úterý 6. listopadu 2007

Chcete vydat knížku? Zmáčkněte tlačítko "tisk"

Dlouhý ocas už brzy dosáhne až do vašeho obýváku. Nebo spíše pracovny či kanceláře, podle toho, kde máte počítačovou tiskárnu. Firma Hewlett-Packard plánuje vyvinout a uvést na trh tiskárnu, která bude umět vyrobit knihu. Slovo "vyrobit" je použito záměrně, protože k tomu patří nejen samotný tisk, ale také vazba stránek, případně laminace obálky. HP by každopádně chtělo prodávat tiskárnu, která vyrobí paperbackovou knížku zhruba ve stejné podobě a kvalitě, jako můžete koupit v knihkupectví. Jak na blogu britského deníku The Times píše Jonathan Richards, oznámil to na summitu webu 2.0 v San Francisku šéf divize tiskáren společnosti.

Pro knížky tak nebudeme muset chodit do knihkupectví, ale ani si je objednávat přes webové obchody. K mání budou i takové knížky, které mají jen omezený počet čtenářů, a tudíž je v žádném knihkupectví nenajdete (protože se je nevyplatí skladovat, rozvážet a případně ani tisknout). Určitý druh knížek se bude tisknout až v momentě, kdy si je někdo objedná a zaplatí. Je to fascinující, revoluční věc.

Už před pár měsíci jsem v tisku zachytil zprávu, že jistá společnost vyrábí zařízení nazývaná "book espresso", nebo tak nějak. Jde o stroje podobné automatům na kávu, do kterých hodíte příslušný obnos (přibližně deset dolarů) a za pár minut vám z něj vypadne hotová knížka. Je celkem jedno, jestli si titul vyberete z databáze přímo tomhle knižním automatu, anebo si ho stáhnete z Internetu, případně přinesete na nějakém paměťovém médiu text vlastní. Ale jestli HP nabídne za rozumnou cenu takovou tiskárnu přímo uživatelům, bude to převratná věc.

Jak jsem psal v Reflexu v létě, vydal jsem si sám v britském "blogerském" nakladatelství Lulu.com knížku svých vybraných internetových sloupků. Knížku si lze na daném serveru koupit a buď objednat přímo v papírové podobě (přijde zhruba do týdne ze Španělska, kde je tiskárna), anebo v digitální podobě. Jak jsem očekával, má knížka se žádným bestsellerem nestala (prodalo se 15 kusů), a ani jsem jejím prodejem nezbohatl (mám na virtuálním účtě asi pět dolarů). Inspiroval jsem však řadu lidí, kteří si stejně jako já vydali vlstní knihy. Jsme zkrátka národem grafomanů a jestli HP zmíněnou tiskárnu vyvine, jistě najde v Česku slušný trh.

Už se těším.

Štítky:

Komentáře: 5:

Blogger Frydolin řekl...

Dobrý den, mohu se zeptat na kolik Vás vyšlo vydat tu vaši knihu?

6. listopadu 2007 v 21:25  
Blogger Miloš Čermák řekl...

To je jednoduché, nestálo mě to nic. Až když jsem si knížku objednal (jako kdokoliv jiný), zaplatil jsem za daný konkrétní kus, a to běžnou cenu (9,99 euro) minus moje provize, protože tu by mně stejně vrátili. Jelikož mám provizi minimální (tu si každý autor nastavuje v systému sám, a já si ji nastavil tak, aby se cena "zaokrouhlila" na uvedených 9,99), tak jsem zaplatil cca 9,70 plus poštovné, které bylo překvapivě nízké (myslím necelá dvě uro). Suma sumárum to bylo v přepočtu cca 300 korun, plus minus pár kaček. Dobré, ne?

7. listopadu 2007 v 8:31  
Anonymous Anonymní řekl...

Už ani není třeba vydávat se za hranice, v domácím www.librix.eu vás malonákladový tisk (od 10 kusů) vyjde kolem 70 Kč za knížku (mají tam on-line kalkulačku, takže si to můžete přesně spočítat).

7. listopadu 2007 v 8:58  
Blogger Frydolin řekl...

Tak to je hustý.:)

7. listopadu 2007 v 13:00  
Anonymous Anonymní řekl...

Já tam zkoušel něco nahrát, ale vždycky se to seklo při navrhování obálky. Viselo tam jen kolečko "generating preview" a nic :(

7. listopadu 2007 v 16:10  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka