středa 20. února 2008

Přátelé, jsem mikrocelebrita!

Nechtěl bych být Paris Hiltonová a už vůbec ne Britney Spearsová. Představa, že si ani nemůžu vyholit hlavu nebo nasednout do taxíku bez spoďárů, aniž by mě u toho někdo nevyfotografoval, je děsivá.

Chtěl bych být nějakou přiměřenou celebritou, kterou poznají v jejím oblíbeném baru (a dají jí jeden drink na účet podniku) a které policista na dálnici odpustí překročení povolené rychlosti, protože je její fanoušek, ale zároveň nemá strach, že to celé filmuje z nedalekého křoví štáb TV Nova. Chtěl bych být zkrátka celebritou, která se těší ze všech myslitelných výhod své známosti, ale nepřináší jí to žádné nevýhody. Jak jistě tušíte, žádné takové celebrity neexistují.

A ani mikrocelebrity. Tenhle termín jsem poprvé četl ve sloupku novináře Cliva Thompsona v časopisu Wired, a ten si ho zase vypůjčil od Theresy Senftové, profesorky mediálních studií. Ta si všímá změn, které ve vztazích lidí nastanou, když někdo část své existence "přenese" na Internet. A je jedno, jestli si založí blog, videokanál na YouTube nebo profil na serveru Facebook. Najednou část svého okolí začne vnímat jako "publikum", pro které více či uměle vytváří nějakou svou image. Proto ten termín "celebrita", vždyť přesně to dělají slavní lidé. V principu není důležité, jestli jsou jejich publikem globální stamilióny lidí, anebo desítky pravidelných návštěvníků té či oné stránky. A tím jsme u "mikrocelebrity".

Když je někdo popstar, nemůže si dovolit plivat na ulici (leda by přelaďoval svou image na tvrdého rockera) a už vůbec ne chodit na striptýz do nočního klubu. Co kdyby se to druhý den objevilo v bulvárních novinách? A podobně autor blogu věnovaného ekologii nemůže riskovat, že ho někdo mobilem vyfotografuje, jak cpe na sídlišti do popelnice igelitku s netříděným odpadem. Kdyby se to dozvědalo jeho padesát pravidelných čtenářů, byl by úplně znemožněn.

Senftová tvrdí, že se tyto mikrocelebrity chovají tak, jako by část jejich mysli fungovala jako PR oddělení. Čtou pozorně komentáře na svých blozích, s pomocí Googlu o sobě hledají zmínky na jiných blozích a kontrolují informace o akcích, kterých se zúčastnili. Je třeba zjistit, s kým jsou na fotografiích a jak na nich vypadají. Když vznikne nějaký problém, snaží se ho vyřešit: vyjednávají s autory stránek o stažení té či oné fotografie, píší na blog svá vysvětlení či stanoviska. I to firmy znají: říká se tomu "krizová komunikace". To je paradox éry mikrocelebrit: "Velké firmy se snaží ´polidšťovat´, zatímco lidé se začínají chovat jako firmy," píše Senftová.

Má pravdu! Co si pravidelně vedu blog, pozoruji na sobě něco podobného. Když třeba jedu na pár dní do ciziny a vím, že nebudu mít čas blogovat, předem to svým pár desítkám čtenářů oznamuji. Upozorňuji je, když se objěvím v televizi nebo když o mně někdo něco napíše. A reaguji i na připomínky od publika. Den po prezdientské volbě mně například jeden čtenář mírně rozladěně napsal, že na blogu marně hledá můj komentář. Málem jsem se posadil a začal ho psát! Až po třech větách mi došlo, že je to pitomost a že přece chci jet na hory si zalyžovat.

A stala se mi ještě jedna věc, která mě vykolejila. Před dvěma týdny jsem se byl projet na kole. Cyklostezka z centra Prahy na Zbraslav vede zčásti po chodníku a pod Vyšehradem se v tunelu v krátkém úseku velmi zúží. Dochází zde k nepříjemným kolizím mezi protijedoucími cyklisty i mezi cyklisty a chodci. Většinou se snažím chovat maximálně ohleduplně a jedu krokem. Tentokrát jsem v tunelu narazil na skupinku chodců, která se téměř zastavila a chodník ucpala. Nepamatuji se, že bych - snad kromě mírně rozladěného zavrtění hlavy - udělal něco nepatřičného. Přesto mi druhý den přišel mail: "Z obou stran jsou značky: ´Cyklisto sesedni´, tak nebuďte příště překvapený, že vám sem tam překážejí chodci!"

Utvrdilo mě to v nezvratném faktu: jsem mikrocelebrita! A začínám se podle toho chovat. Třeba hned o dva dny později, když se přede mě do Prahu začal bezohledně cpát nějaký řidič. Už už jsem stahoval okénko, že na něj jako zařičím: "Jdi se vycpat, kreténe!", jak se to v Praze v podobných situacích obvykle dělá. Ale včas zasáhlo PR oddělení v mém mozku. Co když je to čtenář mého blogu? Okénko jsem vytáhl, usmál se a pokynul řidič, že může jet.

Kreténovi.

Štítky: ,

Komentáře: 10:

Anonymous Anonymní řekl...

To je skvely postreh. Pridam k nemu jeste jeden, z pozice ctenare:
V okamziku, kdy jsem si extra.cz pridal mezi sve rss odkazy (cimz jsem vas web presnul do skupiny "ctu denne"), citim jako byste mi "dluzil" pravidelny prisun clanku a v pripade ze se na nejakou dobu odmlcite, to beru jako nedodrzeni urovne sluzby :). Moje prvni reakce na tento clanek byla: "No konecne zas neco napsal!"

Je to paradoxni, vy jste mi samozrejme zadnou frekvenci psani nikdy 'neslibil', ale moje ocekavani proste postupem casu vzniklo tim, jak sem chodim, a nedivil bych se, kdyby ho mela vetsina ctenaru. Je to takova nepsana smlouva "ja si vas vyberu, a vy me budete pravidelne bavit svymi clanky".

Zajimalo by me, jak tenhle aspekt blogovani citite? A jak se mu branite? Myslim ze zrovna tenhle zavazek nechtela nest Vosa na jazyku (blahe pameti), a radsi to skoncila. Coz byla skoda.

23. února 2008 v 17:40  
Blogger On.ders řekl...

smal: Vidím to stejně.

23. února 2008 v 17:54  
Blogger Unknown řekl...

..rad ctu vase clanky. dik.

24. února 2008 v 11:34  
Anonymous Anonymní řekl...

Taky to tu rad ctu.

S tim "dluhem v psani" ale spis nesouhlasim. Asi zalezi na tom, kolik blogu clovek sleduje. Pokud jich ma v RSS par, tak po autorovi "vyzaduje" urcitou "pravidelnost", pokud jich ma hodne, tak je to, v pripade extra, spis peknym zpestrenim, kdyz najde clanek v rss.

24. února 2008 v 12:52  
Anonymous Anonymní řekl...

To Smal - inu od toho RSS jsou, ze ano :o) a jak jsi sam psal Mila se nezavazal psat zde denne... pravda pral bych si aby se tady tech clanku objevovalo co nejvice - ale tohle neni "mikroblog mikrocelebrity" :o)

(navic on Mila je sice grafoman, ale nepise jen tady - v tom starem off-line svete s prispevky do E15, Hospodarek, Reflexu musi chte nechte premyslet, ze tak trochu "celebrita")

pravdou take je, ze mne hned svedili prsty napsat: "no konecne, ze jsi neco taky napsal, kretene" :o) ale preci jen bych nebyl uprimny a rozhodne bych porusil sve dekorum a sve PR - jak kdesi bylo jiz zmineno... ze ano :o)))

24. února 2008 v 22:27  
Anonymous Anonymní řekl...

soulbringer:
:) ja nemam blog a moje PR oddeleni je spatne placene, takze kdyz me svrbi prsty, tak to muzu v klidu napsat ;)

24. února 2008 v 23:44  
Anonymous Anonymní řekl...

Napadlo mě, že tím samým, jako je pro mikrocelebritu publikum, může být pro věřícího člověka Bůh na nebesích, který to všechno vidí. Věřící možná tudíž díky vědomí toho, že mail shora může přijít kdykoliv, jedná vědoměji. Tenhle článek mě opravdu hodně inspiroval. J.Šimek

25. února 2008 v 21:10  
Blogger Daniel 2g řekl...

nechci rýpat, článek zajímavý .. ale "objěvím"?

26. února 2008 v 11:07  
Anonymous Anonymní řekl...

Některé zcestné myšlenky se, koukám, drží hodně pevně, jako třeba onen "dluh autora vůči jeho čtenářům". Rozebíráno už před lety na některých českých blozích; z té doby zůstal ironický komentář "Nezapomeň, že toho svým čtenářům hodně dlužíš!", kterými se občas starší a zkušenější bloggeři častují, když se v diskusi urodí...

Jde o parafrázi dialogu ze seriálu Simpsonovi, kdy se baví Komiksák s Bartem o nové epizodě Itchyho a Scratchyho: Komiksák nejprve řekne že se jednalo "o nejhorší epizodu vůbec", aniž by svoje tvrzení podepřel nějakými důvody. Když se ho pak Bart zeptá, jakým právem se rozčiluje, Komiksák mu odpoví, že "jako věrnému fanouškovi mu autoři I&S mnoho dluží." Bart oponuje tím, že je to přesně naopak, že autoři I&S mu zadarma dodávají mnoho hodin zábavy a proto tedy spíš on něco dluží jim. Na to Komiksák reaguje jedinou větou: "Nejhorší epizoda vůbec."

Takže: "Miloš Čermák by si měl uvědomit, že toho svým čtenářům hodně dluží. Tohle je nejhorší jeho článek vůbec! Ať kouká psát, a pořádně, nebo...!" ;)

27. února 2008 v 7:40  
Anonymous Anonymní řekl...

Proste to tak je a nema cenu s tim bojovat :-)

29. února 2008 v 8:30  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka