úterý 27. listopadu 2007

Reklama na Internetu funguje. Ale jen některá

Jeden z těch chlápků má na sobě džíny a je v pohodě. Druhý vypadá trochu přihlouple, je navlečený do nepadnoucího obleku a moc v pohodě není. Představte se: ten první se jmenuje Mac a ten druhý PC. Asi nikoho nepřekvapí, že Mac typově připomíná šéfa Applu Steva Jobse, zatímco PC je mírně obtloustlým a popleteným Billem Gatesem. Není třeba se ptát, který z nich je divákům sympatičtější.

Právě jste poznali hrdiny televizní reklamy "Get a Mac", která běží od roku 2006 do dneška ve Spojených státech, Kanadě, Velké Británii, Španělsku, Austrálii, Japonsku a na Novém Zélandu. Apple se v ní snaží - celkem úspěšně - přesvědčit diváky, že jeho výrobky jsou ty spokojenější. Nemusí se složitě instalovat, odolávají počítačovým virům a používají se k mnoha zábavným účelům (na rozdíl od pécéček, pro které jsou typické nudné kancelářské aplikace).

Reklama má i webové verze. Jedna z nejpovedenějších a také nejnápaditějších spojuje zajímavým způsobem dva reklamní prostory: takzvaný scysraper, neboli dlouhý svislý obdélník vpravo od článku, a podlouhlý banner nahoře na stránce. Reaguje na to, že mnoho majitelů Windows je nespokojeno s poslední verzí Vista, a vracejí se proto k přžedešlé verzi XP. Cílem Applu je tyto zákazníky přesvědčit, aby to nedělali, a koupili si raději Macintosh.

Chlápci Mac a PC stojí ve skyscraperu. Trumbera PC drží v ruce ovladač, který je dlouhým kabelem spojený s neonovým nápisem "Don´t Give Up On Vista" ("Nepřestávejte věřit Vistě"). Neon je v horním banneru. Jenže jak se dalo čekat, nějak to nefunguje. Neon se nedaří zapnout a střídavě se rozsvěcují nápisy "Give Up" ("Vzdejte to") a "On Vista" ("Vistu").

Ukazuje se, že klasická webová reklama může mít úspěch, musí být však originální, kreativní a vtipná. A měla by fungovat sama o sobě - k její úspěšnosti by nemělo být nutné, aby uživatel na reklamu "kliknul". Průzkumy ukazují, že v posledním roce počet webových uživatelů "klikajících" na reklamy opět poklesl . Časopis Businessweek citoval v čísle z 12. listopadu 2007 průzkum společnosti Eyeblaster zaměřený na reklamy na největších serverech jako Yahoo, Microsoft a AOL. Ukázal, že tzv. click-through rate, neboli poměrný počet prokliků na reklamy, klesl jen během roku 2006 z 0,75 na 0,27 procent. Znamená to, že z deseti tisíc lidí, kterým se reklama zobrazí na monitoru, na ni v průměru klikne pouhých 27. Počátkem roku 2007 klesl tento průměr na 20.

Úspěšný trend naopak představují personalizované reklamy, které jsou šité na míru konkrétním zákazníkům, lépe řečeno jejich zvykům, zájmům či geografické poloze. Tato data může získat Google například z toho, co daní uživatelé nejčastěji vyhledávají nebo jaké stránky navštěvují.



Štítky: ,

Komentáře: 4:

Anonymous Anonymní řekl...

Ach, díky díky. Díval jsem se na tu reklamu na apple.com a vůbec jsem ji nepochopil. Na co tam pořád nahoru hledí?

Na cnet to ovšem dává smysl!

28. listopadu 2007 v 9:25  
Anonymous Anonymní řekl...

Pokud by opravdu z tisíce zobrazení kliklo na reklamu 27 lidí, vyskočila by nám míra prokliku na krásných 2,7 % a ne na 0,27 %, jak se uvádí v článku.

28. listopadu 2007 v 19:41  
Blogger Miloš Čermák řekl...

Panebože, máte pravdu. Ještě všude tak horuju za to, že lidé mají znát matematiku :)
V článku jsem to již opravil. Velmi děkuji.

28. listopadu 2007 v 23:25  
Blogger Unknown řekl...

Hledí na banner nahoře stránky (dohněda).

1. prosince 2007 v 13:17  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka