Jsou to taky jenom lidi, ti ředitelé
Jeden starý vtip hezky definuje smíšené pocity: když vaše tchýně spadne ve vašem novém autě do propasti. Podobně to vnímají i ředitelé firem. Díky zajímavému ekonomicko-běžeckému blogu Jaroslava Borovičky jsem se zpožděním objevil vynikající studii analyzující dopad úmrtí v rodině ředitele firmy na její ekonomické výsledky.
Ekonomové hned tří univerzit (Copenhagen Business School, Columbia University a NY University) analyzovali vzorky 75 tisíc dánských společností. Zjistili, že například úmrtí dítěte snížilo v následujících dvou letech ziskovost firmy průměrně o 21,4 procent v porovnání s předešlými dvěma roky. Negativní vliv mělo i úmrtí jiných členů rodiny. Jedinou výjimkou je úmrtí tchýně, které naopak vedlo v průměru ke zvýšení ziskovosti o 7 procent.
Prosím, nečiňte z výsledků této vědecké práce žádné závěry. Mohlo by to být nebezpečné!
Borovička zmiňuje ještě další studii, která zkoumala zase to, jaký vliv má na cenu akcií firem to, že si ředitel pořídí nový dům. Když si koupí velký rozmařilý palác, dojde obvykle v následujících třech letech k výraznému poklesu akcií. Když si pořídí standardní bydlení, nelze žádný statisticky prokazatelný pohyb akcií zaznamenat. V tomto případě ovšem není tak úplně jasné, co je příčinou a co následkem. Neboli nelze prokázat, že k poklesu hodnoty firmy dojde proto, že si ředitel postavil extravagantní barák, anebo že naopak ředitel investuje do svého soukromého života (tedy i do bydlení), protože vidí, že potenciál růstu firmy je vyčerpán.
Autoři studie museli odvést vyloženě detektivní práci: kromě veřejně přístupných daňových záznamů a výpisů z registrů posuzovali bydlení ředitelů podle satelitních snímků. Z nich se snažili vydedukovat (například podle velikosti pozemku či počtu bazénů), na jak vysoké noze si ředitelé žijí.
Napadá mě: víme toho zoufale málo o českých šéfech. Co takhle udělat s pomocí Googlu nebo Seznamu malou databázičku ředitelského bydlení?
Ekonomové hned tří univerzit (Copenhagen Business School, Columbia University a NY University) analyzovali vzorky 75 tisíc dánských společností. Zjistili, že například úmrtí dítěte snížilo v následujících dvou letech ziskovost firmy průměrně o 21,4 procent v porovnání s předešlými dvěma roky. Negativní vliv mělo i úmrtí jiných členů rodiny. Jedinou výjimkou je úmrtí tchýně, které naopak vedlo v průměru ke zvýšení ziskovosti o 7 procent.
Prosím, nečiňte z výsledků této vědecké práce žádné závěry. Mohlo by to být nebezpečné!
Borovička zmiňuje ještě další studii, která zkoumala zase to, jaký vliv má na cenu akcií firem to, že si ředitel pořídí nový dům. Když si koupí velký rozmařilý palác, dojde obvykle v následujících třech letech k výraznému poklesu akcií. Když si pořídí standardní bydlení, nelze žádný statisticky prokazatelný pohyb akcií zaznamenat. V tomto případě ovšem není tak úplně jasné, co je příčinou a co následkem. Neboli nelze prokázat, že k poklesu hodnoty firmy dojde proto, že si ředitel postavil extravagantní barák, anebo že naopak ředitel investuje do svého soukromého života (tedy i do bydlení), protože vidí, že potenciál růstu firmy je vyčerpán.
Autoři studie museli odvést vyloženě detektivní práci: kromě veřejně přístupných daňových záznamů a výpisů z registrů posuzovali bydlení ředitelů podle satelitních snímků. Z nich se snažili vydedukovat (například podle velikosti pozemku či počtu bazénů), na jak vysoké noze si ředitelé žijí.
Napadá mě: víme toho zoufale málo o českých šéfech. Co takhle udělat s pomocí Googlu nebo Seznamu malou databázičku ředitelského bydlení?
Štítky: banality
Komentáře: 3:
Jestli je to tak, tak každá zodpovědná firma okamžitě vyrazí ředitele, kterému zemřelo dítě.
Podle statistik firmam, ktere vyhodily reditele, klesl prumerny zisk o 39%
:-)
"Přijmeme bezdětného muže na místo ředitele. Smrtelně nemocná tchyně výhodou."
Okomentovat
Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]
<< Domovská stránka