úterý 13. května 2008

Vyčůraní chytrolíní plavou s proudem

Po kumpánovi bývalého unionistického šéfa Pavla Němce dorazil do Lidového domu další „chladný profesionál“ v oboru politického poradenství. Novým poradcem středočeského krajského lídra se stal Jiří Chvojka, který před minulými parlamentními volbami moderoval právě ve středočeském kraji mítinky Mirka Topolánka a Vlastimila Tlustého. Podobně jako před časem Petr Dimun tvrdí i Chvojka, že v radikální změně politického dresu nevidí žádný problém. „Je to jako jiný byznys,“ řekl v rozhovoru Lidovým novinám.

Není to pravda. Podle této logiky by stejně „profesionálně“ mohli přistupovat ke své kariéře také politici. Nevyšlo to v jedné straně, zkusí to v druhé. Jejich pracovními nástroji jsou přece charisma, intelekt a příjemný hlas. Jenže to nefunguje. Politické názory nejsou nic takového, co by šlo „našroubovat“ na nějaký obecný politický profesionalismus. Politika ani v Česku, kde jsme si ji zvykli považovat za cosi nečistého, nefunguje bez osobní integrity a důvěryhodnosti. Chvojka nebude pouhým organizátorem a manažerem, ale jak sám říká, bude pro svého nového šéfa připravovat koncepty, jak oslovit a přesvědčit voliče.

Přesně ty samé voliče, které pro své předešlé šéfy pomáhal přesvědčit před dvěma lety. To je přece divné, ne? Lidově řečeno z nich bude dělat hlupáky, anebo předpokládat, že hlupáky opravdu jsou a že si nechají vnutit vše, co jim někdo chytře nabídne. Lze chápat, že sám Chvojka s prací pro ČSSD nemá problém, protože před svým angažmá pro ODS zase pomáhal kampani Internet do škol. A ta se zrodila v hlavách socialistů.

Mýlí se však, když tvrdí, že taková výměna dresu je běžná ve světě, jmenovitě v Británii a Spojených státech. Ano, s politiky obou stran běžně spolupracují lobbisté, ale nikoliv političtí stratégové a volební experti. Na osobní úrovni je naprosto nevídané, aby konkrétní člověk pracoval v krátké době pro vysoko postavené politiky různých stran, a především zcela opačných poliktických názorů.

Stává se, že velké firmy ve své dlouhé historii pracují pro soupeřící strany. Například loni vzbudil velké pozdvižení kontrakt agentury Saatchi a Saatchi s britskými labouristy. Tato agentura přitom pomohla vyhrát první volby Margaret Thatcherové (s legendárním sloganem „Labour isn´t working“), a spolupracovala s konzervativci ještě při dalších trojích volbách. Nutno ovšem zároveň dodat, že z firmy v roce 1995 odešli její zakladatelé bratři Saatchiové, a založili si novou společnost. ta v práci pro konzervativce pokračovala nadále. S dnešním angažmá pro labouristy tedy nemají nic společného.

Česká politika je plná mladých „profesionálů“, kteří mají pocit, že vědí, jak politika funguje a jak to v ní chodí. Budují si pověst úspěšných, ambiciózních a sebevědomých suverénů. Jsou přímo archetypy nesympatických produktů pravicové politiky, a přitom mají zvláštní přitažlivost pro vládce Lidového domu. Chvojka je dalším z mnoha, který zde skončil. Je to úsměvné, ale nepodceňujme schopnost vyčuraných chytrolínů plavat s proudem. Chvojka není hloupý a když říká, že ODS je stranou, která ztratila vnitřní dynamiku a především schopnost komunikace, pak by špičky ODS měly pečlivě poslouchat. Až na dvoře Lidového domu zaparkuje sportovní vůz Marka Dalíka, budou vědět, že je definitivně pozdě.

Štítky: ,

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka