čtvrtek 22. května 2008

Omezte své emise, proboha!

Před pár lety jsem se na jedné webové stránce dozvěděl, že kdyby každý žil stejným životním stylem jako já, tak by lidstvo potřebovalo kromě Země ještě dalších 6,9 planet.

Chápu, že účelem webu bylo, aby se lidé hýčkaní civilizací chytili za nos a začali například třídit odpadky, ale na mě to působilo spíše opačně. Pamatuju se, že mě celkem naštvalo, když kolegovi v kanceláři vyšlo, že by potřeboval ještě o čtvrt planety víc.

Také proto mě pobavilo, když loni publikoval jeden anglický vědec článek, že lidé jezdící do práce na kole přispívají k emsiím tolik obávaného kysličníku uhličitého úplně stejně jako ti, kteří jezdí autem. Na rozdíl od nich totiž víc jedí, více se myjí a ušpiní také víc prádla. To vše se vyrábí a dělá průmyslově, a tedy znečišťuje přírodu.

Vzbudilo to velký rozruch, zejména na internetových blozích. Debata byla dlouhá a její závěr zněl, že pravda je to jen v některých případech. Například když cyklisté jedí kvalitní hovězí nebo tropické ovoce, což jsou produkty, které se obvykle dovážejí přes půl světa.

Trochu se bojím, kde to skončí. Už brzy mi možná někdo vyčte energii, kterou jsem vynaložil při napsání tohoto sloupku. Půl hodiny jsem nervózně chodil po bytě a promýšlel téma, a pak ještě další hodinu seděl u počítače. Kolik přírody mohlo být ušetřeno, kdybych jen ležel na gauči!

To ani neberu v úvahu vás čtenáře. Musím volit témata nekonfliktní a nudná, protože případné rozčílení rovněž ubírá energii. Prosím dýchejte zhluboka a pokud možno zavřete oči. Nebudu v tomto sloupku psát žádnou pointu, takže klidně můžete usnout …

A když náhodou ve spánku zemřete, dostanete plaketu ministra životního prostředí. In memoriam, samozřejmě.

(Psáno jako sloupek pro slovenský deník SME).

Štítky: ,

Komentáře: 0:

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka