středa 23. ledna 2008

Nepodpisuji petice ...

… protože píšu dost vlastních textů a stačí mi tudíž průšvihy, které si způsobím sám. A protože se psaním živím, je mi tak nějak hloupé podepisovat práci někoho jiného. Ovšem když jsem na webu narazil na petici za záchranu Windows XP, cukala mi ruka s perem (lépe řečeno nervózně tancoval ukazovák kolem tlačítka Enter na klávesnici), jak jsem se chtěl taky podepsat.

Jistě se divíte, co je to za hloupost bojovat za záchranu nějakého operačního systému. Bojuje se vždy za nějakou ušlechtilou věc, například za záchranu velryb, případně proti změnám ve veřejnoprávním rozhlasu. Kvůli tomu se petice podepisují, protože to se pak člověk úplně dme svým vlastním správňáctvím. Ale co je ušlechtilého na nějakém počítačovém operačním systému? A co mu vůbec hrozí?

Jednoduchá odpověď: Microsoft chce letos v červnu definitivně přestat s výrobou a distribucí Windows XP. Znamená to, že zhruba od podzimu nekoupíte nové pécéčko s jiným operačním systémem než s některou verzí Windows Vista. Zatím máte ještě na výběr, a pokud si stačím všímat, tak na regálech kamenných obchodů stále převládají kousky s Windows XP.

Shodou okolností jsem loni kupoval počítač dvakrát, a v obou případech jsem chtěl Vistu. „Nerozmyslíte si to?“, zeptal se mě v obou případech prodavač. Po druhé (bylo to zhruba měsíc po prvním koupi a pořizoval jsem si notebook do kanceláře) jsem už zaváhal, ale nakonec se nenechal přemluvit. Kdo by si kupoval starý model, když je k mání už nový? Byla to chyba, samozřejmě.

Ano, jsem konzeravtivní a těžko si zvykám na nové věci, ale zvlášť u technologických vymožeností umím ocenit, když fungují lépe než ty staré. Pamatuji se, s jakou úlevou jsem začal používat slavné pětadevadesátky, a byl naopak nešťastný z pokusů jménem Windows 98 nebo Windows Me. Bezkonkurenčně nejlepší byly pro mě jako uživatele „dvoutisícovky“ a žít se dalo i s „ixpéčky“.

Obě Visty mám déle než půl roku a je to komplikovaný, neradostný vztah. Měl jsem s nimi problém od první chvíle, když jsem zjistil, že spousty věcí je v tomhle systému uděláno nebo pojmenováno jinak, ovšem bez zjevného racionálního důvodu. Lze si zvyknout, ale je to zbytečná štrapác.

Horší je, že ani rok po americké premiéry Visty nefungují s tímto systémem řádné všechny programy a utility od jiných výrobců, na které jsem byl zvyklý. Nemůžu používat třeba svého oblíbeného FTP klienta, softwarová chyba v prohlížeči dlouho způsobovala, že program Skype „vypínal“ zničehonic Explorer.

Nemám to doloženo žádnými testy, ale pocitově mně Vista přijde méně stabilní a křehčí. Trpím naopak nemocí zvanou „spousta otevřených oken internetového prohlížeče“. Pamatuji se, že když jednou můj kolega zjistil, že mám otevřeno více než padesát internetových stránek, chtěl zavolat psychiatra. To už není třeba, Vista mi nepovolí víc než deset až dvanáct otevřených oken. Pak zamrzne.

Jsem jednoduchý člověk, pro mailování proto používám Outlook Express. Pardon, ve Vistě se tenhle program z nějakého neznámého důvodu jmenuje Windows Mail, a aby to bylo ještě komplikovanější, má jinak uspořádané archivy, takže poštu nelze jednoduše přenášet z počítače na počítač.

A hlavně, když začnete psát emailovou adresu, tak ji automaticky doplní jen výjimečně (znáte to – napíšete „cer“, a počítač vám sám od sebe nabídne „cermak@extra.cz“). Někde jsem si přečetl, že si program pamatuje jen posledních devětadvacet adres, zatímco předešlý si pamatoval všechny. Byla to funkce, na kterou jsem si zvykl a která mi přijde skvělá. Vlastně přišla, bohužel.

Tak bych mohl pokračovat dlouho. Vybírám pouze střípky, které mě napadají a které mě z nějakého důvodu trápí (a rozumím tomu, že jinému mohou přijít banální). A hlavně mě ani po půl roce nepřestávají rozčilovat. Když se bavím s jiným „vistaři“, slýchám obvykle odlišné nářky. A aych byl spravedlivý, setkal jsem se už s pár lidmi, kteří jsou s Vistou zcela spokojeni.

Je Vista tedy propadákem? Ale vůbec ne, údajně jde o operační systém s nejlepšími obchodními výsledky v historii firmy. Je to částečně kvantitativní záležitost: pécéček je dnes na světě výrazně víc než než při premiérách předešlých systémů. Zajímalo by mě, jak se Vista do koláče opeačních systémů zakusuje relativně, tedy jak bojuje se svým vnitrofiremním konkurentem Windoes XP. Nejen v obchodech s počítači to vypadá, že nijak valně. Když se třeba dívám na statistická data návštěvnosti svého blogu, používá Windows XP zhruba pětasedmdesát návštěvníků mé stránky. Vista se stále drží pod deseti procenty.

Za této situace přichází šéfredaktor poměrně vlivného počítačového magazínu Infoworld s peticí, aby Microsoft dál pokračoval v prodeji, distribuci a třeba i vývoji verze XP. Elektronicky se k ní lze připojit na adrese SaveXP.com („Zachraňte XP“). Je to iniciativa typicky donkichotská, protože si lze představit jen těžko, že by Microsoft něco takového udělal.

Optimisté připomínají, že bojovat se vyplatí: konec konců když Coca-Cola změnila recepturu a před lety přišla s New Coke, taky ji nespokojení zákazníci donutili vrátit se k původní kole. Jenže je tu jeden významný rozdíl: pro tyhle případy je v zádech Coca-Coly Pepsi. Na trhu operačních systému je za Microsoftem dlouho a dlouho bohužel prázdno.

Štítky:

Komentáře: 6:

Anonymous Anonymní řekl...

Urcite nas bude vic, ale opravdu neni na case vyzkouset Firefox s 50 panely namisto okny + webove rozhrani Gmail (bez potreby prenaseni) anebo kdyztak Thunderbird?

24. ledna 2008 v 10:52  
Anonymous Anonymní řekl...

Pokud je dost vykonny pocitac (vice nez 1 GB RAM), aby Visty bezely ok a k tomu Firefox, jsem velmi spokojeny uzivatel.

25. ledna 2008 v 20:20  
Anonymous Anonymní řekl...

přiznávám, že jsem Visty už dostal předinstalované v novem pc a že zkušenost pro uživatele zvyklého na xp je tragická. Vyhledávání a řazení souborů a desítky detailů, které uživatele nutí jít koupit příručku a trávit čas,který nechce.
Přeci i u mobilů je upřednostňován přirozený způsob ovládání, v kontinuitě předchozích ... kdyby tohle udělala Nokia, tak ji vynesou v zubech. Měl jste podepsat.

25. ledna 2008 v 21:44  
Anonymous Anonymní řekl...

Pane Čermáku, jestli nejste na Windows omezený jen z důvodů práce, pak si vám dovolím doporučit počítač Apple a Mac OS X 10.5, se kterým ho dostanete. Koupil jsem si ho asi před čtvrt rokem a zvykl jsem si velice rychle. Jelikož v OS X funguje většina věcí jinak, než jak je člověk zvyklý z Windows, tak si prostě k tomu, co se pokouší udělat, hledá jiné cesty a s jiným způsobem myšlení se snadno smiřuje. Jednoduše od OS X nečekáte, že bude fungovat jako Windows XP (narozdíl zřejmě od Visty). Moc se mi líbí jeho nekomplikovanost a přímočarost. Alternativa za OS Windows tedy JE. A je to alternativa o poznání kvalitnější a příjemnější. Tohleto není agitka, přál bych si totiž i kvůli sobě, abyste se stal fanouškem Applu - začal byste totiž ty svoje články psát i o něm. Pište dál, čtu vás rád.

27. ledna 2008 v 4:17  
Blogger Petr Šimčík řekl...

Ano, Mac OSX alternativa je, hezčí a dražší přičemž sám bych Maca někdy chtěl. Na druhou stranu učit se Mac nebo Visty případně Linux mi přijde nastejno.

Zadarmová alternativa Linux se i přes spoustu problémů, které byly na začátku stává použitelnou takže další bodík k přemýšlení.

27. ledna 2008 v 8:06  
Anonymous Anonymní řekl...

Vista si už vede skvěle, u Win7 se předpokládá daleko větší úspěch. Jinak já osobně používám Windows Live Mail, sám Microsoft ho dává na svém portálu Windows Live v sekci Download. Na něm je možné i spravovat několik účtů poskytovatelů třetích stran. Já jsem si tam normálně založil účet a už nepotřebuji ani FTPL klienta. Úložiště "SkyDrive" má velkou kapacitu na dokumenty jako doc, docx, xml, xlsx...) Office 2007 dokáže ukládat jen na "Microsoft Office Live Workspace" ale Office 2010 slibuje že bude schopen ukládat na "SkyDrive" pak stačí pouze přesvědčit lidi se kterými sdílíte aby používali službu taky, případně můžete sdílet i se světem. Jediný problém bych viděl u souborů "exe..."
Alespoň takhle to mám vyřešený já a jsem spokojen.

3. ledna 2010 v 11:40  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka