středa 20. května 2009

Pane řidiči?!

Nejpitomější otázka, kterou můžete dostat na dálnici mezi Bratislavou a Brnem: "Pane řidiči, jestlipak víte, proč jsme vás zastavili?" A nejpitomější odpověď, kterou na tuhle otázku můžete dát: "To asi tuším. Ale nevím, proč jste zastavili zrovna mě, když rychle jedou všichni."

Policista se usměje a řekne s téměř starostlivým výrazem: "Ale vy byste asi nechtěl, abychom chytili každého a vždycky, když udělá nějaký přestupek?" "No tak teď zrovna by mně to nevadilo," odpovídám v duchu, ale hned si sám sobě odporuju: "Ale je fakt, že by to byl hrozný svět."

A když o tom přemýšlím, bojím se, že je jen otázkou času, kdy se ta vize stane realitou. Každý vyfasuje svého osobního policistu, který ho bude nevzrušeným hlasem - podobně jako dnes satelitní navigace - informovat. Místo "Za dvě stě kilometrů zahnete doprava" se dozvíme: "Právě jsme vám v centrální databázi odečetli dva body za rychlou jízdu," případně: "Prosím zajeďte ke krajnici, roztrhejte svůj řidičský průkaz a pokračujte v další cestě městskou hromadnou dopravou."

Takové systémy už dnes existují. Údajně nejdražší osobní vůz světa, kterým je Bugatti Veyron za 1,1 miliónu Euro, ho má v sobě zabudovaný. Když některý z jeho majitelů (od roku 2006 se jich prodalo asi 200 kusů) nasedne a nastartuje, technici v řídícím centru v německém Molsheimu se to okamžitě dozvědí. A nejen to. Prostřednictvím satelitního spojení mohou monitorovat všechny technické funkce vozu, znají jeho polohu i rychlost. Když třeba v některé z pneumatik poklesne tlak, mohou zvednout telefon a řidiči zavolat. Je to příjemnější a osobnější, než když se jen na palubní desce rozsvítí varovná kontrolka.

Zní vám to nepříjemně? Výstřední boháči vlastnící Veyron mohou systém deaktivovat, nikdo z nich to však prý ještě neudělal. Až budou jednou dávat elektronické policisty všem, nikdo se nás na souhlas ptát nebude. A budeme se pak bát každého zazvonění telefonu, v kterém se možná ozve: "Pane řidiči, jestlipak víte, proč vám voláme?"

(Sloupek pro slovenský deník Sme).

Štítky:

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka