pondělí 22. října 2007

Hňup, husa, truhlík

Nemám problém napsat o premiéru Topolánkovi, že se chová jako hňup, když si to myslím. Měl bych asi problém napsat, že je hňup, a to i v případě, že bych si to myslel. Připadá mi to nezdvořilé a nevhodné, minimálně proto, že je starší než já.

Ale na druhou stranu uznávám právo veřejnosti smýšlet či mluvit o politicích ostře a nevybíravě, protože je to způsob, jak jim připomínat, že jsou našimi služebníky, a nikoliv pány. Mám ale velký problém mluvit či psát povýšeně a neuctivě o komkoliv mimo politiku nebo dokonce veřejný život.

Zkusím to napsat ještě jinak: politik je něco virtuální osobnost, která je "vytržená" z reality a příliš nesouvisí s tím či oním konkrétním člověkem. Musíme tak na politiky hledět, protože oni to tak chtějí: vystupují na veřejnosti v rolích jako herci, a když je kritizujeme, tak vlastně nekritizujeme je osobně, nýbrž právě ty role, které dobrovolně přijali.

Píšu o tom takhle složitě proto, abych přišel na kloub, proč mě tak vadí, když Petr Kolář psal v Lidových novinách o jakési modcerátorce TV Nova jako o huse. V článku nazvaném legračně Zápas husy s chobotnicí popsal věcně a čtivě, jak televize Nova nezvládla konfrontaci architekta Jana Kaplického a primátora Pavla Béma, tedy hlavních aktérů sporu o projekt nové budovy Národní knihovny na Letné.

Nic proti tomu: uvedenou debatu jsem neviděl, většina recenzentů i jiných diváků, s kterými jsem mluvil, se shoduje na tom, že šlo o naprostý propadák. Moderátorka nebyla schopná diskusi vést, ba naopak, svými dotazy a vstupy ji zcela rozmělnila. Ale i přesto mě rozčiluje, když kdokoliv nazývá mladou ženu husou. Je to tak arogantní a zbytečné! Může přece napsat, že nebyla ve formě, nezvládla svou práci a neměla by ji příště dělat. To přesně Petr Kolář napsal. Ale přesto se v titulku objevilo to hloupé slovo "husa".

Připomíná mi to právě Pavla Béma, který se chová jako namyšlený vzteklý ratlík (všímáte si mé zdvořilé a decentní formulace, která ani náznakem neevokuje, že bych snad pana primátora pokládal za nějakého ratlíka?) a který v souvislosti s výběrovým řízením na projekt Národní knihovny řekl: "Myslíte si, že předsedkyně poroty Eva Jiřičná za sebe mohla poslat s prominutím nějakého truhlíka?"

Rozumějme: za Pavla Béma se podepsal Jan Kněžínek, jinak šéf pražských památkářů, který Pavla Béma zastupoval v době, kdy se on šplhal po Himálaji. Pavel Bém tvrdí, že jeho zástupce k zmíněnému podpisu "donutil" šéf knihovny Vlastimil Ježek (s pistolí u spánku?), a citovanou větou tak naznačuje, že Jan Kněžínek je "nějaký truhlík".

Není to vyloučeno. Pana Kněžínka neznám, stejně jako moderátorku TV Nova, která - údajně - tak moc zbabrala televizní diskusi. Jen bych prosil trochu noblesy! Nazvat někoho "husou" nebo "truhlíkem" umí přece každé hovado.

Štítky: ,

Komentáře: 3:

Blogger Adam Koppel řekl...

Radeji bych tu diskuzi prece jen shledl: http://www.nova.cz/tvnova/?138c=%7Ezpravy%7E&138e=DO21407&ex21407=video-bem-versus-kaplicky-co-si-o-tom-myslite
Moje reakce: http://odadama.blogspot.com/2007/10/husa-ermk-chobotnice-kol-j.html

22. října 2007 v 23:06  
Blogger Erik Galamboš řekl...

Len či za titulok môže Petr Kolář. Nie je to niekedy skôr zásluha editora?

23. října 2007 v 13:56  
Anonymous Anonymní řekl...

No, podivejte se na zaznam toho poradu. Ja jsem to ted udelal, a jsem vazne otresen :(

2. listopadu 2007 v 1:01  

Okomentovat

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka