pátek 14. března 2008

Ano, i já už mám nové kolo!

Jak na Internetu ostatní zaujmout? Toť otázka, na kterou hledá odpověď kde kdo. Novinář Mathew Honan z amerického San Franciska ji zná, lépe řečeno si vyzkoušel, jaké to je, když se to povede. Řeč je přitom o webu, jehož vytvoření mu nezabralo víc než pár minut. Ale stal se během několika hodin, maximálně dní světovou senzací.

Stránka se jmenuje Barackobamaisyournewbicycle.com, tedy přeloženo a s mezerami: "Barack Obama je tvoje nové kolo". Nedává to smysl? Pouze na první pohled a pro nezasvěcené. Je třeba vědět, že Honanova žena je vášnivá cyklistka. O ježdění na kole prý mluví neustále. "Tedy mluvila o něm neustále aspoň donedávna. Konkrétně do momentu, než začala mluvit pouze o Baracku Obamovi," napsal Honan na svém blogu. A když o něm zase jednou v kuchyni mluvila, napadla ho výše uvedená věta: "Barack Obama je tvé nové kolo".

V éře animací a videa je stránka, kterou Mathew Honan vzápětí vytvořil, až provokativně jednoduchá. Nebsahuje nic víc než krátké slogany, které se objevují, když na stránku klikáte, anebo mačkáte tlačítko pro její nové načtení. Jsou to vtipné poznámky jako: "Barack Obama mi řekl, abych ti vyřídil pozdrav", "Barack Obama ti dal štěňátko", "Barack Obama pro tebe má míč", případně: "Barack Obama se usmál, když slyšel, jak jsem vyslovil tvé jméno". Všeho všudy pár desítek takových sloganů.

Efekt byl nevídaný. Zda za to může americká atmosféra zjitřená napínavými prezidentskými primárkami, absurdní názoev stránky nebo její zvláštní humor, není tak úplně jasné. Ale v každém případě ji už navštívily desítky miliónů lidí. Odkaz se objevil během čtyřiadvaceti hodin na stovkách či spíše tisících blogů, ale i na zpravodajských serverech médií, jako jsou třeba zpravodajský týdeník Time nebo ekonomický časopis The Economist.

A nejen to, začaly vznikat klony, s kterými už Mathew Honan nemá nic společného. Jedním z prvních byla samozřejmě stránka "Hillary Clintonová je tvoje nové kolo", která je založena na úplně stejném nápadu (a vypadá zcela totožně), pouze poznámky jsou negativní a jedovaté. Třeba: "Hillary Clintonová podvádí při hraní scrabblu", "Hillary Clintonová ti neřekne, když máš špenát v zubech", "Hillary Clintonová se u dveří odmítla zout" nebo "Hillary Clintonová se napila ze tvé skleničky".

Nová mánie se neomezuje jen na politiku, obětí "internetových cyklistů" se stal mimo jiné zakladatel firmy Apple Steve Jobs ("Steve Jobs ti smazal tvou hlasovou schránku") či herec Tom Cruise ("Tom Cruise ti načural do piva"). A navíc, na webu isyournewbicycle.org můžete tuto potupu či čest zařídit každému. Stačí do adresy vložit libovolné jméno a dát ho před název dmény, tedy například: http://vaclavklaus.isyournewbicycle.org. Co všechno udělal nebo neudělal, si pak rovněž můžete vymyslet sami. Fantazii se meze nekladou.

Čímž se dostávám k tomu podstatnému: ano, i já už mám své nové kolo. Prosím, zkuste se po něm projet - a doplnit případně nějaké další hlášky. Rozjel jsem to ... a jsem zvědavý!


Štítky: ,

Komentáře: 3:

Anonymous Anonymní řekl...

Teda, na te strance kolujou veci...
Vazne je Milos vzdycky vyssi nez ja? :)

14. března 2008 v 0:16  
Blogger eLKa řekl...

Podlehl jsem blogům, podlehl jsem mikroblogům, ale toto mi přijde jako naprostá hovadina :-)

14. března 2008 v 8:31  
Anonymous Anonymní řekl...

a kde je ta monetizace?:)

14. března 2008 v 15:15  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka