čtvrtek 21. května 2009

Na Internetu se nečte ... protože je to zadarmo?

Když jsem v devadesátých letech objevil Internet, zamiloval jsem si ho jako obrovskou trafiku. Našel jsem v ní všechny ty oblíbené zahraniční noviny a časopisy, které se mi předtím jen občas dostaly do ruky. Ale postupem času jsem s překvapením zjistil, že je čtu čím dál méně.¨

Virtuálně jimi listuji, přelétávám očima titulky, sem tam zabrousím i do textu. Lidé pro tenhle způsob čtení používají výraz „skenování“. Má to evokovat rychlost, ale v principu je to nepřípadné. Zatímco oskenované texty se kopírují do paměti počítače, lidé si z takto přečtených textů napamatují skoro nic.

Ale v poslední době jsem zjistil, že čtu zase víc. Koupil jsem si elektronickou čtečku Kindle a stahuju si do ní své oblíbené časopisy, třeba americký New Yorker. A většinu článků čtu tím pozapomenutým, staromódním způsobem „slovo od slova“.

Taková čtečka má dvě výhody. Nosím ji všude s sebou, takže můžu číst i tam, kde je to s počítačem nepohodlné či nemožné. V tramvaji, čekárně u zubaře nebo ve vaně. Druhou výhodou je, že za ty stažené časopisy platím. Mnohem méně, než kdybych si je se zpožděním koupil v pražské trafice. Ale jsou nekonečně dražší, než kdybych si je přečetl na webu. Tam jsou totiž zadarmo.

Vidím nevěřícné nebo skeptické kroucení hlavou: "To že je výhoda? Platit za něco, co je jinde zadarmo?" Zní to divně, ale mám to prakticky odzkoušené. Jakoby zaplacení za text zvýšilo jeho hodnotu. Samozřejmě jen relativně, v mých očích. Může v tom být i docela obyčejné hamounství: přece to jen nepřelétnu očima, když za to platím Ale ať tak či onak, počtu si víc své oblíbené články.

I proto se na rozdíl od mnohých nebojím, co by se stalo, kdyby vydavatelé splnili své hrozby a rozhodli se část webového obsahu zpoplatnit. Šíření informací to nezastaví. Blogy a sociální sítě budou dál nabízet informační „fastfood“, tedy texty upravené a optimalizované pro skenování očima.

Ale co by takový krok mohl paradoxně zachránit, je to, čemu v hojnosti bezplatného obsahu stejně holdoval málokdo. Mám na mysli „dobré čtení“.

Štítky: ,

Komentáře: 3:

Blogger soundake řekl...

Hezká myšlenka (sice možná logický paradox, ale psychika logicky nefunguje), mě to připomnělo situaci měsíc zpátky, kdy jsem si do autobusu na cestu do Krkonoš koupil vydání nejmenovaného časopisu. A přečetl jsem ho celý i věci, které mě na první pohled tak úplně nezajímali a být ten časopis zadarmo, tak vím, že bych si je nikdy nepřečetl, přestože nakonec se informace v nich obsažené ukázali jako velmi zajímavé.

Ale jak by to bylo s placeným obsahem na internetu? Pokud bych nevyužíval zařízení pro offline čtení. Četli by se také tyto texty více?

21. května 2009 v 17:53  
Anonymous Lukáš řekl...

Ono je to složité. Dřív jsem si koupil noviny a bylo to jediné psané slovo za celý den.
Dnes se to valí horem dolem, proto to nečtu celé. Skáču po odstavcích. A placený obsah by dopadl úplně stejně.

21. května 2009 v 23:26  
Blogger Adam Šnobl řekl...

Pěkný postřeh. Už jsem slyšel něco podobného: "Nejhorší, co pro někoho můžete udělat, je dát mu něco zadarmo."

9. června 2009 v 17:24  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka