úterý 30. října 2007

Cibulové kroužky s Grossem

Muselo se to stát! Byl jsem tak pohroužen do konzumace jídla, že jsem zapomněl pořídit jeho fotografii. Na zveřejněném snímku tak můžete vidět už pouze vyjedený papírový kalíšek od lososové polévky, prázdný pytlík (obsahující původně smažené cibulové kroužky) a použitý plastikový příbor.

Ale abych byl upřímný, nezaujalo mě až tak jídlo, jako papírové prostírání. V řetězci rychlého občerstvení Boulevard se - kromě výroby baget - specializují na více či méně vtipné hlášky (typu "uzený losos sežral návštěvníka supermarketu"), tentokrát však překonali všechna očkávání. Bagetu Caprese propagují textem nazvaným "Skandální Standa".

Kdo si pamatuje, že někdejší premiér vzbudil pozornost vlastnictvím akcií v hodnotě zhruba 300 miliónů korun, se asi nebude divit faktu, že tentýž bývalý politik nakoupil ve zmíněné bageterii 300 baget s mozarellou. "Jakkoliv jsou tyto bagety chuťově vynikající, subtilní Gross by je asi sám nespořádal. Proto se spekuluje, komu bagety koupil a za jakým účelem."

O Grossovi se v textu píše jako o "nejmlaším a nejkomičtějším českém premiérovi", je citován současný šéf ČSSD Paroubek a Radim Uzel je představen coby "reklamní tragéd a sexuolog". Ten Grossovo chování dává na vrub vzácné devicaci zvané skandalofilie. Bageterie pak celou šarádun uzavírá lingvistickou úvahou, že se v češtině vedle slova "skandál" začne brzy používát i synonymum "standál".

Ne že by to nebylo vtipné a ne že bych většinu z toho okamžitě nepodepsal. Zajímá mě jiná věc, lépe řečeno, přemýšlím o určitém dilematu. Má se svoboda slova vztahovat i na texty zjevně reklamní a komerční? Jsou lidé jako Gross či Uzel, případně Paroubek uznáni za všeobecně komické, a jsou tudíž využitelní i v reklamní textu, anebo by mohli zmíněnou bageterii žalovat?

Přiznám se, že mám z celé věci ambivalentní pocity. Jsem stoprocentně pro, aby si kdokoliv mohl dělat legraci z lidí veřjně činných, zejména politiků. A není důležité, zda si to zaslouží, anebo nikoliv (což je subjektivní kritérium). Ale má být politická nebo společenská satira prostředkem ke zvýšení prodej baget? Nota bene s rajčaty, mozarellou, mascarpone, presto genovese a ledovým salátem? To celé za cenu 49 korun?

Nevím, a zajímá mě váš názor. Přemýšlel jsem o tom celou dobu konzumace losové polévky a cibulových kroužků s rokfórovým dipem. Byly vynikající. Ale ani chuťově kvalitní prožitek z jahodového smoothie (ovocný pohár z kefíru) mě nezbavil dojmu, že tahle bagetová grossiáda úplně v pořádku není. Pletu se?

P.S.: A ještě něco mě zajímá. Kdo všechny ty texty (počínaje Grossem a konče navigací na toalety) v Boulevardu píše? Je to najatá reklamní agentura, nebo bohem nadaný (a mimořádně vtipný) zaměstnanec? Ví někdo?

Štítky: ,

Komentáře: 6:

Anonymous Anonymní řekl...

V případě žaloby na ochranu osobnosti by se tento "komerční humor" obhajoval těžko. I když Standa, ten by se těžko obhajoval v jakékoli souvislosti.

31. října 2007 v 8:35  
Anonymous Anonymní řekl...

Byl bych radši, kdyby to žalovatelné nebylo. A kdyby to spíš zmizelo samo, protože to nebude výhodné: tobě to přijde trochu divné, mně to přijde trochu divné, hodně lidem to přijde trochu divné, takže s tím snad brzo seknou sami.

Tos byl vždycky takový labužník? Tag mujobed tu najednou hraje prim. :)

31. října 2007 v 14:50  
Blogger Miloš Čermák řekl...

Inu, žrádlo ...

31. října 2007 v 14:56  
Blogger catt řekl...

Přesně tuhle otázku jsme si tam položili posledně, tedy kdo jim to píše. Ale kloudnou odpověď jsme nenašli.

2. listopadu 2007 v 8:31  
Anonymous Anonymní řekl...

Já to vidím takhle: ten chlap si zcela bezostyšně dělá prdel z nás všech, a tak si kdokoli může dělat totéž z něj

2. listopadu 2007 v 17:11  
Blogger Jan Vaněk jr. řekl...

Mám dojem, že jsem slyšel, že najatá agentura - zeptejte se v oboru.

Obávám se, že pokud by neměla být povolená satira jako prostředek ke zvýšení prodeje baget, těžko ji obhájíte jako prostředek ke zvýšení prodeje periodik.

5. listopadu 2007 v 16:03  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka