pondělí 14. ledna 2008

Všichni milují Obamu

Může být politika sexy? V Česku asi dost hloupá otázka. Zdá se však, že americké prezidentské volby tenhle potenciál mají. Odhaduje se, že zajímají a zřejmě i přitáhnou k volebním urnám víc mladých lidí než kterékoliv předešlé volby v nedávné historii. Důvodem může být i to, že politika do značné míry opanovala Internet.

Řeč ovšem není o seriózních debatách nebo dokonce analýzách, ale zábavě. A jak symbióza internetové zábavy a politiky funguje, ukazuje asi nejlíp kauza hudebního klipu „Jsem zamilovaná do Obamy“. Na serveru Youtube ho od června loňského roku vidělo pět miliónů lidí. Mnohá média ho koncem prosince vyhlásila nejlepším webovým videoklipem roku 2007.

Hlavní hvězdou zhruba tříminutového videa je čtyřiadvacetiletá modelka Amber Lee Etingerová. Prochází se po Manhattanu a přitom se vyznává z lásky k osmačtyřicetiletému senátorovi, kterého poprvé viděla na mítinku v roce 2004. Obamovo jméno má na tričku i na červených kalhotkách. Klip je plný erotických póz a dalších sexem nabitých záběrů. „Nemůžu čekat do roku 2008,“ zpívá vyzývavá a vnadná brunetka.

Jde o parodii, samozřejmě. Ettingerová je příležitostná herečka, pro kterou je dívka zbožňující černošského politika a jednoho z horkých kandidátů na prezidentský úřad jen jednou z mnoha dalších rolí. „Samozřejmě pana Obamu znám. Vím, kdo je a jaké jsou jeho názory. Ale jestli ho budu volit? To nevím,“ řekla v jednom z televizních rozhovorů poté, co se díky zmíněnému videu proslavila.

V klipu přitom ani nezpívá, píseň složila a nazpívala zpěvačka Leah Kauffmanová. A mužem, který celý projekt vymyslel a zrealizoval, je dvaatřicetiletý newyorský marketingový expert Ben Relles. Koncem května 2007 dal na jednu webovou stránku inzerát, že hledá filmaře. Přihlásili se mu dva a všichni společně ještě týž den začali točit. Hrubý materiál měli hotový za šest hodin, necelé dva týdny trvalo stříhání a finalizace. A 13. června 2007 video publikovali na serveru YouTube.

Stalo se okamžitým hitem, na který odkazovali blogeři. Jen za prvbních pět hodin ho vidělo víc než tisíc diváků. Hned další den si klipu nevyhnutelně všimla klasická média. Ukázky se objevily v televizních zprávách i v oblíbených nočních diskusních pořadech. O videu referoval deníky Washington Post a New York Times, zmínka se objevila dokonce v týdeníku Economist.

Video rozvířilo i seriózní politické vody. Obamovi konkurenti se zpočátku domnívali, že video má senátorovu kampaň podpořit a obvinili ho z nevkusu. Ale zmatek vnesl klip i do Obamova týmu. Sám Obama se k němu zpočátku vyjadřoval vyhýbavě. „Takových věcí se teď na webu asi objeví víc,“ řekl tři dny poté, co byl klip zveřejněn. Až později ho v rozhovoru s reportérem agentury Associated Press odsoudil a řekl, že video „rozrušilo“ jeho dvě dospívající dcery.

Relles sice novinářům řekl, že je Obamův politický příznivec, ale že projekt v žádném případě nenatočil proto, aby mu pomohl do Bílého domu. Jestli měl klip někoho propagovat, tak především samotné tvůrce. Relles chtěl coby „digitální stratég“ ukázat, jaký dopad a efekt může mít internetový marketing. Což se mu povedlo dokonale.

Založil satirickou politickou stránku Barely Political, která funguje dodnes. Trička a kalhotky, v kterých Etingerová účinkovala, se prodaly v internetových aukcích (a výtěžek byl věnován charitě pomáhající bezdomovcům). A především, byla natočena další videa.

Některá připravil opět stejný tým jako to první. V polovině července 2007 to byl klip Obama Girl versus Giuliani Girl. Kromě Etingerové v něm účinkuje dalších pět půvabných dívek. Dvě trojice kamarádek se dohadují o tom, který z kandidátů je lepší: zda demokrat Obama, anebo republikán a bývalý newyorský starosta Giulliani.

Prostředky boje jsou různé: od polštářové bitvy přes poměřování sexuální přitažlivosti až po seriózní diskusi. „Není to už jen milostná píseň, ale spíše taková hudební debata,“ řekl Ben Relles deníku Washington Post. „Pustili jsme se do některých seriózních témat, jako jsou třeba válka v Iráku nebo to, že se Giulliani přirovnal k Ronaldu Reaganovi.“ Video vidělo méně diváků, ale i tak to byly téměř dva milióny.

Co je však důležitější, původní klip se stal inspirací pro mnoho dalších tvůrců, kteří s originálním týmem neměli nic společného. Asi největší úspěch mělo video další přitažlivé mladé dívky, sedmadvacetileté zpěvačky Taryn Southernové, která natočila parodii o své lásce k Hillary Clintonové, a to pod názvem Hot4Hill.

Neúspěšná soutěžící z televizního pořadu American idol v ní v roli školní učitelky zpívá, že Hillary má něco, co Barack Obama nemá, a udiveným školákům ukáže nápis „vaječníky“. Klip má mnohem víc sexuálních narážek a méně humoru, ale přesto i ten vidělo přes milión lidí. A se Southernovou udělala rozhovor mimo jiné i televize CNN. Zpěvačka v něm prohlásila, že není ani Clintonové fanynka, ani lesbicky orientovaná.

Internet tak provbouzí novou vlnu zájmu o politiku. Je to vlna velmi kontroverzní, protože je v ní víc obnažených poprsí a vystrčených zadků než politických cílů a volebních slibů. Ale nic to nemění na tom, že může výrazně ovlivnit to, kdo bude příštím americkým prezidentem.

Štítky: , ,

Komentáře: 1:

Blogger Vhrsti řekl...

Chytlavá písnička ;-)

14. ledna 2008 v 11:35  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka