neděle 12. října 2008

Historka z pařížského letiště

Pilot pouští motory na plný výkon, letadlo se začíná rozjíždět po startovací dráze. Syn točí start z okénka digitálním fotoaparátem. "Jestli havarujeme, tak to bude unikátní svědectví," říkám. "Jestli se nezničí SD karta, tak jo," souhlasí syn. Nabíráme rychlost, mačká nás to do sedaček. Najednou se od podvozku ozve rána a letadlo se zatřese. "Ty vogo," říkám. Začínáme okamžitě prudce brzdit. Naštěstí úspěšně a letadlo zpomaluje. Tam končí záznam.

Taková je historka z přerušeného startu našeho letu z Paříze do Prahy se společností Sky Europe. Nic než malá nepříjemnost. Letadlo nakonec z dráhy odbočilo a zastavilo na ploše. Zajímavé bylo, ajk málo se člověk v takové situaci dozví od posádky. Letušky seděly stejně jako my připoutané, několik minut se vůbec nic nedělo. Pak k letadlu přijelo hasičské auto a kapitán incident vysvětlil tím, že start musel přerušit, protože se na vzletové dráze objevilo neautorizované vozidlo. Hasiči a technici údajně kontrolují brzdový systém. Kapitán slíbil znovu odstartovat po patnácti minutách, nakonec se to protáhlo na více než hodinu.

Zajímavé bylo, že tomu většina cestujících nevěřila. Každého napadne, že letadlo má nějaké blíže nespecifikované potíže. Podaří se je odstranit? Bude další start bezpečný? Někteří cestující spekulovali i o tom, že raději vystoupí. Ale zůstali všichni. Druhý pokus o start i celý let proběhly hladce. Ale radši už jsme to netočili.


Štítky:

Komentáře: 10:

Blogger Zázvorek řekl...

Taky bych asi přemýšlel, že to je možná trochu jinak, ale co zmůžete? Jen jedna poznámka - letěl jsem nedávno se stejnou společností a při předletové instruktáži letuška upozoňovala, že z důvodu bezpečnosti nemám používat žádná elektronická zařízení, takže třeba to nebylo žádné auto, ale pilot kvůli vašemu foťáku musel restartovat Wokna ;)

12. října 2008 v 20:36  
Blogger Gekon řekl...

Nemůžu si pomoct, ale já bych v podobný situaci ječel asi něco jinýho než "Ty vogo" :-)

12. října 2008 v 21:49  
Blogger bludr řekl...

Já bych taktéž řekl, že to bylo tím foťákem. Jednoznačně! Veškerá elektronika musí být přece při startu vypnutá, protože může ovlivnit funkce letadla. Můžete děkovat, že vám duchapřítomný pilot zachránil život.

12. října 2008 v 23:28  
Blogger Miloš Čermák řekl...

Zatracene, to jsem si myslel, ze mam zabavnou historku ... a ted jeste skoncime za mrizemi.

13. října 2008 v 0:06  
Anonymous Anonymní řekl...

Mno, hadam, se digital bude asi tak nebezpecny, jako hodinky na baterku. Kdo z vas je pri vzletu vypina?

13. října 2008 v 10:09  
Anonymous Anonymní řekl...

Je už to pár let, co jsem se vracel z Londýna a v Praze přesedal na letadlo do Ostravy. Pokoušelo se několikrát nastartovat, leč mu neustále zdechala jedna vrtule. Let byl tedy nakonec zrušen a hrozilo nám - vzhledem k tomu, že to byl v daný den poslední spoj do OV - že skončíme v nějaké ubytovně na Kladně.

Naštěstí byl mezi cestujícími tehdejší senátor Václav Fischer: kamsi zavolal mobilem a do hodiny ČSA přistavily náhradní letadlo. Rád bych mu tedy - alespoň touto cestou - poděkoval.

13. října 2008 v 18:54  
Blogger KubaU řekl...

Co dodat, než - dobrý výcvik a správná reakce, pilot o tom neuvažoval ani půl sekundy. Přitom takový přerušený start je asi docela drahá sranda... Kdyby byla rychlost už příliš vysoká a standardní postup by byl dokončit start, mohlo to být zajímavější. I tak, z potenciálně tuctového videa máte hnedle velmi zajímavé - alespoň s doprovodným komentářem :)

19. října 2008 v 0:45  
Anonymous Anonymní řekl...

Řekl bych, že vám kapitán lhal. Proč začal brzdit hned po té ráně z podvozku? A jak se mohlo objevit na dráze neautorizované vozidlo? Řídící letového provozu musí mít vždycky přehled o tom, co se na dráze dějě. A rozhodně to nebylo způsobeno tou digitální kamerou nebo foťákem. Na internetu (halvně na YouTube :-)) se dá najít spoustu videí, která byla pořízena v kabině letadla za letu a nikomu se nic nestalo. Rozhodně to byla zajímavá zkušenost :-) .

27. října 2008 v 18:47  
Anonymous Anonymní řekl...

Rada bych vas informovala, ze pan kapitan nelhal, byl to prikaz z veze zastavit, protoze se pobliz drahy pohybovalo vozidlo.Cestujici byli o vsem informovani pozdeji, protoze pan kapitan komunikoval s hasici a s vezi. Vim to presne proto, protoze jsem byla v posadce. Start a pristani jsou nejnebezpecnejsi faze letu, proto musi byt vse vypnuto, aby to neodvadelo vasi pozornost. Vyjimkou jsou mobily, ktere opravdu muzou zpusobit problemy. Tak snad ted na to budete nahlizet trochu jinak.

6. prosince 2008 v 20:44  
Blogger Unknown řekl...

zase kecy o tom, že to bylo foťákem :D:D náhrávám každej vzlet i přístání :D

21. června 2009 v 0:26  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka