pátek 6. června 2008

Pozor, ten člověk se potí ... a sahá si na nos!

Po teroristických útocích v roce 2001 byl populární vtip o muži v turbanu, kterému letuška na palubě letadla nabídne drink. „Děkuji, jste laskavá,“ odpoví zdvořile muž. „Ale já budu za chvíli řídit.“

Vzpomněl jsem si na něj, když jsem v časopise New Scientist četl článek o testování nového systému, který má na palubách letadel odhalovat teroristy. Jde o projekt EU nazvaný „Letecká bezpečnost v budoucím evropském prostředí“, což zní samo o sobě podezřele.

Systém předpokládá instalaci průmyslových kamer do každého sedadla a dále šesti širokoúhlých kamer, které umožní zabírat uličky mezi sedadly. Byl testován letos v lednu na palubě Airbusu A380, a to údajně s uspokojivými výsledky.

Záznamy kamer jsou vyhodnocovány počítačem. Speciální software si všímne všech různých druhů „podezřelých aktivit“, jako jsou například příliš časté návštěvy toalety, postávání v blízkosti pilotní kabiny, ale také třeba nadměrné pocení nebo nervózní pohyby pasažéra.

Žádná jednotlivá zmíněná aktivita nespustí poplach, ale příslušná kombinace už může. Když jde třeba muž na sedadle 7D během letu z Prahy do Londýna šestkrát na záchod, má propocenou ošili a od startu na Ruzyni si zuřivě mne nos, pak nejspíš ochranka dostane od počítače zprávu: „Muž na sedadle7D je potenciální terorista!“

Má to samozřejmě háček. Nervozita, pocení či návštěvy toalety nemusí znamenat bombu v baťohu, ale docela obyčejný strach z létání. Něco o tom vím. Před časem jsem v tramvaji potkal cizí starší dámu, která se ke mně velmi hlásila. „Vy si mě asi nepamatujete,“ řekla po pravdě, „ale před pěti lety jste mě v letadle do Stockholmu držel za ruku.“

Už vím, co mi řekne za pár let. „Vy si mě asi nepamatujete, ale nedávno jsme spolu letěli a zatkli vás jako teroristu.“

(Psáno jako sloupek pro slovenský deník Sme).

Štítky: ,

Komentáře: 3:

Blogger Markus řekl...

Vtipné. Pomalu ale jistě se začíná naplňovat vize Minority Report, kamery na každém kroku a pak nám v ochraně před teroristy nastřelí čipové kontaktní čočky. Protože svoboda se musí bránit.

6. června 2008 v 20:59  
Anonymous Anonymní řekl...

nez vymysleli tyhle chytre systemy, ktere dokazi sami vyhodnocovat udaje z kamer, tak se clovek mohl alespon utesovat, ze neni dost lidi na to, aby vas mohli vsema tema kamerama smirovat. za par let si clovek rozmysli, jestli si behem letu dojde na WC vic jak 1x.

8. června 2008 v 14:37  
Blogger rantl řekl...

Pěkné:) Kdysi internetem koloval návod "Jak se zbavit dotěrného člověka, sedícího vedle Vás v letadle":

1. Vyndej si z tašky svůj notebook
2. Pomalu a klidně ho otevři
3. Zapni ho
4. Ujisti se, že se ten blbeček dívá na tvůj monitor
5. Zapni svůj oblíbený vyhledávač
6. Zavři oči a zvedni hlavu směrem k nebi
7. Hluboce se nadechni a přejdi k tomuhle odkazu:
http://www.thecleverest.com/countdown.swf
8. Podívej se na obličej svého souseda...

Říkám si, co by asi řekli na tohle:)

8. června 2008 v 22:12  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka