Na co to je? Na nic. No není to paráda?
Máte v kapse monstrum. Jmenuje se mobilní telefon. Ta věc umí ale také fotit, ukazovat čas, pouštět hudbu i video, natáčet video, provádět výpočty, ukazovat cestu posílat emaily nebo pouštět počítačové hry. Určitě to není úplný seznam. Ale jak napsal konzultant Tomi Ahonen ve své fascinující přednášce "Digitální konvergence", skoro ve všem jsou mobilní telefony úspěšnější než specializované přístroje.
Ahonen píše o "desetiletí Nokie" a tvrdí, že tato značka poráží všechny konkurenty, a to nejen mezi výrobci telefonů. Prodala víc telefonů ukazujících čas než firma Timex prodala za celou svou historii hodinek a víc mobilů s kalkulátorem než firma Casio počítaček. Totéž platí o trhu digitálních fotoaparátů, videokamer, satelitních navigací či herních konzolí. Když vezmeme v úvahu jen modely takzvaných chytrých telefonů, které lze považovat za jednoduché počítače, poráží Nokia i všechny výrobce pécéček.
Jistěže většina lidí nevyužívá zdaleka všechny funkce. Ale dospěli jsme do stádia, kdy i levnější mobily telefonů umí skoro všechno, na co si vzpomenete. A naopak je těžké vzpomenout si na nějakou funkci, kterou by výrobci ještě mohli přidat. Co bude dál? Nikdo neví, ani Ahonen. Ale ,ožná vývoj vezme opačný směr.
Už v posledních letech zaznamenaly úspěch jednoduché, hezké a specializované přístroje. Příkladem může být třeba "krabička na emaily" Peek nebo videokamerka Flip. Zvládají jedinou funkci, zato perfektně. A kupodivu se skvěle prodávají, byť nabízejí jen to, co už umí mobilní telefon v zákazníkově kapse.
Ale proč nejít ještě dál. Těším se, až mi v supermarketu padne do oka věcička, která bude opravu sexy a přitom levná. Vy baste odolali? Zeptám se prodavače, co umí. "Vůbec nic," odpoví. "Panebože," řeknu užasle. "Vezmu si tři kusy."
(Psáno pro slovenský deník Sme).
Ahonen píše o "desetiletí Nokie" a tvrdí, že tato značka poráží všechny konkurenty, a to nejen mezi výrobci telefonů. Prodala víc telefonů ukazujících čas než firma Timex prodala za celou svou historii hodinek a víc mobilů s kalkulátorem než firma Casio počítaček. Totéž platí o trhu digitálních fotoaparátů, videokamer, satelitních navigací či herních konzolí. Když vezmeme v úvahu jen modely takzvaných chytrých telefonů, které lze považovat za jednoduché počítače, poráží Nokia i všechny výrobce pécéček.
Jistěže většina lidí nevyužívá zdaleka všechny funkce. Ale dospěli jsme do stádia, kdy i levnější mobily telefonů umí skoro všechno, na co si vzpomenete. A naopak je těžké vzpomenout si na nějakou funkci, kterou by výrobci ještě mohli přidat. Co bude dál? Nikdo neví, ani Ahonen. Ale ,ožná vývoj vezme opačný směr.
Už v posledních letech zaznamenaly úspěch jednoduché, hezké a specializované přístroje. Příkladem může být třeba "krabička na emaily" Peek nebo videokamerka Flip. Zvládají jedinou funkci, zato perfektně. A kupodivu se skvěle prodávají, byť nabízejí jen to, co už umí mobilní telefon v zákazníkově kapse.
Ale proč nejít ještě dál. Těším se, až mi v supermarketu padne do oka věcička, která bude opravu sexy a přitom levná. Vy baste odolali? Zeptám se prodavače, co umí. "Vůbec nic," odpoví. "Panebože," řeknu užasle. "Vezmu si tři kusy."
(Psáno pro slovenský deník Sme).
Komentáře: 1:
"Totéž platí o trhu digitálních fotoaparátů, videokamer, satelitních navigací či herních konzolí."
S tímto tvrzením částečně nesouhlasím. To že telefon něco obsahuje, ještě neznamená, že je to použitelné. Je to jako srovnávat kuličkové počítadlo s kalkulackou.
Okomentovat
Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]
<< Domovská stránka