"Máme zprávy jako první. Tedy hned po Twitteru."
Návštěva německé tiskové agnetury dpa, informace od výkonného ředitele Christopha Dernbacha, téma "tisková agentura v éře sociálních médií"
- základní info: německá agentura, založená 1949, vlastněná novinovými vydavateli a vysílateli
- jedna z největších agentur (ze cca 140 na světě), jedna z mála nezávislých (bez podílu nebo vlivu státu), poskytují zprávy jen mediálním firmám, nemají žádný "koncový" produkt (nechtějí konkurovat svým zákazníkům)
- obrat 120 miliónů euro, 170 zahraničních korespondentů
- každý den 800 - 900 "kusů" zpravodajství
- od července 2010 bude velký newsroom v Berlíně (různé druhy médií byly dosud odděleně), stěhují se tam redakce z Hamburku a Frankfurtu
- produkují nejen zprávy, ale infografiky, newsfeedy pro smartphony, obsah pro e-čtečky (Kindle, iPad)
- agentury čelí prohlášením: "lidé na Twitteru jsou rychlejší"
- když se něco stane (zemětřesení, válka, nehoda), vždycky jsou dnes první zprávy na Twitteru
- Dernbach není moc originální, když má demonstrovat klady i ú)skalí sociálních médií
- ukazuje fotku letadla po nouzovém přistání v řece Hudson (vyfocenou náhodným svědkem a publikovanou na Twitteru)
- ... a ukazuje taky fotku Steva Jobse (falešné zprávy o zdravotních potížích)
- takže jak dpa používá sociální média?
- jako zdroj informací
- monitoring, hledání informací, získávání fotek, zpětná vazba
- příklad: před nedávnem na trati do města Sylt havaroval vlak a kamión, uzavřela se trať, do daného místa není jiný přístup - agentura se přes Twitter obrátila na lidi, zda někdo nemůže podat svědectví, ozval se novinář na volné noze a spolupráce proběhla
- dpa má čtyři kanály na Twitteru
- dívají se na Twitteru jako na marketingový nástroj ("chceme ukázat, že jsme rychlí, přesní a že využíváme moderní technologie")
- "dpa open notebook" - na konci vydávaných zpráv jsou dnes odkazy na další informace, které shromáždili reportéři
- je tam také email reportéra a redaktora (kdyby to zákazníci chtěli diskutovat)
- mají portál dpa.news, ale zaheslovaný a pouze pro zákazníky
- zákazníci mohou zprávy komentovat (zpětná vazba)
- dpa nemá speciální pravidla, jak používat sociální média jako zdroj informací (stejná pravidla jako při získávání ibformací jinde - každou informaci ověřujeme, oddělujeme soukromé a veřejné zdroje)
- právě píší pravidla pro zaměstnance, kteří sami používají Twitter, Facebook atd (jako má již AP), základní pravidlo je "neproláknout zprávy, než je agentura oficiálně vydá a doručí zákazníkům"
- problémem je "kradení" obsahu, ale dpa není ve vztahu např. k blogerům tak agresivní jako AP
- používají malou kalifornskou firmu, která prohledává web a zjišťuje, kdo používá jejich materiál
- provozovatele webů pak kontaktujeme s tím, aby materiál buď stáhli, anebo zaplatili, proti blogerům nijak tvrdě nepostupují
- občanský žurnalismus: akceptujeme jako fakt, že velké zpravodajské události (nehody, katastrofy atd.) mají očité svědky a že ti jsou vybaverni potřebnou technikou (mobily, fotoaparáty), proto vyzýváme na webu lidi, aby nám takový materiál případně poskytli
- ale! musí být opatrní, několikrát se je lidé snažili podvést (jeden člověk chtěl propagovat film, vymyslel nehodu v Americe, falešné facebookové stránky, falešné telefonní linky, pronajatý byt v Berlíně)
- i v dpa se klasičtí píšící novináři stávají "multimediální", například teď agentura koupila 300 malých videokamer (Sanyo Xacti HD)
- když ji novináři nechce, tak ho prý nenutí ... "ale on časem uvidí, že kolegové s kamerami mají větší zábavu"
Komentáře: 0:
Okomentovat
Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]
<< Domovská stránka