Nohavica a Kryl? Strhující téma pro divadelní hru
Jsou morální kriéria relevantní pro uměleckou hodnotu tvorby? Takto vzletně lze pojmenovat dilema, které otevřel Jaroslav Hutka tím, že napsal písničku o tom, jak se Jaromír Nohavica nechce či neumí vyrovnat s vlastní minulostí. Jenže tím, že je to písnička špatná, si vlastně sám odpověděl.
Nepochopitelná a směšná je hysterie, kterou údajná „válka písničkářů“ v médiích vyvolala. Kauze se věnují deníky na předních místech a vyjadřují se k ní přední komentátoři, jako by šlo o nějaké nově otevřené či překvapivé téma. Není to tak. Jestliže komentátor Viliam Buchert ječí v MF Dnes na Jaromíra Nohavicu, ať se ke kauze vyjádří, tak nechce nic jiného než další potravu pro svůj list. Není jasné, co nového a dalšího by mohl Nohavica říct. Jistě, může o svých stycích s estébácích napsat knihu, písničku nebo operní libreto. Možná to také někdy udělá. Ale není nic podstatného, co by měl nebo musel dál říkat novinářům.
Že s StB spolupracoval, je známo od roku 1991, stejně jako to, že některé jeho hovory s tajnou policií se týkaly Karla Kryla. Žádné dokumenty zveřejněné od té doby tuto skutečnost nijak zásadně nezměnily ani neposunul, byť to méda tvrdí.
Věděl to i Karel Kryl, s kterým jsem v té době psal knížku Půlkacíř. Řekl k tomu, že spolupráci s StB považuje za „temný stín“ jeho „pronikavého talentu“. A dodal: „Dodneška postrádám jeho jasné srozumitelné vyjádření. Mlčení je moc špatná zbraň.“
Na základě tohoto výroku se později sešli a zřejmě tuto záležitost zevrubně prodiskutovali. Oba tu věc pak pro sebe považovali za vyřízenou. Něco málo jsem se o té schůzce dozvěděl soukromě od Karla Kryla, ale protože ten brzy poté umřel, nelze o tom dnes nic říct ani napsat. Ze stejného důvodů o tom nemůže ani nechce mluvit jistě i Jaromír Nohavica. Přeneseno do fiktivní roviny, byla by schůzka těchto dvou mužů asi skvělým námětem na strhující divadelní hru.
Byl jsem prvním novinářem, který s Nohavicou na toto téma udělal rozhovor. Startujícím bodem byl opět právě Krylův výrok v knížce Půlkacíř. Nevím, kde MF Dnes a loni Respekt vzaly výrok: „Byl jsem s děvkou, ale seděl jsem s ní pouze v kavárně, na pokoj jsem nešel.“
Možná se někde objevil, mně však podle mého přepisu řekl Nohavica v létě 1993 přesně toto: „Je to podobné, jako když dostanete dopis, že vaše žena byla nevěrná. Dozvíte se, že byla v noci s nějakým mužem ve vinárně. Budete cítit … ne snad žárlivost, ale spíš úžas a trpkost. Nedokážu si představit, že v té vinárně byla! Jedna z možností je za ní jít a zeptat se. Tys mi byla nevěrná? A ona, že nebyla. Vy: Jen se přiznej. Vidím ti to na očích. Ve skutečnosti však nevíte nic. A nejistota je zlá.“ Otázka: „Jenže vy jste – obrazně – v té vinárně byl?“ „Ano, právě to je mrzuté. Ve vinárně ano, v posteli ne.“
Je to mistrovská paralela, odpovídající Nohavicově talentu. Přesně totiž vystihuje ten zásadní, stále se vracející problém. Každý z nás má v sobě nastavenu jinak tu hranici, co přesně nevěra je.
Je to dané našimi charektery, morálkou, životními zkušenostmi. Pro někoho začíná nevěra už pouhým pohledem, pro jiného schůzkou či něžnými slovy, jiný bere nevěru technicky jako sex. Anebo naopak sex bez lásky za nevěru nepovažuje.
Jaroslav Hutka svou písní řekl, kde má tuto vnitřní hranici nastavenu on. Nemyslím si, že to od něj byl kalkul, jak se „připomenout“ veřejnosti, a že to ani nebyl projev závisti či konkurenční řevnivosti k populárnějšímu kolegovi. Nohavicovo selhání pro něj prostě bylo silným tématem, s kterým se nějak vyrovnal.
Ještě mnohem silnějším tématem je nepochybně i pro samotného Nohavicu. Bylo by skvělé, kdyby ho jakkoliv otevřel a zpracoval. Pravděpodobně to dřív nebo později udělá. Nutit ho k tomu na novinových stránkách však nemá cenu.
(Psáno pro časopis Reflex)
Hutkova písnička na YouTube:
Nepochopitelná a směšná je hysterie, kterou údajná „válka písničkářů“ v médiích vyvolala. Kauze se věnují deníky na předních místech a vyjadřují se k ní přední komentátoři, jako by šlo o nějaké nově otevřené či překvapivé téma. Není to tak. Jestliže komentátor Viliam Buchert ječí v MF Dnes na Jaromíra Nohavicu, ať se ke kauze vyjádří, tak nechce nic jiného než další potravu pro svůj list. Není jasné, co nového a dalšího by mohl Nohavica říct. Jistě, může o svých stycích s estébácích napsat knihu, písničku nebo operní libreto. Možná to také někdy udělá. Ale není nic podstatného, co by měl nebo musel dál říkat novinářům.
Že s StB spolupracoval, je známo od roku 1991, stejně jako to, že některé jeho hovory s tajnou policií se týkaly Karla Kryla. Žádné dokumenty zveřejněné od té doby tuto skutečnost nijak zásadně nezměnily ani neposunul, byť to méda tvrdí.
Věděl to i Karel Kryl, s kterým jsem v té době psal knížku Půlkacíř. Řekl k tomu, že spolupráci s StB považuje za „temný stín“ jeho „pronikavého talentu“. A dodal: „Dodneška postrádám jeho jasné srozumitelné vyjádření. Mlčení je moc špatná zbraň.“
Na základě tohoto výroku se později sešli a zřejmě tuto záležitost zevrubně prodiskutovali. Oba tu věc pak pro sebe považovali za vyřízenou. Něco málo jsem se o té schůzce dozvěděl soukromě od Karla Kryla, ale protože ten brzy poté umřel, nelze o tom dnes nic říct ani napsat. Ze stejného důvodů o tom nemůže ani nechce mluvit jistě i Jaromír Nohavica. Přeneseno do fiktivní roviny, byla by schůzka těchto dvou mužů asi skvělým námětem na strhující divadelní hru.
Byl jsem prvním novinářem, který s Nohavicou na toto téma udělal rozhovor. Startujícím bodem byl opět právě Krylův výrok v knížce Půlkacíř. Nevím, kde MF Dnes a loni Respekt vzaly výrok: „Byl jsem s děvkou, ale seděl jsem s ní pouze v kavárně, na pokoj jsem nešel.“
Možná se někde objevil, mně však podle mého přepisu řekl Nohavica v létě 1993 přesně toto: „Je to podobné, jako když dostanete dopis, že vaše žena byla nevěrná. Dozvíte se, že byla v noci s nějakým mužem ve vinárně. Budete cítit … ne snad žárlivost, ale spíš úžas a trpkost. Nedokážu si představit, že v té vinárně byla! Jedna z možností je za ní jít a zeptat se. Tys mi byla nevěrná? A ona, že nebyla. Vy: Jen se přiznej. Vidím ti to na očích. Ve skutečnosti však nevíte nic. A nejistota je zlá.“ Otázka: „Jenže vy jste – obrazně – v té vinárně byl?“ „Ano, právě to je mrzuté. Ve vinárně ano, v posteli ne.“
Je to mistrovská paralela, odpovídající Nohavicově talentu. Přesně totiž vystihuje ten zásadní, stále se vracející problém. Každý z nás má v sobě nastavenu jinak tu hranici, co přesně nevěra je.
Je to dané našimi charektery, morálkou, životními zkušenostmi. Pro někoho začíná nevěra už pouhým pohledem, pro jiného schůzkou či něžnými slovy, jiný bere nevěru technicky jako sex. Anebo naopak sex bez lásky za nevěru nepovažuje.
Jaroslav Hutka svou písní řekl, kde má tuto vnitřní hranici nastavenu on. Nemyslím si, že to od něj byl kalkul, jak se „připomenout“ veřejnosti, a že to ani nebyl projev závisti či konkurenční řevnivosti k populárnějšímu kolegovi. Nohavicovo selhání pro něj prostě bylo silným tématem, s kterým se nějak vyrovnal.
Ještě mnohem silnějším tématem je nepochybně i pro samotného Nohavicu. Bylo by skvělé, kdyby ho jakkoliv otevřel a zpracoval. Pravděpodobně to dřív nebo později udělá. Nutit ho k tomu na novinových stránkách však nemá cenu.
(Psáno pro časopis Reflex)
Hutkova písnička na YouTube:
Štítky: reflex
Komentáře: 5:
Ano, velmi dobře řečeno. Jen se domnívám, že pohnutka Hutkova impotentního výpotku na adresu Nohavici je z rodu nenávisti, což je mnohem opovrženíhodnější, než pohnutky Nohavici ke spolupráci, tedy strach. Co je na celé bublině nejzajímavější, je to, že ačkoliv se nevyrojila žádná nová skutečnost, ohledně Nohavicovi spolupráce, lidé ostentativně ruší své styky s Nohavicou,
http://lnk.nu/becher.blog.respekt.cz/got.html jakoby následkem toho pamfletu prozřely. Na druhou stranu nás naše soudy a hodnocení zařazují a ostatním okolo nás usnadňují naši identifikaci.
Jak píše autor, o Nohavicových kontaktech s StB se psalo už na začátku 90. let (i když bez některých dnešních detailů), ale nikoho to moc nevzrušovalo. Proč?
Protože to ještě nebyla megahvězda, ale vlastně zástupce okrajového žánru. Znal ho ten, kdo ho poslouchal před rokem 1989. Nehrál ve filmu, nevyhrával Anděly, nebyl nejprodávanější zpěvák. Zatímco dnes má široké publikum. Někdo ho objevil s Třemi čuníky, někdo s Divným stoletím, další s Rokem ďábla, Milionářem nebo Ladovskou zimou, která se v MP3 šířila e-mailem. Fanoušci mu přibývají po vlnách, s rokem 1993 se to nedá srovnávat.
Proto je to téma tolik zajímavé pro média, i když se vlastně přežvykuje něco, co se dávno ví.
EL
Pekna glosa, podepsal bych se pod ni.
Ja s prominutim seru na to, co kdo delal, dulezity je co kdo dela ted.
Nohavicu jsem měl vždycky rád a tahle láska přetrvá! Jak všichni říkají – je to mediálně zajímavé téma. Ovšem tahle témata. Aby se v nich člověk orientoval! Není to jen u Jarka Nohavici, ale i u Václava Neckáře a jiných. Koho to zajímá! Náš stát se nedokázal za 18 let vypořádat se skutečnými zločinci komunismu a teď budou všichni moralizovat. Ať jdou tihle všichni do velké hezké české prdeléé! A k Jaroslavu Hutkovi nemám co dodat, snad jen možná to že mě hodně zklamal.
ja zase myslim, ze by to mel janek ledecky zpracovat do nejakeho prima muzikalu...
Okomentovat
Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]
<< Domovská stránka