pátek 12. června 2009

Jsem liberál, a kdo je víc ... nasáklý cigaretovým kouřem?

Byla to bizarní scénka. Poslanec za ODS obhajoval represivní postoj státu, zatímco ten komunistický horoval za svobodu volby a víru v trh. Tak to bylo ve středečních předpůlnočních Událostech a komentářích v České televizi. Až tam jsme se dostali v legislativním boji s cigaretovým dýmem.

Nový protikuřácký zákon je ve skutečnosti kuřácký, a to bez ohledu na další paragrafy. Postoj ke kouření v restauracích je v Česku i jinde symbolickou zkratkou postoje státu. A v tomto ohledu se čeští poslanci rozhodli, že posun Česka blíže k civilizovanému světu se nekoná.

A navíc je výsledek komický. Výsledek legislativního snažení sněmovny je přesně v tom prostoru mezi Kafkou a Švejkem, kterým jsme typičtí. Konkrétně jde o nedostatek odvahy kombinovaný s přízemním chytrolínstvím. Budeme proti kouření bojovat nálepkami? Kdyby aspoň zákon donutil restauratéry vybrat si buď mezi kuřáckou, anebo nekuřáckou variantou. Ale ponechání možnsti obojího - bez požadavku na neprodyšné oddělení - činí z celé té věci frašku. Všechno zůstane tak, jak to bylo.

Regulace kouření je pastí liberálů. Máme sklon věřit tomu, že intervence státu je zbytečná a že zvítězí volný trh. Ten by měl zajistit, že nekuřácké restaurace vzniknou samy, protože nekuřáků je dnes víc než kuřáků a jejich majitelé to budou brát jako konkurenční výhodu. Sám jsem ještě před pěti lety psal vášnivé články, kde jsem před regulací varpval skoro jako před novodobou totalitou, tentokrát importovanou ze Západu. Musel jsem si připadat jako novodobý Voltair ("Sám nekouřím, ale udělám všechno proto, abyste tu mohli smrdět"). Jenže se ukázalo, že jsem se mýlil.

Tenhle aspekt trhu prostě nefunguje. Ano, čas od času čteme články o restauracích či barech, ve kterých osvícení majitelé nebo sami návštěvníci rozhodli o nekuřáckém statutu, ale už podle toho, jakou pozornost tomu novináři věnují, je jasné, že jde o naprosté výjimky. Nekuřácký podnik ještě s velkým úsilím najdete v Praze či pár dalších velkých městech. Ale zajděte si na pivo na vesnici nebo menším městě, a máte garantováno, že si po hodince posezení budete muset nechat vše na sobě vydesinfikovat. Včetně snubního prstýnku.

No a na druhou stranu vidíme, že většina západoevropských zemí i Amerika kouření v restauracích zakázaly, a to s úspěchem. Psali jsme o tom, že londýnské puby či newyorské bary přijdou o zákazníky, atmosféru či bůhvíco dalšího. Ale nestalo se to. A neřekl bych, že by zákaz kouření nastartoval nějakou větší vlnu státního paternalismu, před kterým jsme my chytří komentátoři také varovali ("po kuřácích přijdou na řadu tlusťoši"). Prostě to funguje. Tečka.

Málokdy mají zákonodárci k rozhodnutí problém, který má možná ideologické kořeny (tak jako všechno), ale zároveň ozkoušené a fungující praktické řešení. Mohli bez dlouhého řečnění zákaz kouření v restauracích odsouhlasit. Jenže oni radši "vymysleli" nálepky. Prostě pohoda, teploučko a smrádek.

Štítky: ,

Komentáře: 8:

Blogger Honajz řekl...

Vyborny komentar a i ta sebereflexe - to se malokdy vidi, ze by novinar priznal nejakou svou chybu. Bohuzel tento blog asi nectou nasi politkove, aby se mohli chytnout za nos - nebo aspon za spicku sveho cigara :-(

12. června 2009 v 12:03  
Anonymous Anonymní řekl...

Otazkou je, zda se jedna o "osvicenost" nasich poslancu nebo je za tim sila lobbyingu Philip Morris. Kamarad mi vcera jako zarucenou zpravu, sdelil, kolik jeho znamy-lobista, vyplatil penez prave od tabakovego koncernu .. Mozna je to "jedna pani povidala", ale jak se rika - na kazdem sprochu .. Kazdopadne se ve mne misi smutek se vztekem, ze ze svych dani platim takove budizknicemy, kteri predkladaji takove paskvilozakony..

12. června 2009 v 12:36  
Anonymous Anonymní řekl...

Jsem liberál a kdo je víc? Dva liberálové...

14. června 2009 v 10:05  
Anonymous #13 řekl...

Jaktože trh nefunguje? Copak je snad na nekuřáckou restauraci nějaký právní nárok? Pokud v obci bez restaurace vznikne restaurace kuřácká, přinejhorším to pro nekuřáky neznamená vůbec nic, mnohem spíš ji ale budou velmi rádi využívat, ergo jejich situace se zlepší.

Asi byste se divil, ale i v našem 25tisícovém městě nekuřácké restaurace jsou, takže evidentně nemluvíte pravdu.

Kromě toho není pravda, že by Amerika zakázala kouření -- opět nemluvíte pravdu. Amerika není jenom New York.

A nakonec mi ještě nikdo nevysvětlil, CO je státu do toho, jakou smlouvu já uzavřu s provozovatelem restaurace, a PROČ by do toho vůbec měl stát mít právo mluvit.

(Jsem celoživotní zapřísáhlý nekuřák.)

14. června 2009 v 22:22  
Blogger voshi řekl...

Souhlasím s #13 - přeci nikdo z nás nemá nikde zaručené právo na to si zajít do restaurace. Mě by se také líbilo, abychom na vesnici měli akvapark, ale prostě to nejde. Stejně je to s hospodou - také by se mi líbilo, aby byla nakuřácká, ale zájemcem jsem jen já. A když jsme u těch vesnic - mám pocit, že nekouření ve vesnických putykách si přejí jen lidé, kteří v těch vesnicích nežijí a jezdí tam na víkendy, popřípadě prázniny. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že osazenstvo naší hospody (Pohostiství u Petříků, Majdalena) je z 99% kuřácké. A aby někdo z vrchu nařizoval, že se zde nesmí kouřit mi přijde opravdu na hlavu postavené. A to jsem nekuřák!

15. června 2009 v 18:31  
Blogger Unknown řekl...

No nevím - podle mých zkušeností to např. v anglických pubech vypadá jako na promenádě, kdy polovina hostů tráví večer neustálým "odskakováním" před hospodu bez ohledu na počasí - ale otužování vlastně posiluje imunitní systém, a o naše blaho jde EU především... Jinak s těmi nálepkami souhlasím, buď kuřácká, nebo nekuřácká, a bez možnosti neustálého měnění.

19. června 2009 v 14:05  
Blogger Unknown řekl...

#13: Nemáte pravdu! Zaprve, trh ani nemůže fungovat, proč? Síly jsou nevyrovnané, jeden kuřák zahnojí jednu restauraci. To je nepoměr.

Dál je nutné, aby toto stát nařídil, ze dvou důvodů. Pokud existuje nekuřácká restaurace a vedle ní kuřácká, má tato konkurenční výhodu, pokud stát nařídí zákaz, tak nebude toto pravidlo platit.

Další důvod je opět logický a to zdraví. Stát chrání děti před pedofily, ostatní proti zločincům. Pokud někdo úmyslně poškozuje moje zdraví, tím že kouří a já ten kouř dýchám, tak je ten člověk zločinec a stát musí zakročit.

Ano, kuřáci jsou zločinci. Nejhorší zločinci jsou rodiče, kteří kouří před dětmi!

26. června 2009 v 20:23  
Anonymous Jindra řekl...

dalsi text k tematu

14. července 2009 v 13:29  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka