Moje oblíbené "novinářské" filmy. Máte je taky rádi, případně některé další?
Noviny (The Paper, 1994)
Možná nejlepší film o novinářské profesi. Popisuje jeden den šéfa zpravodajství newyorského bulvárního deníku (Michael Keaton). Musí se rozhodnout, jak psát o kontroverzním případu, kdy byli - zřejmě neprávem - obviněni dva mladí černoši z vraždy. Zároveň se musí rozhodnout, jestli nastoupí do deníku The New York Sentinel (zjevně New York Times) a nastoupí tak kariéru "seriózního" novináře. Do toho musí být kolem své velmi těhotné ženy a absolvovat společně s ní večeři s rodiči. Je to film nesmírně vtipný, ale zároveň dojemný, který s až neuvěřitelnou přesností popisuje tu zvláštní kombinaci cynismu a idealismu, ktgerou zná každý novinář, který svou profesi bere vážně.
Všichni prezidentovi muži (All The President´s Men, 1976)
Legendární novinářský film o aféře Watergate. Reportéři Bob Woodward (Robert Redford) a Carl Bernstein (Dustin Hoffman) se od zpravodajství o vloupání do sídla Demokratické strany dostanou k největší kauze své kariéry, ale asi i dějin moderní žurnalistiky. Pečlivě získávaná a ověřovaná fakta vedou k politické krizi a posléze i k rezignaci prezidenta Nixona. Aféra a nepochybně i samotný film změnily to, jak se veřejnost dívá na novináře, ale i jak novináři hledí sami na svou profesi. Nastartovaly módu investigativní žurnalistiky se všemi pozitivními i negativními dopady.
Muž, který věděl příliš mnoho (The Insider, 1999)
Film natočený podle skutečné události vypráví příběh bývalého manažera tabákové firmy (Russel Crowe), který se rozhodne promluvit o tom, jak tabákový průmysl tajil data o negativních důsledcích kouření. Navazuje složitý vztah s producentem známého televizního pořadu 60 minut Lowellem Bergmanem (Al Pacino). Nakonec souhlasí s rozhovorem, ale televize se rozhodne natočený materiál neodvysílat. V pozadí jsou komerční zájmy a obava ze ztráty vlivných inzerentů. Bergman z televize odchází a jeho největším zklamáním je, že respektovaný a slavný moderátor pořadu (jde o Mika Wallace) se s postojem televize smíří.
Rozbité sklo (Shattered Glass, 2003)
Přelom století byl ve znamení kauz, které otřásly důvěrou v renomovaná média. Deník New York Times musel odhalit svého vlastního reportéra Jaysona Blaira, který si v letech 2000 až 2003 vymýšlel fiktivní zdroje i citáty do svých článků. Skandál vedl nejen k jeho výpovědi, ale i rezignaci šéfredaktora a jeho zástupce. ve stejném roce měl premiéru film Shattered Glass, který popisoval méně známou, ale podobnou kauzu reportéra Stephena Glasse z časopisu New York Republic. Vyšetřování ukázhalo, že si vymýšlel nejméně ve 27 ze 41 článků publikovaných v letech 1995 až 1998. často postupoval velmi rafinovaně a snažil se vytvářet důkazy, který by se kryl.
Intimní detaily (Up Close and Personal, 1996)
Film isnpirovaný osudem reportérky NBC Jessiky Savitchové. Ta měla ovšem problémy s alkoholem i drogami a byla lesbické orientace, což se ovšem příliš nehodilo pro romatický film. Vznikla tak fiktivní mladá reportérka (Sally Atwaterová), která se televiznímu řemeslu učí u zkušeného reportéra a novináře Warrena Justice (Robert Redford). Samozřejmě se do něj zamiluje. Film pršpikovaný romantickým balastem nebyl příjat příliš pozitivně kritiky, nabízí však realistický a zajímavý pohled na americkou televizní žurnalitiku.
Bez zlého úmyslu (Absence of malice, 1981)
Úniky informací jsou pro novináře požehnáním i rizikem. Někdy se média mohou stát součástí hry, které nerozumějí. Přesně to se stane mladé ambiciózní reportérce (Sally Fieldová), která od agneta FBI získá informaci, že obchodník s alkoholem a syn dávno mrtvého mafiánského bosse Michael Gallagher (Paul Newman) je vyšetřován jako podezřelý z vraždy odborářského šéfa. Není to pravda, agent FBI si od toho však slibuje, že tím obchodníka přiměje ke spolupráci. Článek má však mnohem větší dopad: nejenže ohrozí Gallagherovu bezúhonnou kariéru, ale vede nepřímo i k sebevraždě jedné dívky. Je to složitý příběh novinářských ambicí, důvěry ke zdroji i touhy zjistit pravdu.
Capote (2006)
Brutální vražda v Kansasu zaujme v listopadu 1959 spisovatele Trumana Capoteho (Philip Seymour Hoffman), který se již proslavil jako autor knížky Snídaně u Tiffanyho. Tentokrát se však pouští do literatury faktu a postupně si získává exkluzivní přístup k usvědčeným vrahům Perrymu Smithovi a Dicku Hickokovi. Touha napsat velký příběh a blízký vztah k jeho aktérům nastolují otázku, zda existuje objektivita a jaký má tento tradiční novinářský termín vlastně obsah. Film popisuje sedmileté období od vraždy po vydání knížky Chladnokrevně (1966), která Capoteho proslaví, ale zároveň i zničí.
Interview (2007)
Někdejší politický reportér se zkaženou pověstí (Steve Buscemi) je vyslán šéfredaktorem, aby udělal rozhovor ze seriálovou herečkou (Sienna Millerová). Je to práce, kterou dělá jen s největším sebezapřením, a když ho navíc nechá příliš dlouho čekat v restauraci, dá jí to najevo. K interview však nakonec přece jen dojde, a to u herečky v bytě. Novinář je nepřipravený, ona psychicky nestabilní. V komorním prostředí se rozehrává velká hra na pravdu a důvěru, která má překvapivé rozuzlení. Film je americkým remakem filmu zavražděného nizozemského režiséra Theo van Gogha z roku 2003.
Vrtěti psem (Wag the Dog, 1998)
Satira o politice, showbyznysu a médiích ukazuje, jak je snadné manipulovat veřejné mínění. Nenabízí pohled do zákulisí novinářské profese, nýbrž vysoké politiky. Zkušený poradce (Robert De Niro) najme úspěšného hollywoodského producenta (Dustin Hoffman) a společně s prezidentovou poradkyní (Anne Hecheová) hledají způsob, jak před volbami odvrátit pozornost médií od prezidentova sexuálního skandálu. Vymyslí proto válku v Albánii, kterou však "rozpoutají" jen ve filmových studiích a přeneseně pak na televizních obrazovkách a stránkách novin.
Napište mi tipy na další (plus proč je máte rádi) do komentářů. Rád seznam rozšířím, tohle byly nejlepší, na které jsem si vzpomněl.
Možná nejlepší film o novinářské profesi. Popisuje jeden den šéfa zpravodajství newyorského bulvárního deníku (Michael Keaton). Musí se rozhodnout, jak psát o kontroverzním případu, kdy byli - zřejmě neprávem - obviněni dva mladí černoši z vraždy. Zároveň se musí rozhodnout, jestli nastoupí do deníku The New York Sentinel (zjevně New York Times) a nastoupí tak kariéru "seriózního" novináře. Do toho musí být kolem své velmi těhotné ženy a absolvovat společně s ní večeři s rodiči. Je to film nesmírně vtipný, ale zároveň dojemný, který s až neuvěřitelnou přesností popisuje tu zvláštní kombinaci cynismu a idealismu, ktgerou zná každý novinář, který svou profesi bere vážně.
Všichni prezidentovi muži (All The President´s Men, 1976)
Legendární novinářský film o aféře Watergate. Reportéři Bob Woodward (Robert Redford) a Carl Bernstein (Dustin Hoffman) se od zpravodajství o vloupání do sídla Demokratické strany dostanou k největší kauze své kariéry, ale asi i dějin moderní žurnalistiky. Pečlivě získávaná a ověřovaná fakta vedou k politické krizi a posléze i k rezignaci prezidenta Nixona. Aféra a nepochybně i samotný film změnily to, jak se veřejnost dívá na novináře, ale i jak novináři hledí sami na svou profesi. Nastartovaly módu investigativní žurnalistiky se všemi pozitivními i negativními dopady.
Muž, který věděl příliš mnoho (The Insider, 1999)
Film natočený podle skutečné události vypráví příběh bývalého manažera tabákové firmy (Russel Crowe), který se rozhodne promluvit o tom, jak tabákový průmysl tajil data o negativních důsledcích kouření. Navazuje složitý vztah s producentem známého televizního pořadu 60 minut Lowellem Bergmanem (Al Pacino). Nakonec souhlasí s rozhovorem, ale televize se rozhodne natočený materiál neodvysílat. V pozadí jsou komerční zájmy a obava ze ztráty vlivných inzerentů. Bergman z televize odchází a jeho největším zklamáním je, že respektovaný a slavný moderátor pořadu (jde o Mika Wallace) se s postojem televize smíří.
Rozbité sklo (Shattered Glass, 2003)
Přelom století byl ve znamení kauz, které otřásly důvěrou v renomovaná média. Deník New York Times musel odhalit svého vlastního reportéra Jaysona Blaira, který si v letech 2000 až 2003 vymýšlel fiktivní zdroje i citáty do svých článků. Skandál vedl nejen k jeho výpovědi, ale i rezignaci šéfredaktora a jeho zástupce. ve stejném roce měl premiéru film Shattered Glass, který popisoval méně známou, ale podobnou kauzu reportéra Stephena Glasse z časopisu New York Republic. Vyšetřování ukázhalo, že si vymýšlel nejméně ve 27 ze 41 článků publikovaných v letech 1995 až 1998. často postupoval velmi rafinovaně a snažil se vytvářet důkazy, který by se kryl.
Intimní detaily (Up Close and Personal, 1996)
Film isnpirovaný osudem reportérky NBC Jessiky Savitchové. Ta měla ovšem problémy s alkoholem i drogami a byla lesbické orientace, což se ovšem příliš nehodilo pro romatický film. Vznikla tak fiktivní mladá reportérka (Sally Atwaterová), která se televiznímu řemeslu učí u zkušeného reportéra a novináře Warrena Justice (Robert Redford). Samozřejmě se do něj zamiluje. Film pršpikovaný romantickým balastem nebyl příjat příliš pozitivně kritiky, nabízí však realistický a zajímavý pohled na americkou televizní žurnalitiku.
Bez zlého úmyslu (Absence of malice, 1981)
Úniky informací jsou pro novináře požehnáním i rizikem. Někdy se média mohou stát součástí hry, které nerozumějí. Přesně to se stane mladé ambiciózní reportérce (Sally Fieldová), která od agneta FBI získá informaci, že obchodník s alkoholem a syn dávno mrtvého mafiánského bosse Michael Gallagher (Paul Newman) je vyšetřován jako podezřelý z vraždy odborářského šéfa. Není to pravda, agent FBI si od toho však slibuje, že tím obchodníka přiměje ke spolupráci. Článek má však mnohem větší dopad: nejenže ohrozí Gallagherovu bezúhonnou kariéru, ale vede nepřímo i k sebevraždě jedné dívky. Je to složitý příběh novinářských ambicí, důvěry ke zdroji i touhy zjistit pravdu.
Capote (2006)
Brutální vražda v Kansasu zaujme v listopadu 1959 spisovatele Trumana Capoteho (Philip Seymour Hoffman), který se již proslavil jako autor knížky Snídaně u Tiffanyho. Tentokrát se však pouští do literatury faktu a postupně si získává exkluzivní přístup k usvědčeným vrahům Perrymu Smithovi a Dicku Hickokovi. Touha napsat velký příběh a blízký vztah k jeho aktérům nastolují otázku, zda existuje objektivita a jaký má tento tradiční novinářský termín vlastně obsah. Film popisuje sedmileté období od vraždy po vydání knížky Chladnokrevně (1966), která Capoteho proslaví, ale zároveň i zničí.
Interview (2007)
Někdejší politický reportér se zkaženou pověstí (Steve Buscemi) je vyslán šéfredaktorem, aby udělal rozhovor ze seriálovou herečkou (Sienna Millerová). Je to práce, kterou dělá jen s největším sebezapřením, a když ho navíc nechá příliš dlouho čekat v restauraci, dá jí to najevo. K interview však nakonec přece jen dojde, a to u herečky v bytě. Novinář je nepřipravený, ona psychicky nestabilní. V komorním prostředí se rozehrává velká hra na pravdu a důvěru, která má překvapivé rozuzlení. Film je americkým remakem filmu zavražděného nizozemského režiséra Theo van Gogha z roku 2003.
Vrtěti psem (Wag the Dog, 1998)
Satira o politice, showbyznysu a médiích ukazuje, jak je snadné manipulovat veřejné mínění. Nenabízí pohled do zákulisí novinářské profese, nýbrž vysoké politiky. Zkušený poradce (Robert De Niro) najme úspěšného hollywoodského producenta (Dustin Hoffman) a společně s prezidentovou poradkyní (Anne Hecheová) hledají způsob, jak před volbami odvrátit pozornost médií od prezidentova sexuálního skandálu. Vymyslí proto válku v Albánii, kterou však "rozpoutají" jen ve filmových studiích a přeneseně pak na televizních obrazovkách a stránkách novin.
Napište mi tipy na další (plus proč je máte rádi) do komentářů. Rád seznam rozšířím, tohle byly nejlepší, na které jsem si vzpomněl.
Komentáře: 25:
Network (1976)
Ďábel nosí Pradu
a samozrejme "Dobrou noc a hodne stesti"
Velmi doporučuji indický film Page 3, který nejen odhaluje zákulisí indického světa médií, ale i falešné pozlátko Bollywoodu nebo policejní korupci očima mladé novinářky v Mumbai.
http://en.wikipedia.org/wiki/Page_3_(film)
http://bollywood.cz/Bollywood2005/filmycz.html#page3
Ďábel nosí Pradu, to je vtip? Tři dobrý fóry a solidní Streepová nestačí víc než na lehký nadprůměr.
Navíc to není tak docela o "novinářské profesi". V tomto ohledu já za nejlepší považuju pátou sérii The Wire.
Nahota na prodej:-)
Z posledních zhlédnutých filmů doporučuji Gone, Baby, Gone (silný příběh plný zvratů ve stylu "Co byste udělali jinak a dřív") a troška ze skandidávské kinematografie: Kdo je tady ředitel (Lars von Trier) o imaginárním šéfovi IT firmy a dánský film Po svatbě (ač by se mohlo dle názvu zdát, že jde o romantický přiběh, ve skutečnosti je to skvostně zahrané drama).
The year of living dangerously- Mel Gibson ako novinar v Indonezii, Quiet American- klasika G.Greena ale napr. aj seria o Spidermanovi :-)
@Lada- V Kto je tu reditel ani After the wedding sa ziaden novinar neobjavil :-)
Jestvuje výborný TV seriál niektorej z kanadských televízií, má asi 50 dielov, volá sa Scoop a je príbehom redadkcie. Opakovane ho vysielala Slovenská televízia.
Já bych přidal i seriál Všichni starostovi muži/Spin City. Vím, je to jen sitcom, ale Michael J. Fox jako PR zástupce newyorského starosty je vymyšlen a vyobrazen velmi dobře...
"Vrtěti psem" jasně vede;) Podařený výčet bych za sebe doplnil o "Město šílenců" ("Mad City"), ale je pravda, že jsem tak trochu nenáročný divák:)
Přidal bych ještě Vražedná pole
http://www.csfd.cz/film/4861-vrazedna-pole-killing-fields-the/
Z tohohle jsem neviděl nic, tak zůstávám u Na titulní straně (Wilderova).
How to lose friend & alienate people (Jak se zbavit přátel a zůstat úplně sám, 2008) - výborná komedie z prostředí redakce bulvárního plátku..
No a co Zodiac?
Mě k psaní přivedl Clark Kent. ;-)
Když jsem zjistil, že klotové rukávy ani modročervená kombinéza a nadlidské schopnosti k tomu povolání nepatří, docela mě to zklamalo.
Díky za tipy, budou se nám hodit do klubu žurnalistických filmů.
hm... nevim,jestli bylo zfilmovano drama od Hayleyho "Vecerni zpravy" - nicmene i jako kniha to ma dost velkou moralni silu...
Co treba Kozoroh 1
http://www.csfd.cz/film/4624-kozoroh-1-kozoroh-jedna-capricorn-one/
Zodiac od Finchera je natolik kvalitni film z novinarskeho prostredi, ze neuvest ho beru jako ignoranstvi :)
Pěkná snůška :-) Některé i neznám a našla jsem tip i v komentářích.... Co Případ pelikán nebo Aljaška v plamenech. Pěkné "pozlátko" pro diváky :-) nicméně - zprávy na povrch vyplouvají...
Myslíte, že někdo natočí film o aljašské guvernérce, která "chroupe" syrové lachtany? Byla podplacená nebo sháněla preference, jakýmkoli způsobem, jako jeden náš nejmenovaný politik? Škoda, že nejsem novinářka :-(
Milada
jedine Strach a hnus v Las Vegas od Terryho Giliiama - http://www.csfd.cz/film/3303-strach-a-hnus-v-las-vegas-fear-and-loathing-in-las-vegas/ , i kdyz to je novinarinu z trochu jineho soudku...:)
Ahoj Miloši, víš co nám ještě za totáče pouštěli na FŽUK v rámci výuky o kapitalistickém žurnalismu? Skvostnou komedii s Jackem Lemonem a Walterem Mathau Na titulní straně, na kterou se celkem neprávem zapomíná. Odehrává se to v třicátých letech, ale rukopis jsou už sedmdesátá, oba lehce stárnoucí pánové hrají jako z partesu a zejména scéna, kdy Jack Lemon usedá k psacímu stroji, aby nabušil úvodník o nezdařené popravě neprávem odsouzeného nešťastníka a nevnímá vlastní snoubenku za zády dojímá a rozesmívá zároveň...
Není to sice zrovna film, ale Pratchettova "Pravda" je geniálním shrnutím historie žurnalistiky.
Sólokapr (W.Allen), trilogie Millenium - přepis trilogie Stiega Larssona
Okomentovat
Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]
<< Domovská stránka