Kopírování zabíjí hudbu ...
… a nedá se vyloučit ani to, že „sdílení filmů je nezákonné“, jak návštěvníkům multikin sugestivně a poněkud příliš hlasitě sděluje jedna obehraná reklama. Jisté je však jedno: kopírování, sdílení či stručně řečeno pirátství nezabíjí knihy, ba naopak. Tvrdí to aspoň jeden z nejprodávanějších spisovatelů součastnosti, Brazilec Paulo Coelho. Jeho knížky – zejména slavný Alchymista – jsou populární i v Česku.
Nemůžu říct, že bych byl Coelhovým příznivcem, ale jeho práce s webem je obdivuhodná. Poměrně dlouhou dobu už bloguje, má založený profil na serveru MySpace, zveřejňuje videa na YouTube a v loňském roce také nabídl zdarma ke stažení jednu svou knihu. Ale ani to mu nestačí. Pod pseudonymem „Pirát Coleho“ prohledává web a „krade“ na různých serverech sám svoje knihy. Odkazy pak dává na svůj neoficiální blog. Jsou zde v mnoha jazycích (čeština zatím chybí) a odhaduje se, že nelegálně si kopie stáhly desítky miliónů čtenářů.
Přichází Coelho o peníze? Ale vůbec ne. Jak řekl minulý týden na konferenci „Digital, Life, Design“ v Mnichově (jejím organizátorem je vydavatel Herbert Burda), možnost stahovat si bezplatně knížky naopak vedla ke zvýšení prodeje. Prý se to jasně ukázalo, když nabídl zdarma Alchymistu v ruštině. „V roce 2001 jsem v Rusku prodal tisíc kusů, pak deset tisíc. Ale hned další rok jsme prodali přes sto tisíc knih,“ řekl Coelho. Podle něj to funguje tak, že si čtenáři knížku stáhnou, část si přečtou v počítači a když se jim líbí, koupí si ji v knihkupectví na papíře.
Coelhovy knížky vyšly v 66 jazycích, ve 150 zemích a v celkovém nákladu přes 150 miliónů kusů. Odhaden zhruba stejný počet si lidé mohli nelegálně stáhnout z webu. Ale Coelho nedělí své čtenáře na „nelegály“ a ty druhé: prostřednictvím svého blogu pilně komunikuje se všemi. A s některými se setkává i osobně. Například každý rok pořádá večírky. Loni to bylo ve Španělsku a pozvání dal také na blog. Deset prvních zájemců, kteří mu poslali mail, dostalo osobní pozvání.
Jeden přiletěl až z Japonska, další z Iráku. Letos v březnu pořádá večírek opět, tentokrát na lodi v Paříži. Hlásit se opět můžou blogeři, Coelho ze zaslaných mailů vybere náhodně zhruba dvacet. Ale populární spisovatel se nebojí i dalších experimentů: založil si vlastní kanál na serveru YouTube, kde chce ve spolupráci s amatérskými videonadšenci natočit jednu ze svých knih.
Líbí se mi to. V téhle hře s webem je jak určitá pokora (Coelho by si podobně jako jiní světově úspěšní autoři mohl dovolit najmout firmu, která mu vytvoří sterilní osobní webovou stránku na zakázku), tak i radost z experimentu. A co když má pravdu? Třeba knížkám a jejich prodeji opravdu pomáhá, když je lze nejen koupit v knihkupectví, ale také „ukrást“ na webu.
Rozhodl jsem se to vyzkoušet. Vydal jsem minulý rok s ultramaratóncem Milošem Škorpilem knížku „Jak uběhnout maraton za 100 dní“. Formou komentovaného tréninkového plánu se s její pomocí může každý připravit na maraton. Dvousetstránková knížka kapesního formátu se poměrně dobře prodávala před vánoci, na skladu však zbývá ještě asi půlka nákladu. Přesto jsem se – inspirován Coelhem – rozhodl nabídnout její digitální verzi volně ke stažení.
Do Pražského maratonu v květnu zbývá přesně sto dní, takže je to výborná příležitost. Kdo má zájem, může si ji stáhnout zde. Po maratonu vám napíšu, jak to dopadlo.
Nemůžu říct, že bych byl Coelhovým příznivcem, ale jeho práce s webem je obdivuhodná. Poměrně dlouhou dobu už bloguje, má založený profil na serveru MySpace, zveřejňuje videa na YouTube a v loňském roce také nabídl zdarma ke stažení jednu svou knihu. Ale ani to mu nestačí. Pod pseudonymem „Pirát Coleho“ prohledává web a „krade“ na různých serverech sám svoje knihy. Odkazy pak dává na svůj neoficiální blog. Jsou zde v mnoha jazycích (čeština zatím chybí) a odhaduje se, že nelegálně si kopie stáhly desítky miliónů čtenářů.
Přichází Coelho o peníze? Ale vůbec ne. Jak řekl minulý týden na konferenci „Digital, Life, Design“ v Mnichově (jejím organizátorem je vydavatel Herbert Burda), možnost stahovat si bezplatně knížky naopak vedla ke zvýšení prodeje. Prý se to jasně ukázalo, když nabídl zdarma Alchymistu v ruštině. „V roce 2001 jsem v Rusku prodal tisíc kusů, pak deset tisíc. Ale hned další rok jsme prodali přes sto tisíc knih,“ řekl Coelho. Podle něj to funguje tak, že si čtenáři knížku stáhnou, část si přečtou v počítači a když se jim líbí, koupí si ji v knihkupectví na papíře.
Coelhovy knížky vyšly v 66 jazycích, ve 150 zemích a v celkovém nákladu přes 150 miliónů kusů. Odhaden zhruba stejný počet si lidé mohli nelegálně stáhnout z webu. Ale Coelho nedělí své čtenáře na „nelegály“ a ty druhé: prostřednictvím svého blogu pilně komunikuje se všemi. A s některými se setkává i osobně. Například každý rok pořádá večírky. Loni to bylo ve Španělsku a pozvání dal také na blog. Deset prvních zájemců, kteří mu poslali mail, dostalo osobní pozvání.
Jeden přiletěl až z Japonska, další z Iráku. Letos v březnu pořádá večírek opět, tentokrát na lodi v Paříži. Hlásit se opět můžou blogeři, Coelho ze zaslaných mailů vybere náhodně zhruba dvacet. Ale populární spisovatel se nebojí i dalších experimentů: založil si vlastní kanál na serveru YouTube, kde chce ve spolupráci s amatérskými videonadšenci natočit jednu ze svých knih.
Líbí se mi to. V téhle hře s webem je jak určitá pokora (Coelho by si podobně jako jiní světově úspěšní autoři mohl dovolit najmout firmu, která mu vytvoří sterilní osobní webovou stránku na zakázku), tak i radost z experimentu. A co když má pravdu? Třeba knížkám a jejich prodeji opravdu pomáhá, když je lze nejen koupit v knihkupectví, ale také „ukrást“ na webu.
Rozhodl jsem se to vyzkoušet. Vydal jsem minulý rok s ultramaratóncem Milošem Škorpilem knížku „Jak uběhnout maraton za 100 dní“. Formou komentovaného tréninkového plánu se s její pomocí může každý připravit na maraton. Dvousetstránková knížka kapesního formátu se poměrně dobře prodávala před vánoci, na skladu však zbývá ještě asi půlka nákladu. Přesto jsem se – inspirován Coelhem – rozhodl nabídnout její digitální verzi volně ke stažení.
Do Pražského maratonu v květnu zbývá přesně sto dní, takže je to výborná příležitost. Kdo má zájem, může si ji stáhnout zde. Po maratonu vám napíšu, jak to dopadlo.
Komentáře: 17:
Taky jsem si povšiml, zítra mi o tom vyjde článek v MfD, který se nese v prakticky stejném duchu. Obávám se ale, že experimenty s rozdáváním knížek fungují pouze u zavedených jmen (jako třeba u Coryho Doctorowa, který si svoje SF romány může zpropagovat na svém blogu Boing Boing). U většiny spisovatelů, kteří svoje dílka vystaví na netu, se efekt nedostaví, lidé je nechtějí ani zadarmo. Podle mě se primárně nerozhodují podle úspory nějakých deseti patnácti dolarů, ale podle toho, zda jim stojí za to vynaložit pár hodin svého času.
PS. Byl bych velice skeptický ke Colehovým údajům o stažených knížkách, o miliony určitě nepůjde. Nelze to v podstatě ani poznat, protože převážná většina odkazů jsou torrenty.
Souhlasim.
ponekud zastarala informace...
http://blog.czhannes.com/post/2066-paolo-coelho-siri-sve-knihy-zdarma-pres-bittorrent.html
Pro me je tato informace nova a rozhodne zajimava :) Diky za ni :)
Já bych to zkusil spíš tak, že do volně stažitelné verze bych umístil pár stránek dobře placené reklamy.
brak v jakemkoliv odvetvi umeni - film, hudba, literatura nema sanci po moznosti "ukradnout to" prezit. Naopak kvalita se potom prodava mnohem lepe a jelikoz nejvice braku vychazi mezi filmy je tam strata "vyrobcu" nejmarkantnejsi.
Jsem velmi zvědav na výsledky po maratonu.
Určitě je to velice zajímavý pohled na věc. Je pravdou, že to čím dál tím více vypadá na to, že tyhle "pirátské kopie" nelze potlačit silou a represemi. Všechny snahy o ochranu proti nelegálnímu kopírování dříve nebo později selhaly. Možná přišel čas přemýšlet o tom, jak vedle tohoto fenoménu internetové doby žít, přežít, popřípadě na tom dokonce vydělat (využít toho jako reklamu). I některé hudební skupiny se vydávají tímto směrem... no jsem zvědav, kam to povede.
Coelhovy knihy v češtině jsou také k nalezení, na http://ld.johanesville.net/coelho/dilo
Osobně mám doma spoustu ebooků, ale snad žádný jsem nikdy nedočetl. Papír je prostě papír. Ale může to sloužit jako slušná demoverze. Když mne nějaký chytne, knihu si koupím.
Podobně to dělám s PC hrami. Stažená verze je jakési rozšířené demo. Člověk velice rychle rozliší brak, popř. hru, která zrovna jeho i přes skvělé recenze prostě nebaví - pak neudělám tu chybu spolehnout se na ohlasy okolí, kdy mne třeba nebavily Baldurs Gate či TES3 Morrowind. Ač je mám originál a jsem příznivcem žánru, nehrál jsem je nikdy více jak dva dny. Hru stáhnu, vyzkouším, pokud za to stojí, tak koupím. Není to možná fér, ale nekupuji zajíce v pytli a stále mám doma desítky kvalitních originálních PC her. Automaticky koupím jen to, co má u mne delší tradici a jistou nostalgickou hodnotu, jako např. poslední HOMAM. Starcrafta II taky stahovat nebudu a rovnou objednám.
Tohle je dobře fungující systém. Ochrany proti kopírování jsou nanic. Piráty netrápí a jen donekonečna prudí nás, co si originály kupujeme.
[url=http://buyviagraonlinegn.com/#gzmsp]buy viagra[/url] - buy generic viagra , http://buyviagraonlinegn.com/#givcn buy generic viagra
[url=http://buyaccutaneorderpillsonline.com/#7594]generic accutane[/url] - cheap generic accutane , http://buyaccutaneorderpillsonline.com/#763 accutane online
[url=http://buyaccutaneorderpillsonline.com/#1833]accutane no prescription[/url] - accutane cost , http://buyaccutaneorderpillsonline.com/#17246 buy accutane
[url=http://buyaccutaneorderpillsonline.com/#9351]accutane online without prescription[/url] - accutane without prescription , http://buyaccutaneorderpillsonline.com/#2801 buy accutane online
[url=http://buyaccutaneorderpillsonline.com/#12699]buy cheap accutane[/url] - buy accutane , http://buyaccutaneorderpillsonline.com/#19160 accutane online without prescription
[url=http://buyonlinelasixone.com/#11265]lasix without prescription[/url] - cheap lasix , http://buyonlinelasixone.com/#14779 lasix cost
lasix cost - buy lasix online , http://buyonlinelasixone.com/#12951 buy lasix online
Okomentovat
Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]
<< Domovská stránka