pátek 14. prosince 2007

Ruce pryč od buřta

Nekoupil jsem si buřta na Václavském náměstí už nejmíň deset, možná i patnáct let. Ale měl jsem na něj aspoň tisíckrát chuť. Líbí se mi, že se v téhle části města mění úplně všechno, ale vůně opékaných klobás zůstává stále stejná. Nechci, aby se na tom něco měnilo.

Přestal jsem si buřty na Václaváku kupovat proto, že patří k té části mého života, za níž hledím s nostalgií a se sentimentem, a vím, že zůstane uzavřená bez ohledu na to, jestli si pokapu sako hořčící nebo potřísním omastkem. Ale už samotná chuť na buřta je dostatečným důvodem, proč bych byl rád, aby ty stánky na Václavském náměstí zůstaly.

Radní hlavního města Prahy totiž rozhodli o jejich uzavření a likvidaci. Vedly je k tomu ušlechtilé obavé o zdraví a bezpečnost nás Pražanů i turistů. Tomu nerozumím. Nechápu, jaký je rozdíl v hygienických nárocích na přípravu jídla ve stánku či v kuchyni restaurace, která je o pár metrů dál a podle cedule nabízí "echte tschechische Kuche".

Laicky bych dokonce víc věřil klobáse připravované všem na očích než podivné patlanině vydávané za tradiční domácí svíčkovou, a bůhvíkolikrát ohřívané v hrncích za zdmi kuchyně. Ale i kdyby ne, jistá "zdravotní závadnost" přece k radosti a potěšení z buřta patří.

V osmdesátých letech jsme buřtu z Václaváku (a taky jednoho stánku na Národní a dalšího z pasáže Slovanského domu) říkali "rakovinka". Její konzumace v pozdních nočních hodinách patřila k vrcholům každého večera stráveného "ve městě", a je celkem jedno, jestli předcházela návštěva kina, taneční nebo jen posezení v hospodě.

Správná rakovinka byla připálená, místy popraskaná anebo naopak podezřele nafouklá. Dnešní úhledně srovnané klobásy vypadají proti tehdejším buřtům stejně nebezpečně jako dětská hračka ve srovnání s nabitým samopalem. Ale i tak jsme rakovinky nekonečně milovali.

Stejně jako podezřelé existence v zašpiněných bílých pláštích, které buřty opékaly. Ke světáctví mé generace znát aspoň některé z nich jménem a prohodit s nimi nějaký více či méně povedený vtípek. Odměnou pak byla větší porce vodou ředěné hořčice. Samozřejmostí byl desetníkový tuzér, protože jestli se nepletu, jedna porce stála čtyři devadesát.

Ještě počátkem devadesátých let jsem si občas na buřta ke stánku v noci zaskočil, a to třeba i po dobré večeři v restauraci. Ale to už bylo na konci "rakovinkové" éry. Vyměnili se stánky, opékači i uzeniny. Ty dnešní buřty mnohem víc útočí na turisty než půlnoční labužníky. Ale jsem si jistý, že pro spousty lidí mají stejné kouzlo, jako měly tehdejší stánky pro mě.

To všechno jsou důvody, proč nerozumím rozhodnutí pražských radních. Připadá mi zbytečné, alibistické a populistické. A argumenty "korunního prince" pražského magistrátu Rudolfa Blažka jsou s prominutím pitomé. "Já si myslím, že stánky s buřty na Václavské náměstí opravdu nepatří," řekl reportérům TV Nova.

Prý jsou kolem stánků problémy s čistotou. Jenže to je spíš problém nemohoucnosti městských úředníků a policie. Pořádek si nelze odhlasovat na zastupitelstvu, ale je třeba ho vymáhat.
Podobné je to i s "bezdomovci a delikventy", kteří se ke stánkům údajně stahují. Chodím po Příkopech a dolní části Václavského náměstí téměř každý den a stoprocentně vím, že na tyto lidi narazíte obvykle jinde. A budou tam i poté, až opékače klobás nahradí prdavačky květin.

Možná se vedení města shlédlo v bývalém newyorském starostovi Rudolphu Giulianimu, který v roce 1998 zakázal prodej jídla na ulicích Manhattanu. Noviny protesty prodejců i jejich zákazníků překřtily na "hotdogovou válku" a věc se mimo jiné řešila i na komentářové stránce New York Times.

Giulianimu, který chce kandidovat na prezidenta, novináři tuhle epizodu dodnes připomínají jako vzorovou ukázku jeho politické demagogie a bezohledného prosazování vlastních představ toho, jak má město vypadat. To je ta arogance momentálně mocných, kteří ostatním chtějí vnucovat své představy o tom, co do města "opravdu patří" nebo "opravdu nepatří".

Zrušení stánků je nenahraditelná ztráta, protože buřt z Václaváku - jak jsem se pokusil doložit v tomto textu - má své místo v prostoru a čase. Kdybyste byli extravagantními hosty a objednali si ho v luxusní restauraci, tak vám ho stejně nepřipraví. A zapomeňte na to, že si ho sami opečete na grilu z Hornbachu.

Abychom to shrnuli: na opékání klobás není nic nelegálního, pouze je to spojeno s určitými problémy. Městští papaláši je chtějí řešit tak, že rovnou zruší celé stánky. Jistě, i to je řešení. Obávám se však, že Praha má tisíc větších problémů než ty stánky.

V týdeníku Czech Business Weekly říká Rudolf Blažek: "Pokud si lidé chtějí dát něco k jídlu, mají dost jiných možností." Neodpovídá tím však na otázku, co mají dělat lidé, kteří si chtějí dát buřta.

Nehledě na to, že je to argument, který v sobě má - vyřčený politikem - až nebezpečnou logiku.

(Psáno pro LN jako Úhel pohledu).

Štítky:

Komentáře: 3:

Anonymous Anonymní řekl...

myslim, ze by mela byt zorganizovana demonstrace na vaclavaku za zachovani burtu!!!

14. prosince 2007 v 15:54  
Blogger Petr Šimčík řekl...

a nejen buřty, kde si pak budem moc dát na procházce Prahou Hamburgera, smažený hermelín? V McDonalds? Těžko, to prostě nikdy nebude srovnatelný. To si mam kvůli párku nebo hamburgeru jet s Václaváku až na Smícháč nebo Na Hlavní nádraží (Jesi tam ještě stánky jsou.)?

15. prosince 2007 v 8:13  
Anonymous Anonymní řekl...

To je ten stín života. Čas odnáší naše vzpomínky a mění se prostor okolo nás. Na chvíli zůstanou vzpomínky a potom ani to.

15. prosince 2007 v 19:19  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka