pátek 28. března 2008

Mládek, popzpěvák Rick a kachna na kolečkách

Co mají společného český komediální jazzman Ivan Mládek a britský zpěvák pop-music Rick Astley? Oba byli na vrcholu popularity v osmdesátých letech. Pak ji více či méně ztratili. A teď zažívají ohromný comeback díky internetovému serveru YouTube. Nikoliv svým přičiněním se stali "webovými fenomény". Ivan Mládek v Česku a hlavně v sousedním Polsku, Rick Astley pak dokonce v globálním měřítku.

Ivan Mládek se jako polská superstar "znovunarodil" během několika lednových týdnů, kdy se na Internetu objevil třicet let starý klip z vysílání tehdejší Československé televize. Jeden z polských uživatelů opatřil písničku Jožin z bážin polskými titulky a publikoval ji na YouTube.

Klip se šířil typickou "virovou" cestou: lidé si posílali odkazy, jeho popularity si brzy všimla média. Těžko říct, co Poláky tak pobláznilo: zda sama písnička, její vtipný text nebo taneční kreace Mládkova spoluhráče z kapely Iva Pešáka. Jožin se každopádně stal hitem. V různých verzích píseň za tři měsíce vidělo přes deset miliónů diváků.

Pro Ricka Astleyho byl vstupenkou do webové síně slávy klip písně"Never Gonna Give You Up" z roku 1987, která tehdy obsadil první místa britské i americké hitparády. Kolovrátková meldoe, prostoduchý text a diskotékové aranžmá klipu opět ne zcela vysvětlitelným způsobem "zasáhly" dnešní mladé publikum.

Odkazy na píseň se na Internetu začaly objevovat v druhé polovině minulého roku. Zpočátku coby takový vtípek: lidé v různých internetových diskusích či na blozích odkaz vydávali za relevantní k danému tématemu. Až když na něj ostatní klikli, zjistili, že jde zmíněný klip. Dřív se ke stejnému vtípku používal obrázek kachny na kolečkách, takže se pro něj vžil termín "duckrolling". Verze s klipem je však lepší. A podle stejného vzoru se tomuto fenoménu říká "rickrolling".

Astleyho klip už shlédlo na YouTube přes dvacet miliónů lidí. To je víc diváků, než měl v době, kdy byl skutečně hitem. Ale tím se možná zase stane. Není pochyb o tom, že se co nevidět objeví na příklad v rapové nebo hiphopové verzi. Počátkem týdne se o Ricku Astleym objevil článek v respektovaných New York Times.

Čímž se dostáváme k tomu, jak se mají "oběti" webových fenoménů k celé věci postavit. Cítit se uraženi, protože jsou vlastně terčem žertu, anebo zkusit náhlou a nečekanou popularitu nějak využít? Ivan Mládek se jednoznačně rozhodl pro druhou možnost: v Polsku s nesmírným úspěchem vystupuje a natáčí také první desku v polštině. Rick Astley se zatím úplně přesně nevyjádřil, ale údajně už chystá comebackové turné.

Štítky: ,

Komentáře: 1:

Anonymous Anonymní řekl...

Významným důvodem Mládkova úspěchu je nepochybně fakt, že Polákům přijde čeština neuvěřitelně směšná, ve zpívané podobě ještě víc. Polští metalisti a gotici např. zbožňují XIII. století, které má u nás odér kapely pro velmi nenáročného posluchače, zatímco u nich se z toho válí smíchy.

10. dubna 2008 v 20:27  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka