úterý 21. července 2009

O vízech do Kanady a racionálním rasismu

Stovky lidí trmácejících se do Vídně pro vízum na cestu do Kanady mají podle reportáží v médiích tři terče své zlosti. Jsou to čeští Rómové, kanadské úřady a čeští politici. Pravděpodobně v tomto pořadí. Podívejme se na ně podrobněji, a to odzadu.

Jakoliv je snadné a populární nadávat politikům, ti mohli asi v dané situaci těžko udělat víc. Kanaďané byli o zavedení víz rozhodnuti pevně, a to delší dobu. Nebyl to žádný rozmar ani unáhlený čin, ale téměř matematicky přesný důsledek toho, jak je jejich azylová politika nastavena. Kdyby víza Čechům nezavedli, tak jejich systém prostě přestane fungovat. Tady opravdu nebyl prostor pro diplomacii.

Nepochybně se šéf české diplomacie ukázal jako popleta a navíc smolař. A nepochybně se tak (doufejme) diskvalifikoval pro další kariéru, protože člověk, který neumí odhadnout realitu a kasá se neexistujícími úspěchy v televizi, se pro diplomacii ani politiku nehodí. Kohoutův amatérismus nebývale zkomplikoval život těm, kteří se chystají do Kanady v tomto přelomovém období, protože jim nedal žádný čas se na nové podmínky připravit. Ale v delší perspektivě to jsou jen nedůležité, byť komické piruety.

Ani kanadské úřady si hněv nezaslouží, vždyť je přece jejich právem nastavit si přistěhovaleckou politiku tak, jak uznají za vhodné. Kanada se rozhodla k azylantům chovat velkoryse a přátelsky, ovšem jen k těm, kteří se do země dostanou. Tím základním filtrem jsou víza. Jestliže počet zájemců o azyl ze země s bezvízovým stykem překročí určité procento, víza se prakticky automaticky zavedou. Je to logické a jednoduché.

Četl jsem několik komentářů obviňujících tento přístup z pokrytectví. Nemyslím si. Přijde mi naopak pragmatický a fungující. Kanada je v jiném postavení než sousední USA. Může přistěhovalce akceptovat a ví, že z nich za určitých okolností může i profitovat. Proto se k nim chová dobře a vstřícně. Ale zvolila systém, kdy se do země dostanou jen ti, kteří překonají určitý práh. Rozuměj ti, kteří mají nějaké základní prostředky, kontakty v Kanadě případně dost chytrosti na to, aby lidově řečeno uměli "oblafnout" úředníka rozhodujícího o vízech. U těchto lidí je větší pravděpodobnost, že budou ve společnosti normálně fungovat, ne zneužívat její sociální systém. V tom vidím pragmatismus a racionalitu dotyčného systému.

No a tím se dostáváme k českým Romům. Byl bych velmi opatrný k projevům zlosti vůči těm, kteří už do Kanady odjeli a o víza zažádali. Možná to "zavařili" běžným turistům, ale jsou to bez jakýchkoliv pochyb lidé, kteří mají odvahu, schopnosti a touhu jít za nějakým vyšším cílem. Protože všechno tohle emigrace obnáší. Je to po všech stránkách obtížný a až brutálně náročný krok: počínaje logistikou a konče psychikou.

Mýlí se, kdo si myslí, že to obnáší jen zabalit pár hadrů a vyrazit za "lepším". A že odcházejí ti, kteří se neumějí srovnat s českým systémem a hledají něco štědřejšího. Ba ne, pro tyhle lidi je výhodnější zůstat v Česku. I zde je sociální systém dostatečně velkorysý. A velmi cynicky řečeno, pro ten typ lidí, o kterém přemýšlíme, je jednodušší někomu v tramvaji ukrást peněženku, než cestovat pro sociální dávky někam za moře.

Jinými slovy odchází elita romské menšiny. V tom je to mrzuté, nepříjemné a varující. Protože elita by neodcházela, kdyby pro sebe viděla jinou možnost. Ale dostali jsme se do situace ne nepodobné Hlavě 22. Ano, drtivá část romské menšiny se chová nepřizpůsobivě a problematicky. Ale mnozí jen proto, že se zkrátka ocitli v pasti našich předsudků a předpojatosti. Že neměli jinou možnost. Proto elita odchází, protože racionálně cítí, že jejich děti v tomhle systému nemusí mít šanci.

Utíkají před "racionálním rasismem" většiny. Vidím to na generaci svých dětí. Jsou rasisté? Ale vůbec ne. Chodí do školy se spoustou Číňanů, Vietnamců nebo třeba dětí z postsovětských zemí. Vycházejí s nimi perfektně, protože cítí, že je ty „menšinové“ mohou obohatit. Ale stejně starým Romům se vyhýbají obloukem. Ne proto, že by byli jiní nebo že by k tomu nedejbože byli vychovaní. Prostě proto, že mají zkušenost s tím, že je to ochrání před potížemi a problémy.

Podobně se chováme i my dospělí. Nikdo z nás není v tom pravém smyslu rasista. Jakékoliv projevy rasismu jsou nám odporné, což klidně podepíšeme nebo si to i napíšeme na transparent. Ale asi jen málokdo se přestěhuje do cikánské čtvrti nebo například zaměstná Roma, když bude mít na výběr mezi ním a stejně schopným zástupcem většiny. Jestli je něco pokrytectví, pak to, že si toto nedokážeme přiznat.

V tom je banální závěr této úvahy. Máme-li mít na někoho zlost, pak na sebe. Dvacet let vytlačujeme romský problém ze svého zorného pole. Když se jím chtějí zabývat politici, podezíráme je hned z populismu, ať už politicky nekorektního (Čunek), nebo korektního (Kocáb). Jenže racionální rasismus lze řešit jen s pomocí racionality. Neboli když pochopíme, že mít neřešený romský problém je dražší a nepohodlnější než ho začít řešit. Kanada nám v tomto smyslu dává užitečnou lekci.

(Komentář pro LN).

Štítky: ,

Komentáře: 3:

Blogger funtom řekl...

Asi tak, jen bych to trochu "učesal" a nepsal, že "nikdo z nás není rasista", těch hajlujících individuí je u nás dost.
Nastává konstruktivní otázka: co s tím? Je nějaký vzor ve světě, jak začlenit Romy do demokratické společnosti? Odpovím si sám: není. No a z toho pramení ta skepse a hořká pachuť za Kocábovým počínáním.

21. července 2009 v 10:36  
Blogger Albert Blaho řekl...

Výborně napsáno, cítím to stejně.

Kamenem úrazu je poslední odstavec: "neřešená romská otázka". Ono někdo ví jak romskou otázku řešit? Řeší něco nátlak ve stylu "pošlete děcka do školy nebo nedostanete dávky"?

21. července 2009 v 21:21  
Anonymous Radar řekl...

Tento komentář je pravdivý s tím souhlasím ovšem nesouhlasím s komentářem na tento příspěvek od funTomas.. bejt rarista neznamená hajlovat.. Nejsem hajlující individum, nemusím je moc, ale když je člověk rasista nemusí bejt hned idividum které hajluje.

4. srpna 2009 v 23:18  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka