Něco je ve vzduchu. Nová kniha?
Programátor Alan Kay řekl koncem osmdesátých let na tiskové konferenci v Hong Kongu, že "technologie jsou všechno, co neexistovalo, když jsme se narodili". Je to skvělá definice, která vysvětluje, proč generace našich dětí považuje počítače i Internet za něco běžného a nekomplikovaného. Časopis Newsweek začíná tímto citátem článek o nové technologii, jejíž ambicí je vystřídat jeden z nejstarších a také nejosvědčenější "vynálezů" všech dob. Totiž knihu.
Internetové knihkupectví Amazon dává tento týden do prodeje zařízení zvané Kindle. Jde o elektronickou knihu o váze 289 gramů a rozměrech 13,5 krát 19 centimetrů. Má jednoduchou klávesnici, šestipalcový displej a baterie dodávající energii až na třicet hodin fungování. Stojí 399 dolarů. Je to hodně? A nebyly už v minulosti vesměs neúspěšné pokusy uvést na trh podobný přístroj? Newsweek připomíná, že obě tyto otázky si mnozí kladli i v říjnu 2001. Tehdy Steve Jobs oznámil, že za stejnou sumu uvádí firma Apple na trh hudební přehrávač.
Ano, je to tu zase, další technologie by ráda napodobila fenomenální úspěch tohoto přehrávače. Nejenže zajistil firmě Apple prosperitu, ale doslova převrátil na hlavu celý hudební průmysl. Ten mnozí odepisovali jako oběť právě počítačů a Internetu. Dnes už to není pravda, byť karty jsou rozdané úplně jinak než v době "před iPodem".
Knižní průmysl ovšem na rozdíl od toho hudebního nijak nestrádá. Počítače knihy neohrožují: lidé z obrazovky komputerů nebo i z displejů mobilů "konzumují" noviny i časopisy, ale jen minimum čte v elektronické podobě také knihy. Knihy jsou velký byznys, byť profit přinášejí jen bestsellery. Ale vydávání knih "pohání" i jiné motivy než finanční.
Jak v knížce Dlouhý ocas napsal Chris Anderson, ročně vychází jen v angličtině 200 tisíc nových knih. Knihkupci monitorují v USA prodej asi 1,2 miliónu titulů. Ale jen 950 tisíc titulů se ročně prodá víc než 99 výtisků. Když to vezmeme z opačného konce, tak deset knih ročně má v Americe větší prodej než milión kusů, 400 knih víc než 100 tisíc kusů a 25 tisíc knih víc než pět tisíc kusů. Z toho plyne, že psaní a vydávání 98 procent knih nepřinese žádný zisk.
Proč tedy lidé knihy píší? Ze stejně neprobádaného a zdánlivě neracionálního důvodu, proč knihy čtou. Je to jejich vnitřní potřeba, radost a vášeň. Internet a obecně nové technologie psaní i čtení knih demokratizují. Umožňují propojit autory i čtenáře menšinových témat a žánrů. Píše autor o něčem, co zajímá jen deset lidí na světě? A nevadí mu věnovat úsilí potřebné k napsání knihy jen pro tak malý počet čtenářů? Díky moderním technologiím to může udělat.
Ještě před deseti nebo možná i pěti lety by se mu vydavatelé vysmáli, dnes levný digitální tisk umožňuje vyrábět papírové knihy za rozumnou cenu i v jednotkovbých nákladech. Sám jsem už dříve vyzkoušel internetové nakladatelství Lulu.com, kde jsem vydal a sám pro sebe vytiskl jeden kus vlastní knihy. Od té doby se jí prodalo dalších dvacet kusů.
Stále ovšem mluvíme o knize na papíře. Podle mnohých je to geniální věc, která ani v digitální době nepotřebuje "upgrade". Knihu můžete číst kdykoliv, kdekoliv a jak dlouho chcete. Nemusíte se o ni bát ani pečovat. když knihu přečtete, můžete si ji založit do knihovny, anebo s lehkým srdcem vyhodit. Jak píše Newsweek, zakladatel Amazonu Jeff Bezos je ten poslední, kdo by si na knihy mohl stěžovat. Díky nim - lépe řečeno díky nápůadu prodávat je po Internetu, ale to by bez knih nešlo - se stal miliardářem a člověkem považovaným za vizionáře. Možná právě proto teď jeho novou "elektronickou knihu" nazvanou Kindle sledují všichni s tak velkým zájmem.
Čím se Kindle liší od svých předchůdců, třeba "čtečky" Sony Reader, která se začala prodávat už v roce 2006, stála pouze 299 dolarů a žádnou "díru" do knižního trhu neudělala? Podle Bezose není Kindle elektronickým přístrojem, ale službou. Má totiž navíc jednu důležitou funkci, a tou je bezdrátové připojení k Internetu. Pokud jste v dosahu mobilní telefonní sítě, můžete si kdykoliv "sáhnout" do internetového knihkupectví (samozřejmě Amazonu!) a nahrát si za pár minut jakýkoliv dostupný titul.
Ceny budou pro začátek srovnatelné s těmi papírových knih. Nové bestsellery budou stát 9,99 dolarů a klasika bez copyrightu pouhých 1,99 dolarů. Cílem je samozřejmě co největší nabídka. Z pěti miliónů kusů prodávaných přes Amazon jich je v digitální podobě jen menší část. Bezos by chtěl do budoucna zpřístupnit všechny knihy, které kdy vyšly. U těch nových se to bere jako samozřejmost. Ty staré je třeba digitalizovat, což vyjde v průměru asi na 200 dolarů.
Na zařízení Kindle pracovali vývojáři mnoho měsíců, jméno má prý evokovat "rozhoření vzdělanosti" ("to kindle" znamená anglicky "rozhořet", "vzplanout" či "zapálit"). Zbývá maličkost: přesvědčit o jeho výhodách a revolučnosti milióny čtenářů. Na jedné straně je snadná dostupnost knih, pohodlí a nové možnosti (třeba hledat v textu podle klíčových slov či propojit text se slovníky nebo encyklopediemi). A na druhé straně pak ten magický a těžko popsatelný pocit, který prožívá každý čtenář, když vezme do ruky obyčejnou knihu.
Co myslíte vy?
Internetové knihkupectví Amazon dává tento týden do prodeje zařízení zvané Kindle. Jde o elektronickou knihu o váze 289 gramů a rozměrech 13,5 krát 19 centimetrů. Má jednoduchou klávesnici, šestipalcový displej a baterie dodávající energii až na třicet hodin fungování. Stojí 399 dolarů. Je to hodně? A nebyly už v minulosti vesměs neúspěšné pokusy uvést na trh podobný přístroj? Newsweek připomíná, že obě tyto otázky si mnozí kladli i v říjnu 2001. Tehdy Steve Jobs oznámil, že za stejnou sumu uvádí firma Apple na trh hudební přehrávač.
Ano, je to tu zase, další technologie by ráda napodobila fenomenální úspěch tohoto přehrávače. Nejenže zajistil firmě Apple prosperitu, ale doslova převrátil na hlavu celý hudební průmysl. Ten mnozí odepisovali jako oběť právě počítačů a Internetu. Dnes už to není pravda, byť karty jsou rozdané úplně jinak než v době "před iPodem".
Knižní průmysl ovšem na rozdíl od toho hudebního nijak nestrádá. Počítače knihy neohrožují: lidé z obrazovky komputerů nebo i z displejů mobilů "konzumují" noviny i časopisy, ale jen minimum čte v elektronické podobě také knihy. Knihy jsou velký byznys, byť profit přinášejí jen bestsellery. Ale vydávání knih "pohání" i jiné motivy než finanční.
Jak v knížce Dlouhý ocas napsal Chris Anderson, ročně vychází jen v angličtině 200 tisíc nových knih. Knihkupci monitorují v USA prodej asi 1,2 miliónu titulů. Ale jen 950 tisíc titulů se ročně prodá víc než 99 výtisků. Když to vezmeme z opačného konce, tak deset knih ročně má v Americe větší prodej než milión kusů, 400 knih víc než 100 tisíc kusů a 25 tisíc knih víc než pět tisíc kusů. Z toho plyne, že psaní a vydávání 98 procent knih nepřinese žádný zisk.
Proč tedy lidé knihy píší? Ze stejně neprobádaného a zdánlivě neracionálního důvodu, proč knihy čtou. Je to jejich vnitřní potřeba, radost a vášeň. Internet a obecně nové technologie psaní i čtení knih demokratizují. Umožňují propojit autory i čtenáře menšinových témat a žánrů. Píše autor o něčem, co zajímá jen deset lidí na světě? A nevadí mu věnovat úsilí potřebné k napsání knihy jen pro tak malý počet čtenářů? Díky moderním technologiím to může udělat.
Ještě před deseti nebo možná i pěti lety by se mu vydavatelé vysmáli, dnes levný digitální tisk umožňuje vyrábět papírové knihy za rozumnou cenu i v jednotkovbých nákladech. Sám jsem už dříve vyzkoušel internetové nakladatelství Lulu.com, kde jsem vydal a sám pro sebe vytiskl jeden kus vlastní knihy. Od té doby se jí prodalo dalších dvacet kusů.
Stále ovšem mluvíme o knize na papíře. Podle mnohých je to geniální věc, která ani v digitální době nepotřebuje "upgrade". Knihu můžete číst kdykoliv, kdekoliv a jak dlouho chcete. Nemusíte se o ni bát ani pečovat. když knihu přečtete, můžete si ji založit do knihovny, anebo s lehkým srdcem vyhodit. Jak píše Newsweek, zakladatel Amazonu Jeff Bezos je ten poslední, kdo by si na knihy mohl stěžovat. Díky nim - lépe řečeno díky nápůadu prodávat je po Internetu, ale to by bez knih nešlo - se stal miliardářem a člověkem považovaným za vizionáře. Možná právě proto teď jeho novou "elektronickou knihu" nazvanou Kindle sledují všichni s tak velkým zájmem.
Čím se Kindle liší od svých předchůdců, třeba "čtečky" Sony Reader, která se začala prodávat už v roce 2006, stála pouze 299 dolarů a žádnou "díru" do knižního trhu neudělala? Podle Bezose není Kindle elektronickým přístrojem, ale službou. Má totiž navíc jednu důležitou funkci, a tou je bezdrátové připojení k Internetu. Pokud jste v dosahu mobilní telefonní sítě, můžete si kdykoliv "sáhnout" do internetového knihkupectví (samozřejmě Amazonu!) a nahrát si za pár minut jakýkoliv dostupný titul.
Ceny budou pro začátek srovnatelné s těmi papírových knih. Nové bestsellery budou stát 9,99 dolarů a klasika bez copyrightu pouhých 1,99 dolarů. Cílem je samozřejmě co největší nabídka. Z pěti miliónů kusů prodávaných přes Amazon jich je v digitální podobě jen menší část. Bezos by chtěl do budoucna zpřístupnit všechny knihy, které kdy vyšly. U těch nových se to bere jako samozřejmost. Ty staré je třeba digitalizovat, což vyjde v průměru asi na 200 dolarů.
Na zařízení Kindle pracovali vývojáři mnoho měsíců, jméno má prý evokovat "rozhoření vzdělanosti" ("to kindle" znamená anglicky "rozhořet", "vzplanout" či "zapálit"). Zbývá maličkost: přesvědčit o jeho výhodách a revolučnosti milióny čtenářů. Na jedné straně je snadná dostupnost knih, pohodlí a nové možnosti (třeba hledat v textu podle klíčových slov či propojit text se slovníky nebo encyklopediemi). A na druhé straně pak ten magický a těžko popsatelný pocit, který prožívá každý čtenář, když vezme do ruky obyčejnou knihu.
Co myslíte vy?
Štítky: web 2.0
Komentáře: 7:
V podstatě čtu knihy pouze v elektronické formě. Už z toho důvodu, že v "jedné knize" sebou můžu nosit celou příruční knihovnu a netrpím tak abstinenčními příznaky po dočtení. Mohu začít číst hned další. Budoucnost vidím hlavně v rychlosti. Zakoupím a čtu. Bez bezmála stokorunového poštovného. I když pokud by měla distribuce probíhat způsobem, jakým se u nás distribuuje hudba, zas takové terno by to nebylo. Kindle je trochu velký, do kapsy by se mi asi nevešel, ale za 1653,- Kč bych to asi vzal.
Také čtu poslední dobou knihy jen v elektronické formě. Hlavní výhodu vidím v tom, že takovou "knihu" mám sebou vždy, protože čtečku e-books mám ve svém MDA (mobilní kancelář), které se mi pohodlně vejde do kapsy a díky 2 gigové kartě (a úspornému standardnímu PDB formátu) tam mohu mít nabito prakticky vše, co se mi nepodaří přečíst do konce života.
Další z výhod je možnost čtení si potmě v posteli, když žena usne znavena celodenní dřinou (či jinak ;-) Nemusím svítit, tudíž šetřím energii a díky možnosti nastavit si na displeji noční profil i oči.
A v neposlední řadě se může také hodit funkce vyhledávání. Umí vaše domácí dřevěná knihovna reagovat na příkaz "Najdi mi stránku v knize, kde se psalo o řapíkatém celeru a bylo to tučným písmem"?
Nevím, myslím, že tenhle čas ještě nenastal. Samozřejmě volatilní texty, jako jsou zprávy nebo technická dokumentace, čtu také v elektronické formě. Dokážu si představit i "konzumní literaturu", jako Steelovky, červenou knihovnu nebo fantasy multilogie čtené elektronicky, neboť na tyto texty je papíru škoda. Chápu i přednosti fulltextu, i když, co se týče beletrie, po něm toužím málokdy. Ale nějak si nedokážu představit, že večer vytáhnu čtečku a začneme si s dcerou pročítat dětské knížky ze čtečky. Přišlo by mi to tak o dva rozměry chudší.
Večerní čtení s dětmi, to je samozřejmě o něčem jiném.
Bože dej ať papírová kniha nezmizí úplně, samozřejmě že PDA je skvělá věc a přečetl jsem na něm celého mého oblíbeného Kulhánka ale papírová kniha je prostě...
No, nevím jak to popsat. Už nikdy bych netrávil hodinu v antikvariátu hledáním nějakého vzácného (pouze pro mě) kousku, neměl bych radost z nálezu Hobita s nádhernými ilustracemi za 75 korun, neobracel bych s láskou stránky vytoužené knihy, ne prostě bych jen zmáčkl čudlík a ... Fuj to je hnus du to zajíst :(
Ano, člověk často ulpívá na tradicích, poskytují mu bezpečí, oporu. Faktem je, že vydávání papírových knížek je značně neekoligické :-)
Pro zajímavost přikládám videa o této super věcičce: http://www.clixtv.cz/search.php?search=Kindle
Okomentovat
Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]
<< Domovská stránka