pátek 15. února 2008

Zdá se vám, že má Google někdy divné logo?

V reportáží CNN se o něm už před lety mluvilo jako o "nejslavnějším neznámém umělci světa". Jméno Dennise Hwanga zná málokdo, jeho výtvarné práce však viděly stamilióny lidí. Všimli jste si, že u příležitosti nejrůznějších svátků, kulatých výročí či významných událostí mění vyhledávač Google dočasně své logo? Většinu těchto návrhů vymýšlí a tvoří právě Dennis Hwang, třicetiletý Američan korejského původu.

Když byl naposledy "Den Země", proměnilo se logo Googlu v tající ledovce v oceánu. Když uplynulo loni v říjnu padesát let od vypuštění první umělé družice Sputnik, nahradil obrázek satelitu písmeno "g". A když uplynulo v lednu 2008 padesát let od patentování stavebnice Lego, bylo celé lego Googlu "poskládané" jakoby z plastových krychliček.

Pro oblíbenou dětskou stavebnici to byla skvělá reklama, byť firma za to nezaplatila ani dolar. Vedení Googlu se zkrátka rozhodlo, že jde o událost, kterou stojí za to nějak výrazně připomenout (a roli v tom samozřejmě hrálo i to, že šéfové firmy jsou z generace, kterou tahle stavebnice "odkojila"). A ačkoliv jinak kasíruje Google za každou sebemenší reklamu spousty peněz, tohle bere jako nezávaznou hru.

Jak to začalo? V roce 1999, kdy se poprvé objevila speciální loga pro Halloween, Den díkůvzdání a Vánoce. Tedy tři nejvýznamnější americké svátky. Úplně prvním však bylo logo hudebního festivalu Burning Man v Nevadě, který zakladatelé Googlu Sergey Brin a Larry Page osobně navštívili. Změny v logu působily zpočátku poněkud amatérsky. Změnilo se to, když v roce 2000 nastoupil do tehdy málo známé firmy jménem Google na stáž dvaadvacetiletý Hwang.

Syn korejských rodičů se narodil v americkém Tennessee, ale když mu bylo pět let, přestěhovala se rodina zpátky do Jižní Koreje. Do Ameriky se vrátil zase ve čtrnácti a už tam zůstal. Než nastoupil do Googlu, vystudoval počítače na univerzitě ve Stanfordu. Ale promoval také v oboru výtvarného umění. Možná proto ho zakladatelé Brinn a Page požádali, ať zkusí navrhnout změnu loga. Tím prvním bylo logo u příležitosti výročí Bastilly v červnu 2000, následoval Den nezávislosti v červenci. A od té doby navrhoval modifikovaná loga pravidelně, byť to nikdy nebylo jeho hlavní náplní práce.

Hwang dnes pracuje v Googlu jako hlavní webmaster. Logu a jeho proměnám věnuje tak deset až dvacet procent času. Bere to spíše jako koníčka, byť když nové logo navrhne, vidí ho pak odhadem až dvě stě miliónů lidí denně. Ročně se logo promění tak padesátkrát. Ne vždy ve všech zemích světa. Záleží na tom, o jaký svátek čí výročí jde.

Některé proměny jsou dlouho plánované a očekávané, jiné se uskuteční v mžiku. Jako například v červnu 2004, kdy jistý francouzský astronom poslal Hwangovi mail, že v příštích 24 hodinách dojde k velmi nezvyklému astronomickému úkazu, totiž že planeta Venuše na obloze zkříží dráhu Slunce. Hwang okamžitě nakreslil logo, kde druhé "o" představovalo Slunce, a černá tečka uprostřed zase Venuši. Druhý den ho mohly vidět milióny lidí.

Dnes už uživatelé modifikovaná loga očekávají - a když je na stránce nejpopulárnějšího vyhledávače nenajdou, jsou zklamaní. Všem je ovšem těžké vyhovět: například nový rok se oslavuje na různých místech planety různě. Vedení firmy se uživatelům snaží vysvětlit, že změny loga jsou jen takovým kořením, které je má pobavit nebo překvapit. Mnozí však namítají: za ty peníze, co Google vydělává, by mohl logo měnit třeba každou hodinu. Něco na tom je.

Štítky: ,

Komentáře: 3:

Blogger Bára řekl...

Ono staci mit ucet u Google a pouzivat jejich personalizovanou stranku, na tu si clovek prida tento gadget a logo se strida jak casto si preje. Ale funguje to jen u nekterych motivu.

15. února 2008 v 9:38  
Anonymous Anonymní řekl...

a takto vzniklo farebne logo googlu.

tu je video s nim ako kresli logo vramci kampane: vytvorte aj vy svoje logo ktore na cely den zobrazime na nasej hlavnej stranke

http://googleblog.blogspot.com/2008/02/what-if-you-could-have-your-doodle-on.html

15. února 2008 v 9:45  
Anonymous Anonymní řekl...

--> espoo
iGoogle? máte pocit, že Google o Vás ví málo? :)

16. února 2008 v 7:40  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka