Blogeři přicházejí. Teď už doopravdy
Obor zvaný PR neboli "vztahy s veřejností" měli novináři v minulosti spojen hlavně s chlebíčky na tiskových konferencích a tiskovými materiály v igelitových taškách. Často se na něj dívali skrz prsty. Pak zjistili, že zásluhou Internetu vlastně PR nepotřebují, protože si informace mohou hledat sami a rychleji.
Jenže teď přichází sladká "odplata", protože PR naopak zjišťuje, že nepotřebuje novináře. Opět díky Internetu může oslovovat zákazníky přímo, anebo prostřednictvím amatérských žurnalistů neboli blogerů. Ovšem přináší to problémy a někdy i skandály. První takový už dorazil do Česka. Ukázalo se, že ve prospěch banky ČSOB (a v neprospěch jejího konkurenta mBank) píší blogeři hned na několika renomovaných zpravodajských serverech. V čem je problém? Ve skutečnosti neexistují. Zážitky čtyř údajných studentek si vymýšlela dnes už bývalá zaměstnankyně jisté PR agentury.
Je hezkým paradoxem, že případ byl zveřejněn přesně v den, kdy APRA - agentura sdružující PR agentury - uspořádala seminář právě o blozích a nových médiích. Britský profesor Philip Young zde v téměř dvouhodinové přednášce mluvil o nových postupech, jak PR agentury mohou postupovat, mimo jiné tak, že kromě novinářů budou komunikovat přímo s blogery. Například jim nabízet své produkty na testování - sám Philip Young vytáhl z kapsy mobilní telefon, který dostal ze stejného důvodu od britského mobilního operátora. Když s tím před dvěma lety tehdy počítačové firmy začaly, bylo to v blogerské komunitě vnímáno kontroverzně, jako svého druhu "uplácení". Dnes je to běžné. Blogeři se chovají stejně sebevědomě jako profesionální novináři: když se jim produkt líbí, tak ho chválí, a když nikoliv, klidně ho "potopí".
V auditorii konference, kde jsem moderoval odpolední panelovou diskusi, zazněl několikrát stesk, že české medální i internetové prostředí zaostává a že podobné debaty jsou zatím jen akademické. Jenže ve stejné době již dotyčná PR agentura horko těžko vysvětlovala, jak je možné, že blogy kritizující produkty mBank byly publikovány z jejích firemních počítačů a že tato agentura shodou okolností pracuje pro ČSOB. Nejde o nic nového. V Americe měli svou první aféru s falešnými blogy už před několika lety, teď ji máme i u nás. A doslova v učebnicovém podání.
Je sympatické a chytré, že se ČSOB rozhodla komunikovat s blogery. Chce na trh uvést produkt, který bude hledat zákazníky právě mezi internetovými uživateli, kde mají blogeři největší vliv. Nabídla tedy některým z nich produkt k testování (mimo jiné i autorovi tohoto komentáře), a to v předstihu předtím, než ho oficiálně představí na tiskové konferenci. Ukazuje se však, jak je taková komunikace obtížná a obousečná. Že "něco nehraje" s některými blogy publikovanými při serverch jako iDnes či Aktuálně, zjistil totiž právě jeden z blogerů, který produkt testoval. Fakta si dal chytře dohromady a ověřil je. Jinak řečeno, odvedl profesionální novinářskou práci. I když asi jinak, než si představovaly banka a agentura.
Rozuzlení je takové, že fiktivní blogy byly soukromou aktivitou stážistky. Agentura se od ní distancovala. Můžeme, nebo nemusíme tomu věřit. Co však profesionálové v médiích i PR musí udělat, je stanovit pro tuto novou hru jasná a nesmlouvavá pravidla. Otřepané otázky typu "Je bloger novinář?" totiž už přestávají být akademickým cvičením. Blogeři přicházejí.
Aktuálně: PR agentura vydala ke kauze tiskovou zprávu a za svůj přístup se omluvila.
Jenže teď přichází sladká "odplata", protože PR naopak zjišťuje, že nepotřebuje novináře. Opět díky Internetu může oslovovat zákazníky přímo, anebo prostřednictvím amatérských žurnalistů neboli blogerů. Ovšem přináší to problémy a někdy i skandály. První takový už dorazil do Česka. Ukázalo se, že ve prospěch banky ČSOB (a v neprospěch jejího konkurenta mBank) píší blogeři hned na několika renomovaných zpravodajských serverech. V čem je problém? Ve skutečnosti neexistují. Zážitky čtyř údajných studentek si vymýšlela dnes už bývalá zaměstnankyně jisté PR agentury.
Je hezkým paradoxem, že případ byl zveřejněn přesně v den, kdy APRA - agentura sdružující PR agentury - uspořádala seminář právě o blozích a nových médiích. Britský profesor Philip Young zde v téměř dvouhodinové přednášce mluvil o nových postupech, jak PR agentury mohou postupovat, mimo jiné tak, že kromě novinářů budou komunikovat přímo s blogery. Například jim nabízet své produkty na testování - sám Philip Young vytáhl z kapsy mobilní telefon, který dostal ze stejného důvodu od britského mobilního operátora. Když s tím před dvěma lety tehdy počítačové firmy začaly, bylo to v blogerské komunitě vnímáno kontroverzně, jako svého druhu "uplácení". Dnes je to běžné. Blogeři se chovají stejně sebevědomě jako profesionální novináři: když se jim produkt líbí, tak ho chválí, a když nikoliv, klidně ho "potopí".
V auditorii konference, kde jsem moderoval odpolední panelovou diskusi, zazněl několikrát stesk, že české medální i internetové prostředí zaostává a že podobné debaty jsou zatím jen akademické. Jenže ve stejné době již dotyčná PR agentura horko těžko vysvětlovala, jak je možné, že blogy kritizující produkty mBank byly publikovány z jejích firemních počítačů a že tato agentura shodou okolností pracuje pro ČSOB. Nejde o nic nového. V Americe měli svou první aféru s falešnými blogy už před několika lety, teď ji máme i u nás. A doslova v učebnicovém podání.
Je sympatické a chytré, že se ČSOB rozhodla komunikovat s blogery. Chce na trh uvést produkt, který bude hledat zákazníky právě mezi internetovými uživateli, kde mají blogeři největší vliv. Nabídla tedy některým z nich produkt k testování (mimo jiné i autorovi tohoto komentáře), a to v předstihu předtím, než ho oficiálně představí na tiskové konferenci. Ukazuje se však, jak je taková komunikace obtížná a obousečná. Že "něco nehraje" s některými blogy publikovanými při serverch jako iDnes či Aktuálně, zjistil totiž právě jeden z blogerů, který produkt testoval. Fakta si dal chytře dohromady a ověřil je. Jinak řečeno, odvedl profesionální novinářskou práci. I když asi jinak, než si představovaly banka a agentura.
Rozuzlení je takové, že fiktivní blogy byly soukromou aktivitou stážistky. Agentura se od ní distancovala. Můžeme, nebo nemusíme tomu věřit. Co však profesionálové v médiích i PR musí udělat, je stanovit pro tuto novou hru jasná a nesmlouvavá pravidla. Otřepané otázky typu "Je bloger novinář?" totiž už přestávají být akademickým cvičením. Blogeři přicházejí.
Aktuálně: PR agentura vydala ke kauze tiskovou zprávu a za svůj přístup se omluvila.
Komentáře: 1:
Zase ti brigádníci :)) http://webtrh.cz/6477-miton-nektere-jejich-projekty-koser-nefer#21
Okomentovat
Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]
<< Domovská stránka