třeba mám mobil placený paušál zaměstnavatelem, patří to k drobným radostem, podobně jako minerálka nebo kafe. Nemám pocit, že bych voláním někoho okrádal, podobně jako nikoho neokrádám, když dostanu plat nebo si uvařím kafe. Podobných zaměstnanců by se asi našlo víc.
anonym: ...jsem ten zaměstnanec, našel jsem se
Okomentovat
Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]
<< Domovská stránka