Atlas to má spočítané. A je s Centrem v nafouklé bublině
Portál Atlas má nového majitele. Jeho investorům se tak konečně podařilo to, čemu se říká v terminologii nové ekonomiky exit. Asi jako když po dlouhé a únavné cestě po tříproudé dálnici konečně sjedete někam, kde si budete moci užít klidnou a zaslouženou dovolenou.
V případě investorů Atlasu je to dovolená doslova vymodlená a přicházející mnohem později, než si sami přáli. A je určitě také méně luxusní, než si původně představovali. Ale jestli jsou informace o prodejní ceně správné (mezi 600 a 800 milióny korun), pak je to stále velký důvod k oslavě.
Tiskové prohlášení sice mluví o pokračování obou značek, to se však zdá nepravděpodobné. Nový majitel koupil Atlas téměř jistě jen proto, aby o tohoto malého a v podstatě bezvýznamného konkurenta přestal na trhu „zakopávat“ a mohl se soustředit na souboj se skutečnými velkými hráči, tedy Seznamem, iDnesem a Googlem. Jinými slovy aby kolem Centra vyčistil trh.
To je jediný cíl fúze. Je to úplně něco jiného, než když třeba Google koupil YouTube nebo když se nyní Microsoft snaží koupit Yahoo. Majitelé Centra nekupují Atlas kvůli technologiím, zaměstnancům a vlastně ani místu na trhu. Jediné, v co mohou doufat, jsou uživatelé. Ale to je podobně nejisté jako kupovat louku kvůli včelám. Pokud nekoupíte i úly, můžou vám vždycky uletět pryč.
Noví majitelé také mluví o nových funkcích pro uživatele, ale to je jen stará písnička. Těžko si představit, co nového a atraktivního můžou nabídnout. Určitý prostor je například v internetovém videu, kde potenciál naznačuje ohromný úspěch YouTube. Ale právě proto, že je tak ohromný, je český trh v tomto segmentu poměrně nejistým územím. A i to si už od loňského listopadu parceluje Seznam, který koupil poloviční podíl v internetové televizi Stream.
Centrum posílené o Atlas rozhodně nevstoupí do války vyhledávačů. Tam jsou karty rozdané mezi Seznamem a Googlem. Mezi nimi se svede velká a dramatická bitva, která bude i mediálně nesmírně zajímavá. Česko je konec konců jednou z několika mála zemí, kde Google na trhu vyhledávačů ještě nedominuje. Ale Centrum se na tuhle bitvu bude jen dívat.
Jeho hodnota je v mediálním byznyse. Cena fúzí vzniklé firmy se bude odvíjet podle dalšího směřování médií. Nevíme, zda je obsah poskytovaný uživateli pouze momentální módou, anebo zda podobu médií - společně s nadvládou "algoritmu" Googlu - nějak drasticky promění. Všechny velké mediální firmy na světě se však každopádně jistí tím, že investují do své přítomnosti na webu.
Do hry se tak může vrátit znovu společnost CME, která vlastní mimo jiné českou Novu. O ní se už loni na podzim spekulovalo, že by Centrum a Atlas chtěla koupit. Rozhodně má na Internetu vážné plány, které potvrzuje i to, že pro ně z České televize najala tamního bývalého ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala a podle jeho slov mu „dala nabídku, kterou nelze odmítnout“.
Jenže koupit jednoho manažera je nic ve srovnání s koupí konglomerátu Centrum-Atlas. Investor za něj zaplatil podle neoficiálních odhadů určitě víc než tři miliardy korun. Vzhledem ke kombinovaným loňským příjmům (zhruba 700 miliónů korun) a o řád menšímu zisku je to nerealistická a vysoká cena.
Nákupy obou portálů, ke kterým došlo v intervalu několika měsíců, mají všechny znaky investorské bubliny. Centrum a Atlas samy o sobě tuto cenu nemají. Ale můžou se stát fungující a efektivní součástkou jiného, většího mediálního byznysu. Současný investor proto musí rychle hledat dalšího majitele. Dřív než bublina praskne.
V případě investorů Atlasu je to dovolená doslova vymodlená a přicházející mnohem později, než si sami přáli. A je určitě také méně luxusní, než si původně představovali. Ale jestli jsou informace o prodejní ceně správné (mezi 600 a 800 milióny korun), pak je to stále velký důvod k oslavě.
Tiskové prohlášení sice mluví o pokračování obou značek, to se však zdá nepravděpodobné. Nový majitel koupil Atlas téměř jistě jen proto, aby o tohoto malého a v podstatě bezvýznamného konkurenta přestal na trhu „zakopávat“ a mohl se soustředit na souboj se skutečnými velkými hráči, tedy Seznamem, iDnesem a Googlem. Jinými slovy aby kolem Centra vyčistil trh.
To je jediný cíl fúze. Je to úplně něco jiného, než když třeba Google koupil YouTube nebo když se nyní Microsoft snaží koupit Yahoo. Majitelé Centra nekupují Atlas kvůli technologiím, zaměstnancům a vlastně ani místu na trhu. Jediné, v co mohou doufat, jsou uživatelé. Ale to je podobně nejisté jako kupovat louku kvůli včelám. Pokud nekoupíte i úly, můžou vám vždycky uletět pryč.
Noví majitelé také mluví o nových funkcích pro uživatele, ale to je jen stará písnička. Těžko si představit, co nového a atraktivního můžou nabídnout. Určitý prostor je například v internetovém videu, kde potenciál naznačuje ohromný úspěch YouTube. Ale právě proto, že je tak ohromný, je český trh v tomto segmentu poměrně nejistým územím. A i to si už od loňského listopadu parceluje Seznam, který koupil poloviční podíl v internetové televizi Stream.
Centrum posílené o Atlas rozhodně nevstoupí do války vyhledávačů. Tam jsou karty rozdané mezi Seznamem a Googlem. Mezi nimi se svede velká a dramatická bitva, která bude i mediálně nesmírně zajímavá. Česko je konec konců jednou z několika mála zemí, kde Google na trhu vyhledávačů ještě nedominuje. Ale Centrum se na tuhle bitvu bude jen dívat.
Jeho hodnota je v mediálním byznyse. Cena fúzí vzniklé firmy se bude odvíjet podle dalšího směřování médií. Nevíme, zda je obsah poskytovaný uživateli pouze momentální módou, anebo zda podobu médií - společně s nadvládou "algoritmu" Googlu - nějak drasticky promění. Všechny velké mediální firmy na světě se však každopádně jistí tím, že investují do své přítomnosti na webu.
Do hry se tak může vrátit znovu společnost CME, která vlastní mimo jiné českou Novu. O ní se už loni na podzim spekulovalo, že by Centrum a Atlas chtěla koupit. Rozhodně má na Internetu vážné plány, které potvrzuje i to, že pro ně z České televize najala tamního bývalého ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala a podle jeho slov mu „dala nabídku, kterou nelze odmítnout“.
Jenže koupit jednoho manažera je nic ve srovnání s koupí konglomerátu Centrum-Atlas. Investor za něj zaplatil podle neoficiálních odhadů určitě víc než tři miliardy korun. Vzhledem ke kombinovaným loňským příjmům (zhruba 700 miliónů korun) a o řád menšímu zisku je to nerealistická a vysoká cena.
Nákupy obou portálů, ke kterým došlo v intervalu několika měsíců, mají všechny znaky investorské bubliny. Centrum a Atlas samy o sobě tuto cenu nemají. Ale můžou se stát fungující a efektivní součástkou jiného, většího mediálního byznysu. Současný investor proto musí rychle hledat dalšího majitele. Dřív než bublina praskne.
Komentáře: 6:
Rekl bych ze tomu nerozumis.
Ke zmiňovaným částkám bych řekl asi tolik - jsou to hodnoty akvizice, nikoliv hotové peníze a ani ne akcie. S tím, co za to dostali původní majitelé, ty částky nemají nic společného... Tedy minimum společného, abych byl korektní...
Člověk by měl psát o něčem, v čem má přehled - což ani náhodu není případ tohoto článku.
Nový majitel koupil Atlas téměř jistě jen proto, aby o tohoto malého a v podstatě bezvýznamného konkurenta přestal na trhu „zakopávat“ a mohl se soustředit na souboj se skutečnými velkými hráči, tedy Seznamem, iDnesem a Googlem. Jinými slovy aby kolem Centra vyčistil trh.
To tedy téměř jistě ne!
Po tomto odstavci jsem musel přestat číst.
Zase jeden znalec na internetu. Nicméně není se čemu divit. Ono nevím jestli mi to jen ta přijde nebo jsou fakt všichni co se kolem reflexu motají a motali nějaké divné osoby a píšou blbosti s věcech kterým nerozumí ;-)
Souhlasim s tim, ze novy majitel kupuje Atlas s vidinou jeho budouciho prodeje se ziskem. Tyto fondy maji penize, ktere musi investovat, a sve portfolio musi naplnit i vysoce rizikovymi investicemi, ke kterym lze urcite Atlas zaradit. Jednou vydelaji, jednou prodelaji. Nakonec ale stejne hospodari s penezmi, ktere nejsou jejich, proto je pripadna ztrata prilis netrapi.
To, ze tyto nakupy maji znaky dalsi internetove bubliny, je vcelku ocividne. Investori mohou pouze doufat, ze nebudou drzet cerneho Petra v ruce, az ona bublina praskne.
Bohuzel nevime presne, za jakou cenu se portal prodal, proto je zbytecne se dohadovat o vyhodnosti teto investice, ostatne vzdy je tu nadeje, ze se najde jiny hejl, ktery to koupi za vyssi cenu :)
Okomentovat
Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]
<< Domovská stránka