úterý 1. července 2008

Pošlete za novináři tamtoho. Vypadá jako dítě, to by mohlo zabrat!

Jak má vypadat tiskový či tisková mluvčí? Má to být mladá pohledná slečna, jaké měl dříve tak rád Jiří Paroubek? Nebo spíš někdo interesantně hloubavý a zamračený, jaký byl dlouhá léta Klausův Hájek? Anebo by měl působit dětsky naivně a upřímně jako Martin Krafl, bývalý mluvčí například Václava Havla či České televize?

Podle časopisu Businessweek je správná ta třetí odpověď, ovšem to pouze v případě, že firma nebo instituce čelí obviněním z nečestného a podvodného jednání. V takovém případě má největší šanci na úspěch s mluvčím, jehož obličej má dětské rysy: velké oči, malý nos, vysoké čelo a malou bradu. Podle studie otištěné v časopise Journal of Consumer Research, kterou Businessweek citoval, si lidé tyto rysy v obličeji podvědomě spojují s nevinností. Je pak větší pravděpodobnost, že budou takovému člověku věřit.

Výzkumníci své hypotézy otestovali a prověřili na vzorku 500 studentů. Ovšem pozor, když naopak firma nebo instituce čelí obviněním z neschopnosti a nekompetentnosti, měl by mluvčí vypadat dospěle a vyzrále, protože takové rysy si lidé spojují s moudrostí a rozvážností. "Když si toto uvědomíte, můžete v pravé situaci nasadit toho pravého člověka," cituje Businessweek jednu z výzkumnic, Gitu Joharovou.

Ta představa, že by si třeba takoví politici vybírali mluvčí podle jejich tváře a jejich zjevem tak dopředu kompenzovali své slabiny, se mi líbí. Jen mám obavu, že Jiří Čunek by vzhledem k požadované míře nevinnosti musel angažovat minimálně novorozeně. A možná ani to by nepomohlo.

Štítky:

Komentáře: 1:

Anonymous Anonymní řekl...

gracias a Dios por intiresny

7. března 2010 v 12:45  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka